دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۳  |  Monday, 17 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۲۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: فرید سجادی‌حسینی کارگردان و بازیگر گزیده‌کار سینمای ایران که معمولا کنار کارگردان، در قالب سرپرست گروه کارگردانی حضور دارد؛ در فیلم «فروشنده» بازی ماندگاری را از خود بر جای گذاشت و با درخشش در این نقش سخت و کلیدی در فیلم، تحسین همگان را برانگیخت.



فرید سجادی‌حسینی در گفت‌وگو با دیباچه، در مورد گزیده‌کاریش در سینما و تلویزیون می‌گوید: «شخص شناخته شده‌ای نیستم که برای کارهای مختلفی بمن مراجعه شود و از طرف این‌طور هم نیستم که تحت‌ تاثیر شرایط تن به هر کاری بدهم. در محموع زیاد مورد اقبال کارگردان‌ها نیستم.در مورد کارگردانی هم باید بگویم که روی فیلمنامه وسواس دارم و معمولا پیشنهادهای کمی دارم اما بیشتر آن پبشنهادها را هم رد می‌کنم!»

فريد-سجادي-حسيني

سجادی‌حسینی در مورد دعوت شدنش برای حضور در «فروشنده» می‌گوید: «سرپرست گروه کارگردانی سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار بودم که با من تماس گرفتند و گفتند که به دفتر آقای فرهادی بروم. با شناختی که از کارهای با ارزش اصغر فرهادی داشتم، بلافاصله رفتم...»

* دو ماه تمرین کردیم تا به نقشم در «فروشنده» برسم

سجادی در ادامه می‌گوید: «در جلسه اول دیدارمان اصغر فرهادی گفت: «بازی‌تان را در سریال «روزگار غریبِ» کیانوش عیاری دیده‌ام و دوست دارم با هم کمی در مورد نقشی در «فروشنده» صحبت کنیم.» چند جلسه رفتم و هرچه جلوتر رفتیم و با هر قدم ایشان سمت جدی‌تر شدن ماجرا من فوق‌العاده خوشحال می‌شدم. زمان گذشت حضور من در این فیلم قطعیت پیدا کرد و با اعتماد ایشان به من، تماما در اختیار کارگردان و فیلم بودم.»

سجادی‌حسینی در مورد مدت‌زمان فیلمبرداری و تمرین نقشش می‌گوید: «16 جلسه فیلمبرداری داشتیم اما تمرین برای درآوردن نقش نزدیک به دو ماه طول کشید.»

* مکتب اصغر فرهادی متعلق به کارگردان‌های درجه یک سینما است

سجادی‌حسینی که با بازی در «فروشنده» تحسین همگان حتی منتقدان خارجی را برانگیخت در مورد اصغر فرهادی می‌گوید: «مسلما رفتار ایشان با بسیاری از کارگردان‌ها متفاوت است. مکتبی که ایشان به آن قائل هستند مربوط به کارگردان‌های درجه یک سینمای ایران و جهان است: کارگردانی پرانرژی با دست‌آوردهای به‌روز. ایشان ویژگی‌های متمایز خودش را نسبت به هم‌مکتبی‌هایش دارد. حضور در کاری با مدیریت ایشان شما را وارد دنیای می‌کند که همه‌چیز قابل اعتماد است و در مسیر درستش قرار دارد.»

* سناریو را که خواندم متوجه شدم با نقشی تکان‌دهنده و موقعیت‌ عجیب روبه‌رو شده‌ام

سجادی‌حسینی در مورد نقشش و موقعیت پیچیده‌ای که در آن گرفتار می‌شود؛ این‌گونه توضیح می‌دهد: «سناریو را که خواندم، متوجه شدم با نقشی تکان‌دهنده و موقعیت‌ عجیب روبه‌رو شده‌ام. تعجب کردم که آدم بزرگی مثل فرهادی چطور می‌تواند ریسک کند و به من اعتماد کند! فرهادی هوشمندانه می‌دانست که این نقش من مهم‌ترین نقش فیلم است. مطمئن باشید ایشان بیشتر از اینکه به من اعتماد داشته باشند به خودش اعتماد داشت و می‌دانست موفق خواهد شد که آدمی را خلق کند که در ژانر خودش بی‌نقص باشد.»

وی در ادامه می‌گوید: «فکر نکنید توانایی‌ای در من بوده که حالا کشف شده؛ نه این‌طور نیست! اگر بازی خوبی از من می‌بینید مرهون درایت و شناخت عجیب فرهادی از انسان است.»

* به شهاب حسینی اصرار کردم برای درآمدن صحنه سیلی را محکم‌ بزند

سجادی‌حسینی در مورد اتفاق‌های پشت صحنه؛ بعد از اینکه در صحنه‌ای شهاب حسینی سیلی محکمی به او می‌زند، می‌گوید: «شهاب آدم رئوف و والایی است و نمی‌خواست این کار را بکند و از قبل این صحنه این داستان وجود داشت. ما هر دو سینمایی هستیم و با سینما عشق بازی می‌کنیم. اصرار کردم که باید این اتفاق بیافتد وگرنه صحنه در نمی‌آید. شهاب به سختی به خودش غلبه کرد و بعدش هم دیگر پشت صحنه صحرای کربلا شد... بارها این اتفاق را در سینما دیده بودم اما اولین بار بود که برای خودم اتفاق می‌افتاد ولی ما عاشق سینما هستیم و با نقش‌‌ها زندگی می‌کنیم و از تک‌تک لحظاتش لذت می‌بریم.»

وی در ادامه می‌گوید:«یادم می‌آید سر فیلمرداری یک سریال باید صحنه‌ای را زیر باران می‌گرفتم و هوا به شدت سرد بود. بازیگر اصرار داشت که مقاومت می‌کند اما صحنه سختی بود و بدون باران گرفتم! هرچقدر اصرار کردند این کار را نکردم. به هر حال انسان در اولویت است.»

* همه خبرنگاران و منتقدین در جشنواره مسخ کار فرهادی شده بودند

سجادی‌حسینی در مورد واکنش منتقدان و رسانه‌های خارجی به بازی او در فیلم «فروشنده» در جشنواره کن می‌گوید: «بعد از اکران منتقدان و خبرنگاران در جشنواره کن در مراسم اختتامیه که منجر به اهدای جایزه به شهاب و اصغر فرهادی شد؛ با خبرنگاران بسیاری هم‌صحبت شدم و نظرهای مثبت بسیار زیادی نسبت به فیلم و بازی ام دریافت کردم. همه مسخ کار فرهادی شده بودند و این در صحبت‌شان مشخص بود. البته نیویورکر در ستایش از بازی‌ام نوشت و چند رسانه دیگر هم از من تمجید کردند.»

* «فروشنده» یک قدم فراتر از فیلم‌های قبلی فرهادی است

فرید سجادی‌حسینی درمورد کارنامه اصغر فرهادی تا به امروز و جایگاه «فروشنده» در کارنامه فیلمسازی اصغر فرهادی می‌گوید: «اصغر فرهادی تا امروز به درستی حرکت کرده و سر جای خودش است. این پایان فرهادی نیست و به زودی شاهد تاثیر فرهادی بر سینمای دنیا و فیلمسازهای جوان خواهیم بود. فرهادی یکی از غول‌های سینمای جهان است. بی‌صبرانه منتظرم فیلم جدید فرهادی ساخته شود و آن را ببینم چرا که مطمئنم اثری درخشان خواهد بود. «فروشنده» یک قدم فراتر از فیلم‌های قبلی اوست.»

گفت‌وگو: سعید طاهری
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار