شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۶ : ۱۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
به بهانه زادروز کهنه کار عرصه سینما
امروز سوم بهمن ماه 1395 تولد بهمن فرمان آرا کارگردان عرصه سینماست. هنرمندی که با اشتیاق زندگی می کند و به مرگ می اندیشد.

به گزارش خبرنگار تئاتر و سینمای پایگاه خبری دیباچه امروز تولد بهمن فرمان آرا نویسنده و کارگردان سینما است. هنرمندی اهل اصفهان که درهنرکده هنرهای دراماتیک لندن درس خوانده و پس از آن به آمریکا رفته و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ادامه تحصیل داده است. این کارگردان پس از پایان تحصیل به ایران باز می گردد و دوران سربازی اش را با نوشتن نقد در مجله انگلیسی زبان تهران ژورنال سپری می کند و سپس در سال ۱۳۴۷ به استخدام تلویزیون ملی ایران در می آید و در مدت حضورش، به عنوان کارشناس در برنامه‌های سینمایی مثل «فانوس خیال» و «جهان سینما» شرکت می کند.

بهمن فرمان آرا کارگردانی که عمیق می اندیشد!

فرمان آرا پس از ساختن دو فیلم کوتاه «نوروز و خاویار» و «تهران کهنه و نو» نخستین فیلم بلندش را می سازد که «خانه قمرخانم» نام دارد؛ اثری که مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرد؛ و در واقع فیلم سینمایی«شازده احتجاب» است که نام فرمان آرا را بر سر زبان ها می اندازد. فیلمی که بر اساس داستانی از هوشنگ گلشیری ساخته شد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم را از جشنواره فیلم تهران برای کارگردانش به ارمغان آورد.

این هنرمند در سال ۱۳۵۶ بازهم به سراغ داستانهای هوشنگ گلشیری می رود و سومین فیلم بلند خود با نام سایه‌های بلند باد را بر اساس داستان «معصوم اول» می سازد فیلمی که پس از ساخت توقیف شد و روی اکران را هرگز به خود ندید.

فرمان آرا در سال 1359 به کانادا مهاجرت کرد و مدیرعامل شرکت سیرکل ونکوور شد و پس از آن به لوس آنجلس رفت و با کارگردان های بزرگی چون پل نیومن، مارتین اسکورسیزی، الیور استون و جیمز آیوری در عرصه تولید فیلم همکاری کرد.

بهمن فرمان آرا در اواخر دهه 60 به ایران بازگشت و به فیلمنامه نویسی مشغول شد و هیچ کدام از آنها را نساخت و بالاخره در سال ۱۳۷۸ به عرصه کارگردانی بازگشت و آثاری چون «بوی کافور عطر یاس»، «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو» را ساخت، فیلمهایی که به سه گانه مرگ معروف شدند.

بهمن فرمان آرا که در طول زندگی هنری اش کماکان کم کار بوده، پس از اکران فیلم توقیف شده اش «خاک آشنا» در سال 88 تنها یک فیلم ساخته است که «دلم میخواد» نام دارد و در سال 92 تولید شده است.

آخرین فعالیت این هنرمند کارگردانی نمایش«مردی برای تمام فصول» است که در سال 1393 به روی صحنه رفت و بازیگرانی چون رضا کیانیان، سیامک صفری، سهیلا رضوی و فرزین صابونی در آن ایفای نقش می کردند.

فرمان آرا امروز سوم بهمن ماه، 75 ساله می شود؛ زادروزش مبارک!


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار