جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
مراسم رونمایی از پوسترهای جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت
دیباچه: محمد خزاعی (دبیر جشنواره فیلم مقاومت) در نشست خبری چهاردهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت گفت: «مدعی پاتوق بودن جشنواره فیلم مقاومت برای فیلمسازان «ضدسلطه» نیستم»

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛ مراسم رونمایی از پوسترهای جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همراه با نشست خبری صبح امروز (28 شهریور) در مرکز فرهنگی اسوه برگزار و با حضور محمد خزاعی (دبیر جشنواره)، سردار جواد جباری (مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت) و همسر شهید سیدحمید طباطبایی‌مهر، از پوسترهای جشنواره رونمایی شد.

بنای اصلی جشنواره مقاومت پایمردی‌ها و ایستادگی و مقاومت است

در ابتدای مراسم سردار جباری رو به حضار گفت: «بنای اصلی جشنواره فیلم مقاومت بر انعکاس رشادت‌ها، پایمردی‌ها و ایستادگی و مقاومت کسانی است که سالیان سال بعد از انقلاب در برابر استکبار ایستادگی کرده‌اند و اگر امروز می‌بینیم در دنیا، جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان یک منطقه امن شناخته می‌شود، ناشی از حضور مردان رشیدی است که پا در رکاب امام خود ایستادگی کرده‌اند. یادمان نرفته است وقتی در شرایط حساس جنگ بودیم امام خمینی (ره) پیامی‌را منتقل کردند که امروز حاصل آن را شاهد هستیم.»

photo_2016-09-18_14-03-28

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت با اشاره به فرازهایی از بیانیه امام خمینی(ره) در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی‌ایران توضیح داد: ایشان فرموده اند:« انقلاب اسلامی‌در جنگ به دنیا صادر شده است. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم و ابهت شرق و غرب را در هم شکستیم و به مردم منطقه نشان دادیم که می‌توان علیه ابر قدرت‌ها سال‌ها مبارزه کرد. جنگ ما کمک به افغانستان، فتح فلسطین و بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال خواهد داشت.» این تنها فراز‌های کوتاهی از بیانیه بنیانگذار انقلاب است که پیش‌بینی‌شان امروز محقق شده است.»

وی افزود: «امروز در سوریه، افغانستان، یمن، لبنان و فلسطین تشکل‌های بسیجی راه اندازی می‌شود و انشالله بعد از ریشه کن شدن دشمن در این مناطق منتظر پیروزی بزرگی خواهیم بود. هدف گیری جشنواره فیلم مقاومت نیز بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) شکل گرفته است.»

جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند نقطه مقابل سینمای غرب و نظام سلطه باشد

در ادامه نشست محمد خزاعی طی سخنانی اظهار داشت: «جشنواره فیلم مقاومت و رویدادهای مشابه همگی برای زنده نگه داشتن یاد دفاع مقدس است. اگرچه جنگ تمام شده اما مبارزه همچنان ادامه دارد و تنها جنس آن تغییر کرده است. جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ در ایران به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب پایه گذاری شده است.»

وی افزود: «جشنواره‌ای که جدی‌تر به موضوعات دفاع مقدس و انقلاب می‌پردازد و سی‌وچند سال از برگزاری آن به صورت دوسالانه می‌گذرد و از ۸ سال قبل در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و رویکرد آن با محوریت مقاومت تغییر مسیر داده است. چراکه احساس نیاز به این که باید در کشورهای همسو فعالیت داشته باشیم، باعث شد تا نام مقاومت به عنوان اسمی‌فراگیرتر برای این رویداد انتخاب شود. در واقع این جشنواره، رویدادی فرهنگی است.»

خزاعی ادامه داد: «ما به دنبال اهداف بزرگتری به بهانه برگزاری این جشنواره هستیم. جشنواره فیلم مقاومت فرصتی برای تجمیع و تشریح اهداف در منطقه است. متاسفانه فیلمسازان مستقل و مقاوم در برابر جریان ضد صهیونیستی امروزه در دنیا جایگاه خاصی ندارند. آثارشان مهجور می‌ماند و در جشنواره‌های پر زرق و برق دنیا نشان داده نمی‌شود. باید پرسید چرا این جشنواره‌ها از مضامین انقلابی گذر می‌کنند؟ پاسخ روشن است. زیرا این جشنواره‌ها بعد سیاسی دارند. بنابراین فیلمسازان مستقل و انقلابی و مبارز برای افشاگری جنایت‌ها و ظلم‌ها باید پاتوق فرهنگی داشته باشند.»

دبیرجشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: «من مدعی پاتوق بودن جشنواره فیلم مقاومت برای فیلمسازان ضد سلطه نیستم. اما امیدواریم به این هدف برسیم و در سال‌های آینده به فضایی برسیم که این فیلمسازان جشنواره فیلم مقاومت را پایگاه خود بدانند. طی بررسی‌های انجام داده شده به این نتیجه رسیدیم حتی جشنواره مقاومت محوری در کشورهای دیگر وجود ندارد. حتی من با کشورهای همسایه این پیشنهاد را مطرح کردم که تکثر جشنواره‌های مقاومت را تجربه کنیم. زیرا پاتوق ایجاد کردن مستلزم فعالیت در سایر مرزها نیز هست. بنابراین باید برنامه‌ریزی کلان‌تری برای حمایت از جریان‌های فرهنگی ضد سلطه داشت.»

وی با اشاره به تفاوت‌های دوره چهاردهم جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با دوره‌های گذشته بیان کرد: «برنامه‌های متنوعی در حوزه داخلی و خارجی را در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نظر گرفته ایم. به طور کلی ۲۹۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و ۱۷۱۷ اثر از ۱۰۴ کشور جهان به دستمان رسیده است. این آمار قابل توجه است. از این نظر که موضوع مقاومت در فیلمسازی تنها به کشورهای همسایه محدود نمی‌شود. ۲۹۴ اثر طی چند روز برگزاری جشنواره نمایش داده می‌شود. ۶۱ اثر خارجی و بقیه ایرانی هستند. ۲۷ انیمیشن، ۱۴ اثر سینمایی ویدئویی،۱۲ مجموعه تلویزیونی، ۲۰ فیلم، ۵ انیمیشن سینمایی، ۳۲ فیلم کوتاه، ۵۲ اثر مستند، ۲۵ نماهنگ، ۲۰ عنوان فیلم کوتاه و ۲۲ اثر در بخش جلوه گاه نور ویژه موضوع والدین شهدا نمایش داده می‌شود. ۲۸ اثر مستند، ۲۲ اثر پویانمایی نیز در بخش خارجی نشان داده خواهد شد.»

جشنواره فیلم مقاومت از 9 مهرماه به مدت 9 روز در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳