چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۶ - ۰۷ تير ۱۴۰۰

زهرا فرود : "مسعود سخاوت دوست" آهنگساز مجموعه کلبه‌ای در مه از آهنگسازان و موسیقیدانان عرصه آثار نمایشی در سینما و تلویزیون است که با داشتن مدرک دکترای فلسفه و همچنین کارشناسی ارشد آهنگسازی  توانسته تاکنون افتخارات بسیاری را در زمینه موسیقی فیلم و سریال از آن خود کند، او در سیزدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران توانست دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را در کارنامه کاری اش به ثبت برساند.

"سخاوت‌ دوست" چهار بار کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در جشنواره فیلم فجر بوده و در کنار کاندید شدن برای دریافت نشان حافظ توانست تندیس بهترین موسیقی تئاتر را در جشنواره تئاتر فجر به نام خود ثبت کند این آهنگساز که در سبکهای موسیقی کلاسیک ،سمفونیک ایرانی ،نواحی و همچنین موسیقی فیلم فعالیت دارد معتقد است :نبود تعامل بین موسیقی و تصویر در یک اثر نمایشی می تواند وضعیت نابسامانی را در ساختار روایی فیلم و سریال به وجود آورد۰

عدم تعامل میان موسیقی و تصویر در یک اثر نمایشی، هرج و مرج صوتی و تصویری اسفباری را بر بدنه روایی آن اثر برجا می‌گذارد!

"مسعود سخاوت دوست" که ساخت موسیقی فیلم هایی چون میجر ،ابلق ، شیار ۱۴۳ و شبی‌که‌ماه‌کامل‌شد را برعهده داشته گفت: موسیقی سریال کلبه ای در مه ، ترکیبی از موسیقی محلی و موسیقی ارکسترال و کلاسیک است که با توجه به موقعیت و اتمسفر حاکم بر سریال تغییر می کند. البته شاید استفاده از موسیقی سنتی ایرانی دراین اثر به نسبت موسیقی محلی برجسته تر باشد اما موسیقی این سریال بویژه در بحث ارکستراسیون تمایل بیشتری به سمت موسیقی محلی دارد و در ملودی پردازی، از فضای موسیقی سنتی دستگاهی بهره برده است ۰‌

او که در ساخت موسیقی مجموعه حوالی‌پاییز نیز با حسن لفافیان همکاری داشته افزود: پس از دیدن بخشهایی از کار کلبه ای در مه ، در ارتباط با جنس موسیقی و فضای حاکم در آن با حسن لفافیان کارگردان این مجموعه به تفاهم رسیدیم البته این پروژه دست‌کم متعلق به دو سال پیش است که به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و مسائل دیگر به تعویق افتاده بود۰

آهنگساز فیلم های هیهات،سامورایی در برلین وبچه گرگهای دره سیب بیان کرد: موسیقی سریال کلبه ای در مه در سه بخش ساخته شدکه بخش اول آن مربوط به شخصیت اصلی داستان یعنی  می جان و  روابط اطراف اوست. جنس موسیقی می جان با ساز بندی، سازهای بادی بویژه  ساز فلوت ، نیلبک و ملودی های محلی و دستگاهی ایران همراه است. پخش دوم مربوط به فضای حاکم بر روستا و نظام ارباب سالارانه آن دوران است که با سازهای بم ارکسترال و البته ویولن سل همراه است .بنابراین ساز انحصاری خان عود در نظر گرفته شده  که این بخش تنوع ریتمیک بیشتری به نسبت بخش اول دارد به طوری که از قسمت‌های اکشن و هیجان انگیز نیز بهره برده است.

آهنگساز سریال نجلا ادامه داد:بخش سوم  موسیقی این مجموعه مربوط به داستان دامون و اتفاقات پیرامون شخصیت اوست که بیشتر از سازهای زهی به همراه پرکاش استفاده شد و هر کدام ازاین سه بخش  شاخه هایی هم دارند به طور مثال بخش اول که مربوط به تم می جان بود یک زیرشاخه اتمسفریک که مربوط به شخصیت تایه است را نیز در بر می گیرد و یا تم دامون واریاسیون های مختلفی از جمله عاشقانه های دختر عموی او را نیز شامل می شود.

او که برای مجموعه‌ دلدادگان ،بچه مهندس ۲ و ۴ ،جلال ۲ و شرم آهنگسازی  نموده اظهار داشت: به طور کل در جریانات ملودرام موسیقی می توانند نقش اساسی ایفا کند چراکه بخش اعظمی از احساسات بازیگران را تحت کنترل خود خواهد گرفت و این درام در این قبیل داستان‌سرایی ها از فراز و نشیب محتاطانه ای برخوردار است از این رو موسیقی می‌تواند در شکل دادن آثار درام نقش اساسی ایفا کند و حتی افت و خیزهای دراماتیک را شکل بهتری ببخشد.

عدم تعامل میان موسیقی و تصویر در یک اثر نمایشی، هرج و مرج صوتی و تصویری اسفباری را بر بدنه روایی آن اثر برجا می‌گذارد!

این آهنگساز گفت:به طور قطع هماهنگی و سنخیت میان موسیقی و تصویر از عناصر لاینفک موسیقی فیلم  محسوب می شود که اگر به آن توجه نشود به هرج و مرج صوتی و تصویری ختم خواهد شد البته این سنخیت و هماهنگی در شرایط آوانگارد به شکل دیگری بروز خواهد کرد اما در رسانه تلویزیون این جنس سنخیت ضروری و پرداختن به آن اجتناب ناپذیر است  از این رو تمام احساسات بازیگران و به طور کل اتمسفر داستان با موسیقی سنخیت کلاسیک دارد.

اوکه ساخت موسیقی مجموعه های نوار زرد ،خانواده دکتر ماهان و آچمز را نیز برعهده داشته بیان کرد: در ساخت موسیقی متن یکی از مهمترین عوامل کسب نتیجه رضایت بخش، پیدا کردن کلید واژه های صوتی میان تصویر و موسیقی است  و این مهم محقق نمی شود مگر در گفتمان با کارگردان . از این رو شاید ایجاد یک گفتمان منطقی درباره اهداف سکانس ها و مواجهه صوتی با آنها اولین اصل ضروری درساخت موسیقی متن است . در کنار این موضوع بحث ساز بندی ها ملودی پردازی ها و در نهایت فرم مواجهه با تصویر می تواند در مراحل بعد اهمیت پیدا کند، درک درست از مدیا و رسانه مورد نظر نیز در یافتن یک زبان مناسب برای بهتر دیده و شنیده شدن مولفه‌های دراماتیک می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند۰

آهنگساز فیلم های نفس، دایان و مصادره افزود : ورود من به بحث موسیقی فیلم به صورت جدی با آثار سینمای جنگ و البته دفاع مقدس بوده است. اولین  اثر سینمایی من بدرود بغداد فیلمی است ارزشمند درباره تبعات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از جنگ، فیلم دیگر من شیار ۱۴۳ نیز به این موضوع از جنبه تراژیک تری پرداخته وفیلم های دیگر که ساخت موسیقی آنها را برعهده داشته ام همچون  نفس و هیهات نیز به این موضوع از زوایای دیگری پرداختند از این جهت از آنجا که این فیلم‌ها با اقبال خوبی همراه بودند من نیز ورود خود را با این ژانر به فال نیک گرفته ام و البته با این گونه موسیقی به علت تجربه کاری چند فیلم نام برده آشنایی بهتری دارم. شاید به جای فیلم های دفاع مقدس بهتر است بگویم با فیلم‌هایی که جنبه‌های اکتیو و اکشن با فراز و نشیب های تراژیک و روانشناختی دارند ارتباط بهتری برقرار می کنم و  همواره مورد علاقه من بوده اند.

او پیرامون تاثیر آشنایی آهنگساز  آثار نمایشی با ادبیات نمایشی افزود: آهنگساز موسیقی فیلم ضرورتا باید با ادبیات نمایشی آشنا باشد چرا که بخش قابل توجهی از اصول آهنگسازی در راستای ادبیات نمایشی قرار خواهد گرفت و دراماتورژی در این گونه موسیقی نقش اساسی دارد بسیاری از آهنگسازان برجسته با وجود  شناخت اصول آهنگسازی و تسلط بر قوانین و فنون آن از ساخت یک اثر مرتبط با موسیقی متن  عاجز بودند و علت آن عدم آشنایی با  درام و ادبیات سینمایی و به طریق اولی ادبیات نمایشی است.

"سخاوت دوست در ادامه  بیان کرد : موسیقی به عنوان یک هنر کاملا انتزاعی، به سادگی هر چه تمام تر با روحیات مخاطب  درگیر می شود  و ذهن او را درگیر تصویرسازی‌های متعدد می کند از این رو نقش موسیقی در ترمیم یا تکمیل و یا همراهی کردن تصویر قابل توجه است،بنابراین موسیقی می تواند به تصویر عمق بدهد د و یا بالعکس از عمق  آت بکاهد و یا معنای یک تصویر را دستخوش تغییرات بنیادینی قرار دهد همچنین میتواند کسالت یک سکانس را تبدیل به جذابیت می کند پس همه اینها نشان دهنده نقش قابل توجه موسیقی در یک اثر نمایشی است.

او که ساخت موسیقی آلبوم های جنون نو و نشان را برعهده داشته درارتباط با بهره گیری از ظرفیتهای بومی ومحلی در ساخت موسیقی آثار نمایشی افزود: این که هم اکنون  به ندرت شاهد استفاده از ظرفیت های موسیقی بومی و محلی در آثار سینمایی هستیم شاید بیشتر دلایل سلیقه ای داشته باشد تا فنی ،اما به طور جدی   سلیقه تیم تولید محتوا  و محدودیت های فنی میتواند در این زمینه دخیل باشد به طور مثال موسیقی محلی ما دارای پیش فرض هایی است که شاید انعطاف پذیری لازم را برای یک اثر دراماتیک با کثرت مفاهیم نداشته باشد؛بنابراین استفاده از موسیقی محلی و بومی نیازمند حمایتی همه جانبه هم از جهت تیم تهیه و کارگردان و هم آهنگساز است تا به لحاظ فنی شرایط را برای ارائه منعطف تر این جنس موسیقی  درک و فراهم شود ؛کاری که آهنگسازان برجسته ای همچون استاد مرتضی حنانه و استاد فرهاد فخرالدینی و همچنین استاد حسین علیزاده  در آثار موسیقی فیلم ها انجام دادند.

"مسعود سخاوت دوست" در پایان خاطرنشان کرد : همزمان با کار ساخت موسیقی برای کلبه ای در مه  ساخت آهنگ سه اثر درعرصه سینمای خانگی را در دست  دارم که سریال می خواهم زنده بمانم و ملکه گدایان در حال اتمام هستند و سریال میدان سرخ نیز در آستانه  پخش قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳