پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط»؛
فیلم سینمایی «آزاد به قید شرط» شب گذشته و در آخرین سئانس سینمای رسانه روی پرده رفت و پس از آن در ساعت 1:30 بامداد نشست خبری این اثر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه، جدای از محتوا و داستان این فیلم که جای بحث دارد و قطعا از نیت خیر سازندگان این اثر که در تلاش برای تاثیر گذاری بر مدیران و افراد جامعه به نفع زندانیان آزاد شده و اشتغال آنها در دوران پس از محکومیت و تنبیه شان هستند، فاصله بسیار دارد؛ فرم این اثر هم با مشکلات عدیده دست به گریبان بود. از دیالوگها تا بازی نقش آفرینان آن که جملگی از افراد با تجربه و بعضا از اساتید این عرصه در دانشگاه و آموزشگاه های هنری هستند.

تاثیر تلویزیون ندیدن کارگردان سینما!

حسین شهابی کار سخت نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی توامان را به عهده گرفته و به نظر می رسد تمام سعی خود را در مقام تهیه کننده برای انجام بهینه مسئولیتش به کار گرفته اما شاید همین امر باعث شده تا از نویسندگی و کارگردانی اش غافل شود. گرچه همین میزان از تلاش برای یک اثر دلبستگی عجیبی را برای او در پی داشت که در نتیجه در نشست رسانه ای این فیلم، بعضا با پاسخ هایی عجیب برای عبو از نقدها روبرو بودیم.

در «آزاد به قید شرط» امیر جعفری، امیرضا دلاوری، لیلا اوتادی، امیر دژاکام و شکرخدا گودرزی ایفای نقش دارند که بازی های آنها شبیه به کارهایشان در تلویزیون بود. البته شب گذشته حسین شهابی در نشست پرسش و پاسخ این فیلم، هر گونه شباهت نقش ها و بازی های بازیگرانش را به سریال های تلویزیونی رد کرد.

گرچه این کارگردان مدعی است که تلویزیون نمی بیند و سریال «زیر هشت» که امیر جعفری در آن حضور داشت را نیز ندیده است اما بازی امیر جعفری در «آزاد به قید شرط» که آزادی یک زندانی را روایت می کند، شباهت بسیاری به سریال تلویزیونی «زیر هشت» به کارگردانی سیروس مقدم دارد و حتی قاب بندی و مونتاژ اثر حسین شهابی هم به مانند تله فیلم ها است.

در هر صورت برخلاف فیلم «ایتالیا ایتالیا» که از حامد کمیلی و سارا بهرامی بازیگران نام آشنای سریالهایی همچون «پرده نشین» و «پروانه» بهره گرفته بود اما با خروجی بسیار متفاوت، کارگردان و بازیگران «آزاد به قید شرط» از این تجربه با موفقیت عبور نکرده اند و شاید باید نتیجه گرفت که اگر این کارگردان سینمای ایران، که پیشینه تئاتری دارد و قطعا با مهارت های بازیگری و کارگردانی و حتی اصول درام آشنایی دارد، کمی بیشتر از برنامه های تخصصی سیما را تماشا کند، در زمانی که تکنولوژی تولید از نگاتیو به ویدئو تبدیل شده دچار این اشتباه نمی شوند که با ساختار تلویزیونی سعی در ساخت اثری سینمایی کنند و قطعا از کستی پرتوان و با تجربه بازیهای بهتری می گیرد.


محمدصالح حجت الاسلامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار