سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳  |  Tuesday, 22 October 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۲۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
یادداشتی بر اولین فیلم داستانی اکران شده در جشنواره فجر
«خانه دیگری» فیلمی است به کارگردانی بهنوش صادقی که در روز اول جشنواره فیلم فجر در بخش چشم انداز روی پرده رفت.
قصه از این قرار است که دختری به نام مرجان باید ظرف 10 روز پولی را برای پدر بیمارش تهیه کند و در این راستا با موانعی روبرو می شود که کار را برای او سخت می کند. پدر قرار است با این پول گره از کار خانواده ای باز کند که با او زندگی می کنند. این پول بهای آزادی فرزند آن خانواده است که به دلیل تصادف باعث مرگ عابری شده و حال قرار است اولیای دم با دریافت 10 میلیون تومان رضایت دهند. به هرحال این پول جور می شود اما زمانی که پدر مرده است.

خانه دیگری اثری فاقد پیچیدگی و تعلیق!

فیلم اثری اجتماعی و واقعگرایانه است که به آدمها و عکس العمل آنها در مواجهه با موقعیت های مختلف می پردازد. آدم هایی که مابه ازای آنها را در جامعه می بینیم. شخصیت های به ظاهر ساده اما پیچیده ای که در تصمیم گیری دچار تردید می شوند که بر این اساس می توان گفت خانه دیگری اثری شخصیت محور است که نویسنده و کارگردان آن سعی کرده اند آنها را با ظرافت پرداخت کنند و تا حدودی موفق عمل کرده اند زیرا بیشتر آدمهای فیلم از تیپ های مرسوم دورند و به شخصیت نزدیکند.

درباره فیلمنامه اثر نیز باید گفت،  پیچیدگی خاصی در قصه فیلم به چشم نمی خورد و تعلیقی وجود ندارد. گره بزرگی وجود دارد و باقی کشمکش ها در درون آدم های فیلم رخ می دهد که نقطه قوت به حساب نمی آید زیرا نمود بیرونی ندارند و  آنچنان که باید بر کل درام اثر نمی گذارند.

فیلم برای جذاب تر شدن از داستانک های زیادی سود نبرده است و هرچه هست همان گره اصلی است و اتفاق های کوچک حواشی آن! و دیگر اینکه تنها گره قصه نیز با شتابزدگی گشوده می شود و این کاستی چنان جدی است که بر پایان فیلم تاثیر می گذارد و مخاطب را غافلگیر می کند. شاید اگر ریتم فیلم تندتر بود این شتابزدگی در پایان را در خود حل می کرد و آنقدر گل درشت به نظر نمی رسید و ضعف محسوب نمی شد. 

بازی ها قابل قبولند اما این بازی متفاوت و درونی ناصر هاشمی است که امتیاز محسوب می شود و اگر اغراق نباشد می توان آنرا نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او به حساب آورد!

دیگر عناصر فیلم نیز در خدمت اثر هستند اما ویژگی های خاصی ندارند.

در پایان باید گفت خانه دیگری فیلمی معمولی است که تماشاچی را شگفت زده نمی کند و اینگونه که به نظر می رسد در فروش گیشه نیز موفق نخواهد بود؛ که امید است چنین نباشد


یادداشت وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مجیدکریمی، کارگردان فیلم سینمایی " نفرین آرتا" و مستندساز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

بزودی تاریخ هنر در دنیا با معرفی تمدن آرتا یا تمدن جیرفت، تغییر خواهد کرد/ ضرغامی، با اینکه اهل رسانه بود، هیچگونه کمک مالی به "نفرین آرتا" نکرد!

۱۶:۲۲  -  ۳۰ مهر ۱۴۰۳
رکورددار پرش با نیزه بانوان در گفت وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دختران دونده ایران همیشه روی سکو هستند/ نیاز دارم تجهیزاتم را به روز کنم!

۱۸:۱۴  -  ۲۵ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش

پاسخ به چند پرسش خبرنگار دیباچه درباره کیفیت نظام آموزش و پرورش

۰۹:۰۳  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با زکیه سیف، بازیگر نقش خاتون در نمایش " مبارک و خاتون پرده نشین"

از قصه‌ی یک زن مستجاب الدعوه تا گریزی به الهی نامه‌ی عطار!

۰۹:۰۲  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۳
مهدی غفوریان، آهنگساز و خواننده کشورمان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

صداقت در کلام ، از شاخصه های اصلی یک  ترانه اصیل ایرانی است

۰۹:۰۲  -  ۲۹ مهر ۱۴۰۳
دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در گفتگو با دیباچه:

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت برگزار می‌شود/ جایزه ویژه جشنواره باعنوان «شهید اسماعیل هنیه»

۱۶:۲۹  -  ۲۳ مهر ۱۴۰۳
تهیه کننده و کارگردان پروژه مستند نمایشی «شهدای غریب در اسارت» در گفتگو با دیباچه:

مستند نمایشی «شهدای غریب در اسارت» از شبکه افق پخش می‌شود/ روایتی ۱۳ قسمتی بر اساس خاطرات آزادگان

۱۶:۲۶  -  ۲۳ مهر ۱۴۰۳
عضو تیم ملی کاراته در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

روی کاغد قهرمان آسیا بودیم/ نبود بازی های تدارکاتی، ضربه اصلی را به ما زد

۱۴:۲۷  -  ۱۶ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با علی فریادی؛ از شرکت کننده عصرجدید تا مجری برنامه " خوش نمک "

فرهنگ طنز در بین مردم و جامعه ضعیف و نوپاست/ وجود محدودیت در بستر طنز، صرفا تقصیر رسانه ملی، سانسور‌ها و خط قرمز‌ها نیست!

۰۹:۰۱  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار