پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۹۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
گفتگو با بازیگر نمایش «سر آشپز پیشنهاد می کند»
نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند» اثری است که این روزها در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه است و آرش فلاحت پیشه ایفاگر یکی از نقش های کلیدی آن است. این بازیگر از چند و چون نمایش و نقشش گفت.

« سر آشپز پیشنهاد می کند» به کارگردانی شهاب الدین حسین پور یکی از نمایش هایی است که این روزها در تهران به روی صحنه است و از 18 اردیبهشت ماه در تماشاخانه سنگلج در حال اجراست. آرش فلاحت پیشه بازیگر با سابقه تئاتر که در این نمایش حضور دارد، درباره نقشش به خبرنگار تئاتر دیباچه گفت: در نمایش «سر آشپز پیشنهاد می دهد» نقش سرآشپز را بازی می کنم که به نوعی شیطان قصه ضحاک ماردوش است.

فلاحت پیشه افزود: این نمایش سالها پیش اجرا شده بود؛ اما متن آن کامل و بی نقص نبود و اشکالاتی داشت و قرار بود دراماتورژی شود که به بازنویسی تمام متن انجامید و باعث شد نمایش کامل تر و متفاوت تری را به روی صحنه ببریم؛ که در اینباره لازم می دانم از محمدامیر یاراحمدی تشکر کنم؛ زیرا زحمت بازنویسی دوباره نمایشنامه به عهده او بود و خوب از پسش برآمد.

آرش فلاحت پیشه: سرآشپز شیطان قصه ضحاک مار دوش است!

آرش فلاحت پیشه گفت: نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند» اثری کمدی موزیکال است که به شاخصه های نمایش ایرانی و گونه هایی چون تخت حوضی نگاهی مدرن دارد.

فلاحت پیشه در ادامه، درباره چگونگی استقبال مخاطبان از این اثر نمایشی گفت: در روزهای آغازین صندلی خالی زیاد داشتیم که دلیل آن همزمانی اجرا با انتخابات ریاست جمهوری بود، اما پس از آن شاهد حضور خوب مخاطبان بودیم و همچنان با استقبال آنها مواجهیم و این احتمال وجود دارد که اجرا تا دوم تیرماه تمدید شود.

آرش فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که مخاطب امروز تئاتر چقدر به دیدن اثر کمدی نیاز دارد گفت: در کنار همه ژانرها، اجرای نمایش کمدی نیز لازم و ضروری است به شرط اینکه سخیف نباشد و به تئاتر آزاد نزدیک نشود؛ البته این را نیز بگویم که گاه به گاه شاهد آثار قابل قبولی در تئاتر آزاد بوده ام.

آرش فلاحت پیشه که تاکنون با کارگردان های به نامی در عرصه تئاتر همکاری کرده، درباره چگونگی همکاری اش با کارگردان نمایش «سر آشپز پیشنهاد می کند» گفت: شهاب الدین حسن پور پیش از هرچیز مدیر خوب و با درایتی است و این قدرت را دارد که گروه را به درستی پیش ببرد و اجزای آن را با هم هماهنگ کند؛ به اضافه اینکه مخاطب را می شناسد و در حوزه تبلیغات آدم کاربلدی است.

فلاحت پیشه در پایان، درباره دیگر فعالیتش های در عرصه تئاتر گفت: مشغول تدراک برگزاری دومین دوره کارگاه از تمرکز تا باور هستم و برخلاف دوره اول که در مکتب تهران برگزار شد این دوره را به اتفاق پژند سلیمانی شخصی برگزار شد؛ به اضافه اینکه با تعدادی از کودکان کار افغان که مورد حمایت موسسه ای در شهر ری هستند تئاتر کار می کنم.

نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند» اثری است نوشته رضا شفیعیان که محمدامیر یاراحمدی بازنویسی اش کرده و شهاب الدین حسین پور کارگردان آن است. علاوه بر آرش فلاحت پیشه، مهدی فریضه، محمد صدیقی مهر، امیررضا میرآقا در این نمایش بازی می کنند. نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند» هر روز به جز شنبه ها در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود و ساعت اجرای آن 19:00 است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی مقصودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
ما دیشب این تئاتر کمدی اجتماعی موزیکال را همراه خانواده دیدیم. این نمایش شروع بسیار پرشور همراه با رقص و آواز دارد و این شور تا یکساعت ادامه دارد. اما کم کم بازی ها و نمایش از تب و تاب می افتد به طوری که من بعد از گذشت یک ساعت و ده دقیقه خوابم گرفت و ده دقیقه از تئاتر را در خواب بودم. در انتها که جارچی و ضحاک در زندان هستند ریتم خیلی کند می شود و با تکرار ده باره چند دیالوگ اگر چه موجب خنده بعضی تماشاچی ها می شود اما به نظرم این همه تاکید روی این دیالوگ ضعف داشت. ارتباط دادن داستان ضحاک با وقایع سیاسی یا اجتماعی روز از نکات مثبت نمایش بود که البته خیلی دنبال نمی شد. برخی تیکه های سیاسی در میان اشعاری که توسط بازیگران خوانده می شد یا خیلی قابل شنیدن نبود یا برای همه تماشاچی ها قابل درک نبود. از موضوع اجتماعی کنکور آشپزی با وجودی که مقدمه طولانی ای در جار کردن داشت اما خیلی سریع گذر کرد. استفاده از واژه جارکش به جای جارچی هم طنز و انتقاد همزمانی داشت. بعضی جاها نمایش به سمت اروتیک شدن از نوع روحوضی ها می رفت که نمک قضیه بود.
این موضوع که هنرپیشه های زن نمی توانند در این نمایش اجرای نقش کنند بسیار تأسف انگیز است و بازی هنرپیشه مرد به جای زن، انسان را به یاد بازی های تعزیه و تئاترهای 500 سال پیش انگلستان می اندازد.
به هر حال در مجموع تئاتری دیدنی است و بازیگران آن هم خوب بودند، بخصوص آقای شهرام قائدی که در دو نقش بازی می کرد و خیلی پرانرژی هم ظاهر شد، بسیار عالی بود. باید از بازیگر نقش ضحاک(مهدی فریضه)،که هم رقصنده ای توانا و هم آواز خوان خوبی بود تقدیر کرد.
مجتبی مقصودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
ما دیشب این تئاتر کمدی اجتماعی موزیکال را همراه خانواده دیدیم. این نمایش شروع بسیار پرشور همراه با رقص و آواز دارد و این شور تا یکساعت ادامه دارد. اما کم کم بازی ها و نمایش از تب و تاب می افتد به طوری که من بعد از گذشت یک ساعت و ده دقیقه خوابم گرفت و ده دقیقه از تئاتر را در خواب بودم. در انتها که جارچی و ضحاک در زندان هستند ریتم خیلی کند می شود و با تکرار ده باره چند دیالوگ اگر چه موجب خنده بعضی تماشاچی ها می شود اما به نظرم این همه تاکید روی این دیالوگ ضعف داشت. ارتباط دادن داستان ضحاک با وقایع سیاسی یا اجتماعی روز از نکات مثبت نمایش بود که البته خیلی دنبال نمی شد. برخی تیکه های سیاسی در میان اشعاری که توسط بازیگران خوانده می شد یا خیلی قابل شنیدن نبود یا برای همه تماشاچی ها قابل درک نبود. از موضوع اجتماعی کنکور آشپزی با وجودی که مقدمه طولانی ای در جار کردن داشت اما خیلی سریع گذر کرد. استفاده از واژه جارکش به جای جارچی هم طنز و انتقاد همزمانی داشت. بعضی جاها نمایش به سمت اروتیک شدن از نوع روحوضی ها می رفت که نمک قضیه بود.
این موضوع که هنرپیشه های زن نمی توانند در این نمایش اجرای نقش کنند بسیار تأسف انگیز است و بازی هنرپیشه مرد به جای زن، انسان را به یاد بازی های تعزیه و تئاترهای 500 سال پیش انگلستان می اندازد.
به هر حال در مجموع تئاتری دیدنی است و بازیگران آن هم خوب بودند، بخصوص آقای شهرام قائدی که در دو نقش بازی می کرد و خیلی پرانرژی هم ظاهر شد، بسیار عالی بود. باید از بازیگر نقش ضحاک(مهدی فریضه)،که هم رقصنده ای توانا و هم آواز خوان خوبی بود تقدیر کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲