پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۸۸۶
تاریخ انتشار : ۳۶ : ۱۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
مدیر گروه معارف شبکه یک در گفت و گو با دیباچه
مدیر گروه معارف شبکه یک از سیاست گذاری هایش برای ارتقاء کیفیت برنامه و رونمایی از برنامه های جدید 96 بعد از انتخابات با ما سخن گفت.
«حجت الاسلام حسین رحیم زاده» مدیر گروه معارف شبکه یک سیما در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون دیباچه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در برای بالا بردن کیفیت برنامه های معارفی و جذب مخاطب بیشتر چه سیاست هایی را در دستور کار دارید، توضیح داد: سیاست جدیدی که روی آن تاکید داریم این است که برنامه های ضعیف را از آنتن حذف کنیم و تمام تلاش مان این است که اگر برنامه ای ضعیف تولید شود، مقابل چشمان مخاطبان قرار نگیرد و اگر ما کم کاری کردیم و برنامه دست کم در حد متوسط استاندارد و معمول تولید نشد، روی آنتن نرود. چرا که معتقدیم که این زیرساختی است که پس از آن، برنامه های کیفی شکل می گیرد.

رحیم زاده: اجازه نمایش هیچ برنامه ضعیفی را نخواهیم داد

حرف نویی وجود ندارد اما پرداخت های جدید امکان پذیر است

وی با تاکید بر اینکه معیارهای یک برنامه خوب و کیفی را مشخص کرده ایم، گفت: گرچه من معتقدم که در حوزه محتوا دیگر حرف نویی وجود ندارد، اما برنامه‌های کیفی آن دسته از برنامه هایی هستند که پرداخت هایی به روز و مطابق با طیف گسترده مخاطبان شبکه یک بویژه با توجه به تنوع سنی، تحصیلی و محل زندگی آنها شکل می گیرد. بنابراین با این مختصات و ویژگی ها، برنامه ها برای مخاطبان شبکه یک ساخته می شود و تصویر نازیبا، گفته بدون محتوا و واهی و مطالبی که شأن مخاطب در آن رعایت نشود به پخش راه پیدا نمی کند.

شبکه یک سخت ترین شبکه از نظر مخاطب

وی با اشاره به گستردگی طیف مخاطبان شبکه یک سیما، گفت: به نظر من شبکه یک، سخت ترین شبکه است. چرا که محدودیت سن مخاطبین، محل زندگیشان و یا سطح تحصیلاتشان نداریم و مخاطبین عام و خاص پای این شبکه می نشینند. از طرفی محدودیت موضوع از ویژگی شبکه های دیگر سیما است که ما از این قاعده مستثنی هستیم و هیچ محدودیتی از نظر سیاسی، اقتصادی، سرگرمی، فرهنگی، اجتماعی و ... هم نداریم. بنابراین هر موضوعی با هر مخاطبی و با هر رویکردی را می توانیم انتخاب کنیم. بنابراین در جهت کیفی سازی برنامه های معارف شبکه یک، زمینه هایی فراهم است که نسبتا هم در آن موفق بوده ایم و  اگر هم به موفقیت نرسیده باشیم کم کاری ما محسوب می شود چراکه امکانات آن فراهم است. از جمله اینها دسترسی به مراکز و شخصیت ها و اندیشمندانی که به دانش رسیده اند که تعدادشان هم اگر به میزان لازم نباشد اما در حد کفایت وجود دارند.

باید ترکیب مناسبی از هنر و مهارت به دست آوریم

حجت الاسلام رحیم زاده به کم بودن بُعد رسانه ای برنامه های معارفی اشاره کرد و افزود: مطلب دیگر این است که برنامه های ما باید واقعا رسانه ای باشد. در واقع رسانه فضایی مرکب از مهارت (حرفه) و هنر است. معتقدیم برخی از کارگردانان ما حرفه تلویزیون دارند و برخی دیگر هنرمند هستند و لزوما کارهای هنری را نمی توانیم در تلویزیون پخش کنیم و چراکه در ساختار آن نمی گنجد. اگر بتوانیم این ترکیب درست را برقرار کنیم موفق خواهیم بود که الحمدلله نیروی انسانی مناسب را هم داریم.

باید به اندازه پولمان کار خوب تولید کنیم

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات اقتصادی پیش روی سازمان و برنامه سازی در شبکه ها اشاره کرد و گفت: برای برنامه‌های ما تامین کافی وجود ندارد تا بتوانیم در همه ساختارها به میزانی که در نظر داریم، کار کنیم اما من می گویم اگر پول نداریم، دست کم در همین ساختارهای حداقلی که در اختیارمان است کم کاری نکنیم. یعنی اگر ما نمی توانیم از ساختار مستند و نمایشی به تعدادی که می خواهیم استفاده کنیم اما وقتی می توانیم از گفتگوهای تلویزیونی بهره بگیریم، در همین گفتگوها کار ضعیف ارائه ندهیم.

مستند را تقویت خواهیم کرد

 مدیر گروه معارف شبکه یک در ادامه درباره تولید برنامه های سال آینده توضیح داد: برای سال 96 برنامه‌های خوبی در سطح (ب) در حوزه مستند تهیه دیده‌ایم و به نظر من ظرفیت مستند با تولیدکنندگان مجربی که دارد، به ما نوید خوشی می دهد و تمام تلاش شبکه در جهت تقویت مستند است. در حوزه نمایشی نیز تلاش‌هایی برای تولید آثار خوب شده است البته باید بگویم که کار مدیران قبلی در این گروه نیز خوب بوده است و ما هم از ظرفیت های گذشته استفاده کرده ایم.

د رگروه معارف شبکه یک محدودیتی برای آثار نمایشی و سرگرمی نداریم

وی در پاسخ به اینکه آیا در گروه معارف، آثار نمایشی نیز تولید می شود؟ گفت: این گروه با عنوان «فرهنگ و معارف اسلامی» فعالیت می کند و ما در حوزه معارف به جزء نمایش های بلند، در همه ساختارها می توانیم ورود کنیم و تهیه سریال و فیلم‌های 90 دقیقه ای بر عهده گروه نمایشی است چون تخصصی است اما باید بگویم اگر من هم حرفی برای گفتن در این دو زمینه داشته باشم، تلویزیون جلوی کار من را نمی گیرد.

حجت الاسلام رحیم زاده در پاسخ به اینکه آیا شما در گروه معارف، برنامه های سرگرمی نیز تولید می‌کنید، بیان کرد: در گروه فرهنگ و معارف اسلامی نگاهی هم به برنامه های ادبی، سرگرمی و طنز هم داریم و در این خصوص برنامه ای طراحی شده است که مسائل مالی، کمی تولید آن را عقب انداخته است البته پول به اندازه ای که بخواهیم کار خوب بکنیم هست اما به میزانی نیست که با سرعت زیاد کار کنیم و در نوبت تولید است. در حوزه ادبیات چندین طرح خوب ارائه و تصویب شده که امیدواریم به جریان تولید بیفتند.

برنامه ویژه نوروزی نداریم/ رونمایی از برنامه های جدی بعد از انتخابات

وی درباره برنامه های نوروز و سال 96 نیز گفت: برای ایام نوروز سال 96 برنامه خاصی نداریم اما در سال 96، به امید خدا همین مسیر تولید کیفی را پیش می گیریم و برنامه هایی نظیر «این شب ها» که توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند، طراحی شده است که به دلیل حجم بالای برنامه های ابتدای سال و همچنین کثرت برنامه های انتخاباتی، رونمایی از آنها به بعد از انتخابات موکول می شود. این برنامه، برنامه ای شبانه است که 4 شب در هفته با سبک و سیاق خاصی روی آنتن می رود که از تجربه برنامه «پارک ملت» نیز در تولید این برنامه جدید بهره گرفتیم و تلاشمان این است که قدردان زحمات نفرات پیشین شبکه و از برنامه آنها یک قدم جلوتر باشیم.

مدیر گروه معارف شبکه یک سیما از پخش برنامه‌ای تحت عنوان «پیاده آمده‌ایم» خبر داد و افزود: برنامه «پیاده آمده‌ایم» ساعت 24 شب های جمعه (پنج شنبه شبها) ارتباط زنده با کربلا دارد و از هفته گذشته پخش آن شروع شده است که پخش آن در ایام نوروز هم ادامه پیدا می کند.

از طرح های جدید استقبال می کنیم

وی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار دیباچه در برابر طرح ها و ایده های خوب این شبکه توان همکاری و حمایت دارد یا خیر، گفت: اتفاقاً من خواهش می کنم هر کسی طرحی خوب دارد، حتما به دست ما برساند که بعد از آن دو فرض قائلیم که فرض رد وجود ندارد؛ یعنی یا می توانیم آن طرح را بسازیم یا نمی توانیم بسازیم و مطمئناً به ارائه کننده طرح، صادقانه می گوییم، اما چه بسا طرحی بیاید و اتفاقاً زمانی باشد که ما هم امکان ساخت آن را داشته باشیم. ما در گروه معارف، بلا استثنا طرح های ارسالی را روزهای یکشنبه هر هفته مورد بررسی قرار می دهیم.

گفت و گو: محمدصالح حجت الاسلامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲