جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۶۶۵
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
 دیباچه: مرگ 6 سینماگر در کمتر دو ماه باعث شد تا تابستان 95 تبدیل به تلخ‌ترین تابستان سینمای ایران در چند دهه اخیر باشد. تابستانی تلخی که با مرگ عباس کیارستمی آغاز و با وداع ابدی داوود رشیدی در روزهای ابتدایی آخرین ماه از گرم‌‎ترین فصل سال همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛تابستان امسال یکی از غم‌انگیزترین فصل‌های سینمای ایران بود. مرگ سینماگران مهمی که هر کدام بخشی مهمی از تاریخ سینمای ایران بودند و تکه‌ای را با خود بردند تا جای‌شان برای سال‌ها خالی بماند. عباس کیارستمی اولین سینماگری بود که تابستان امسال سینما را تنها گذاشت و بعد از بزرگان دیگری تا دیروز که داوود رشیدی در هشتادوچهار سالگی سینما و تئاتر را رها کرد ورفت...

photo_2016-08-28_17-31-02

در ادامه به شش هنرمندی که در تابستان گرم امسال زندگی را ترک کردند، اشاره می‌کنیم...

  عباس کیارستمی

دیباچه-عباس کیارستمی

او متولد اولین روز تیرماه سال ۱۳۱۹ در منطقه لواسان تهران بود. کیارستمی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، شاعر و گرافیست که کارش را با طراحی تیتراژ فیلم‌های سینمایی آغاز کرد، فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید و آثارش با استقبال فراوان داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده است. کیارستمی برای اولین تنها بار نخل طلای کن را با «طعم گیلاس» برای سینمای ایران به ارمغان آورد و مثل وزنه‌ای نام سینمای ایران را در میان دیگر غول‌های سینمای جهان نگه داشته بود. کیارستمی در سن 74 سالگی و پس از اتفاقات تلخ بیمارستان جم و انتقال اجباریش به پاریس برای همیشه مرد.

ملیحه نیکجومند

دیباچه - ملیحه نیکجومند

او متولد سال 1312 در شهر اصفهان بود و با نام هنری شیده رحمانی در تئاتر، سینما و تلویزیون درایران سناخته می‌شد. مراسم تشییع ملیحه نیکجومند همزمان بود با تشییع عباس کیارستمی در زادگاهش (لواسان) و در هیاهوی مرگ این کارگردان بین‌المللی گم شد.

 

بهمن زرین‌پور

دیباچه- بهمن زرین پور

بهمن زرین پور (بازیگر سینما و تلویزیون) متولد سال 1320 در شهر کرمانشاه بود و از 1351 در سینمای یاران فعالیت داشت. زرین‌پور با فیلم «فداییِ» رضا علامه‌زاده در سال ۱۳۵۱ آغاز کرد و همان سال در فیلم «ستارخانِ» علی حاتمی به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان حضور داشت.

بهمن زرین‌پور به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان بستری و بعد هم درگذشت.

 

جمشید ارجمند

دیباچه- جمشید ارجمند

جمشید ارجمند نصر متولد 1318 در شهر تهران، یکی از شناخته‌شده‌ترین منتقدان سینمای ایران بود که در کنار این کار به ترجمه آثار ادبی هم مشغول بود. این نویسنده و منتقد از دهه 30 فعالیت نوشتاری‌اش را آغاز کرد و در مجله «ستاره سینما» و سایر مجلات نقد فیلم مطلب می‌نوشت و با منتقدانی همچون پرویز دوائی هم‌دوره بود.

او چندین کتاب مهم  (نزدیک به 20 عنوان) را از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرده و در زمینه ویرایش هم فعالیت داشته است.

دوره دوجلدی درباره چند سینماگر، درباره سینما، فیلم‌ ساختن، سینماگر، دستور خط و نگارش، دست‌نامه‌ شیوه نگارش، گربه روی شیروانی داغ و ۲۱ فیلم-قصه دیگر از آثار جمشید ارجمند است.

ارجمند به دلیل عفونت دو ماه در بیمارستان شهدای تجریش بستری بود و در همین بیمارستان هم درگذشت.

پرویز صبری

دیباچه-پرویز صبری

پرويز صبري متولد 1329 در شهر تبريز، فعاليت سينمايي را سال 1360 از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران آغاز كرد. او علاوه بر فیلمسازی به سرودن شعر براي كودك و نوجوان هم مشغول بود. خبر مرگ پرویز صبری وقتی دردناک‌تر می‌شود که پس از چندین سال فیلمی از او در حوزه کودک و نوجوان روی پرده سینما رفته بود.  پرویز صبری از اردیبهشت‌ماه در بیمارستانِ شهر شهریار بستری بود و بعد از چند ماه مبارزه با بیماری در سن 66 سالگی درگذشت .

داوود رشیدی

دیباچه-داوود رشیدی

داوود رشیدی ۲۵ تیر ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. او برای اولین بار در هفت سالگی در نمایش به کارگردانی عبدالحسین نوشین در تالار سنگلج حاضر شد و از همان سن کم وارد دنیای هنر شد. هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که در سینما با نقش‌هایی مانند آق حسینی در «کندو» و مفتش شش‌انگشتی در سریال «هزاردستان» و همچنین بازی تأثیرگذارش در فیلم «فرار از تله»ی‌ جلال مقدم شناخته می‌شد، ‌همراه جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز از پنج چهره برجسته‌ای بودند که در دهه چهل شمسی از تئاتر پا به عرصه سینما گذاشتند و امروز غیز از عی نصیریان که همچنان فعالیت دارد، باقی خانه‌نشین شده‌اند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳