يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 05 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به نمایشی سویسی با اجراهای متوالی در جشنواره تئاتر فجر
«گرگ و میش» پرفورمنس آرتی متکی بر تکنیک که قصد دارد در مراقبه ای جمعی روح مخاطب را تزکیه کند!

به گزارش خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه نمایش«گرگ و میش» اثری است از کشور سوئیس به نویسندگی و کارگردانی کریستینا گالبیانی و ایلیالوگینبوهل که در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال حضور دارد و در پنج روز پی در پی به روی صحنه می رود؛ آن هم نه یک روز و یک بار، یا دو بار، بلکه روزها و بارها!

«گرگ و میش» نمایشی که هرگز آغاز نمی شود!


مخاطب انگشت به دهان!

در آغاز جشنواره و پس از آنکه جدول اجرای نمایش ها به وسیله عوامل دبیرخانه در دسترس هنرمندان و علاقمندان تئاتر قرار گرفت همه گمان می کردند که «گرگ و میش» نمایش والایی است که آنها را شگفت زده خواهد کرد! البته نمایشی که طی پنج روز پانزده بار اجزا شود باید اثر شگرفی باشد؛ آنهم تا آن حد که مخاطب انگشت به دهان بماند؛ که البته چنین است! اما تعجب مخاطب دلیل دیگری دارد. تعجب مخاطب از انتخاب چنین اثری برای اجرا در جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.

«گرگ و میش» چگونه نمایشی است؟

«گرگ و میش» پرفورمنسی درجه چندم است متکی بر تکنیک که قصد دارد در مراقبه ای جمعی روح مخاطب را تزکیه کند! در این نمایش مخاطبان وارد سالنی با ظرفیتی حدود 30 نفر می شوند و متعجب از دیدن آن همه لامپ تنگستن آویزان از سقف و انبوه سیم انباشته در کف آئینه وار سالن، دایره وار می نشینند تا نمایش آغاز شود؛ اما موضوع این است که این اتفاق نمی افتد! سالن در تاریکی محض فرو می رود، موزیک آغاز می شود و لامپها با ریتم روشن و خاموش می شوند و آدم را یاد رقص نورهایی می اندازد که زمانی نه چندان دور بر روی پخش ها و ضبط صوت ها نصب بود. پنجاه دقیقه می گذرد و نمایش بدون آنکه آغاز شود به پایان می رسد و تماشاچی ها در رودربایستی کارگردان و عوامل خارجی نمایش قرار می گیرند، می ایستند و بی انرژی دست می زنند و سالن را ترک می کنند.

بی شک «گرگ و میش» اثری است مدرن که تماشاگر ایرانی مشابه آن را کمتر دیده است. این نمایش حتی اگر ضعیف هم نباشد؛ اما اثری نیست که بیشترین اجرا را در جشنواره ای بین المللی داشته باشد! «گرگ و میش» پرفورمنس آرتی است که فقط جالب است. فقط همین!

و در پایان...

به هرحال سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر امروز، فردا به پایان می رسد و مهمان های خارجی به کشورشان باز می گردند؛ اما یک سوال باقی می ماند! آثار خارجی برای اجرا در جشنواره بین المللی تئاتر فجر بر چه مبنا و چگونه انتخاب می شوند و از چه فیلترهای می گذرند!؟


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳