چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۷۶۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶
خاطره بازی با فیلمهای مطرح سینمای «جنگ» به مناسبت هفته دفاع مقدس
امروز شنبه یکم مهرماه، فیلم «افق» ساخته رسول ملاقلی پور برای معرفی تحلیل انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، هفته دفاع مقدس از روز گذشته، جمعه 31 شهریورماه آغاز شده است. 

در این هفته از مردان و زنانی یاد خواهد شد که در خط مقدم و پشت جبهه به دفاع از خاک برخاستند و جان و مال و زندگی خود را فدای این دیار کردند.

با نگاهی به لیست فیلمهای سینمای جنگ در خواهیم یافت که این هنر والا  در انتقال حال و هوای جنگ نقش به سزایی داشته و  خالی از لطف نیست که تا پایان هفته دفاع مقدس به یکی از فیلمهای این عرصه بپردازیم و با آن ها خاطره بازی کنیم. بر همین اساس امروز دومین روز از هفته دفاع مقدس به معرفی و تحلیل ضمنی فیلم «افق» ساخته زنده یاد رسول ملاقلی پور خواهیم پرداخت.


فیلم سینمایی«افق»

سال تولید: 1367

نویسنده و کارگردان رسول ملاقلی پور

بازیگران جهانبخش سلطانی، سیدجواد هاشمی، مهرزاد نوشیروانی، علی داروییان، حمید صالحین

موسیقی: محمدرضا علیقلی

مدیر فیلمبرداری: همایون پایور

«افق»، فیلمی درباره غواصاِن جنگ با کمی اغراق!

«افق» چگونگی فیلمی است و درباره چیست؟

فیلم سینمایی «افق»، پس از «نینوا»، «بلمی به سوی ساحل» و «پرواز در شب» چهارمین اثر سینمایی رسول ملاقلی پور است. البته ملاقلی پور پیش از ساخت آثار سینمایی اش، عکاس و مستند ساز جنگ بود و جبهه را از نزدیک تجربه کرده بود.

فیلم سینمایی «افق» در اواخر جنگ، یعنی سال 1367 ساخته شد و موفقیتش تا به آنجا بود که در زمان اکران به دومین فیلم پرفروش سال تبدیل شد.

رسول ملاقلی پور در فیلم «افق» به موضوع جالبی پرداخته است؛ سوژه ای که تا آن زمان فیلمسازان به سراغش نرفته بودند و درباره اش فیلمی تولید نشده بود.

فیلم «افق» درباره غواصانی است که قرار است طی عملیاتی اسکله «راداری» الامیه عراق را منهدم کنند که همین عملیات بهانه ای است تا ملاقلی پور بر خلاف آثار پیشینش از زوایای عجیبی به جنگ بنگرد. 

از رئالیست به سورئالیست...

ملاقلی پور در این فیلم از رئالیست فاصله گرفته و به جنگ نگاهی سورئالیستی دارد، گواه این ادعا صحنه های رویا گونه ای است که در فیلم یا در دنیای ذهنی آدمهای فیلم تکرار می شوند.

 فیلم «افق» با اینکه به نیروهای مهجور غواص پرداخته بود و اثر جدیدی در کارنامه ملاقلی پور به حساب می آمد، اما آنچنان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و بعدها به عنوان فیلمی تقلیدی و تا حدودی کپی شده از آثار هالیوودی متهم شد!

اما واقعیت این است که «افق» فیلم خوش ساختی است و در آن بحبوحه جنگ با آن ابزار محدود، اثر تمیز و استانداردی از آب درآمده است؛ هرچند شیوه نور پردازی ها در برخی سکانس ها، همه قصه و عوامل آن را تحت تأثیر قرار می دهد و به نوعی از کار بیرون می زند، اما با این حال فیلم افق هنوز فیلم خوبی است، زیرا مملو از سکانس هایی است که حس تنهایی آدمهای فیلم در تاریکی دریا را  به مخاطب انتقال می دهد و در نهایت، او را تا به آخرا خود همراه می کند.

فیلم «افق» در زمان خودش، اثری بود که از گوشه دیگر جنگ سخن می گفت و از کلیشه های خاکریز و «حاجی» و «سید» دور بود.

در فیلم «افق»، بازی جهانبخش سلطانی چون همیشه است، اما سید جواد هاشمی که قهرمان قصه است و نقش غواصی دچار کابوس را دارد، با این فیلم شناخته شد و می توان گفت آنقدر تحت تأثیر نقشش بود که در آثار بعدی اش تکرارش کرد، تا آنجا که به بازیگری کلیشه ای تبدیل شد!

در فیلم «افق»، ماجرا از این قرار است که، گروهی از غواصان بسیج و سپاه پاسداران برای انهدام سکوی «الامیه» تجهیز می شوند. رزمنده ای به نام نصرت (جهانبخش سلطانی) به تنهایی به مأموریت شناسایی و عکس برداری از اسکله می رود. همرزم او، احمد (جهانبخش سلطانی)، که می داند نصرت بیمار است به دنبال او روان می شود. آن ها به محاصره ی دشمن درمی آیند. احمد نصرت را فرار می دهد و خود دستگیر و کشته می شود. با اطلاعاتی که نصرت در اختیار رزمندگان قرار می دهد‌، اسکله ی الامیه منهدم می شود.

در نهایت می توان گفت فیلم «افق» که ملاقلی پور نیز دوستش می داشت اثری است که در لیست فیلمهای برتر سینمای جنگ می گنجد.

رسول ملاقلی پور پس از «افق» باز هم آثار جنگی ساخت که «سفر به چذابه»، «نسل سوخته»، «هیوا» و «میم مثل مادر» از بقیه مطرح ترند.


یادداشت وحید خانه ساز


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
2
اولا کاراکترها رو جابجا ننویسید دوما آقای سلطانی حتی تو فیلمای جنگی هم بندرت نقش یکنواخت بازی کردن کجای فیلمایی مثل شب دهم یا آخرین مرحله یا نوروز در امتداد نقش افق بوده که بخوایم انگ کلیشه ای بودن به ایشون بزنیم سوما منتقدای ما اگه طبیب بودن یه فکری واسه این انتقاداشون می کردن که انقد آبکی حرف نزنن الان بیش از سی سال از فیلم افق می گذره سینمای ما هنوز عرضه این ریسکو نداره که فیلمی در حد افق بسازه اگه عینکاشونو بزنن می فهمن افق کجا و این فیلمای دره پیت دهه اخیر کجا خوبه آدم از هالیوود کپی کنه سو رئالی باشه اما مثل شخصیتای نابلد فعلی جنگ رو تحریف نکنه ضمنا محض اطلاع باید عرض کنم جهانبخش سلطانی با اینکه کاملا ناشناخته بود با ایفای نقش نصرت در این فیلم که فوق العاده بود از طرف طیف عظیمی از مردم عنوان "رمبوی ایران" لقب گرفت و همچنان یک بازیگر حرفه ای /کاربلد/و خوشنام در بین مردم هست
حسادت ناشی از حقارت در برابر خصلتهای خوب است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
اگه به قول منتقدا این فیلم کلیشه و کپی برداری شدس لطفا از بین فیلمای سالای اخیر فیلمای قابل اعتنا نام ببرین که مردم برای دیدنش صف بکشن و ساعتها منتظر خرید بلیط باشن منتقدای ما یه مشت حسود و بی سوادن که فقط می خوان با تخطئه فیلمای درست حسابی جاپایی برای خودشون باز کنن
در ضمن شما هم انقد نگین با امکانات اون موقع ال بوده و بل بوده الآن این همه امکانات چقد فیلمای قوی و موندگار ساخته می شه
یه مشت مزخرفات می سازن بعد اسمشو می ذارن فیلم!!!!!!
ایرانه دیگه چی سر جاشه که فیلمامون سر جاش باشه
حشمت الله
|
United States
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
0
امروز بعد از سالها فیلم را دیدم اینقدر این فیلم تمیز ساخته شده و اینقدر آقای سلطانی زیبا بازی کردن که نمیشه باور کرد در ساخت فیلم در اون زمان از بهترین وسایل استفاده شده الان اگر با وسایل غواصی و دریایی آشنا باشید تمامی تجهیزات از بهترینها استفاده شده و اصلا وقتی فیلم دیده میشه واقعا حس معنویت به انسان منتقل باشه چه جوانای پاک و خالصی که به خاطر خاک وطنشون شهید شدن و خانواده هاشون اواره شدن گریم این مجموعه عالی و بازیگران عالی و حتی تجهیزات جنگی که تو اون سالها واقعا جور کردنشون سخت بوده بهرحال خداییش کار درستی بوده
حشمت الله
|
United States
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
0
امروز بعد از سالها فیلم را دیدم اینقدر این فیلم تمیز ساخته شده و اینقدر آقای سلطانی زیبا بازی کردن که نمیشه باور کرد در ساخت فیلم در اون زمان از بهترین وسایل استفاده شده الان اگر با وسایل غواصی و دریایی آشنا باشید تمامی تجهیزات از بهترینها استفاده شده و اصلا وقتی فیلم دیده میشه واقعا حس معنویت به انسان منتقل باشه چه جوانای پاک و خالصی که به خاطر خاک وطنشون شهید شدن و خانواده هاشون اواره شدن گریم این مجموعه عالی و بازیگران عالی و حتی تجهیزات جنگی که تو اون سالها واقعا جور کردنشون سخت بوده بهرحال خداییش کار درستی بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳