شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه: شانزدهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران مبارك روز دوشنبه يكم شهريور ماه ساعت ١٧:٣٠ با حركت كارناوال عروسكي از جلوي درب تالار وحدت آغاز شد.



به گزارش دیباچه، پيش از آغاز مراسم خانواده‌هاي زيادي كه از تئاتر شهر تا تالار وحدت صف كشيده بودند به چشم مي‌خورد.

287A0783 copy


مادران و پدراني كه با وجود گرماي هوا پيش از شروع مراسم دست در دست كودكان خود و همراه با آنها با در دست داشتن بادكنك و پرچمي كه بر روي آن شعار جشنواره «آسمان عروسك‌ها آبي است» با رنگ آبي نوشته شده بود حركت مي‌كردند .

287A0809 copy


آغاز رسمي اين پياده روي جذاب و هيجان‌انگيز با آمدن عروسك‌ها و از جلوي محوطه تالار وحدت بود، از همان ابتدا در وسط جمعيت ناگهان صداي دست‌زدن به گوش رسيد كه نويد آمدن فردي را مي‌داد كه بسياري از بچه‌هاي ديروز با او و كارهايي كه در زمينه كودك ساخته است خاطرات بسياري دارند و به نوعي گذشته شيرين خود را مديون وي و اثرات هنريش مي‌دانند و او كسي نبود جز مرضيه برومند. پس از آن به مانند اكثر مراسم‌هايي كه امروزه برگزار مي‌شود نوبت به گرفتن عكس‌هاي يادگاري و سلفي با برومند رسيد البته تب گرفتن عكس با عروسك‌ها هم بسيار داغ بود و از هيچكدام از آنها نمي‌شد به آساني عبور كرد.

287A0828 copy


در بين جمعيت همه نوع عروسكي را مي‌شد ديد و از نزديك لمس كرد، از عروسك‌هاي غول پيكر گرفته تا انگشتي .

287A0853 copy


اجراي موسيقي زنده توسط نوازنده‌ها و همراه با حركت كارناوال از بخش‌هاي ديگر اين برنامه بود كه البته با پخش آن شور و هيجان خاصي به خانواده‌ها و فرزندانش وارد كرد.

يكي از بهترين قسمت‌هاي اين پياده روي با عروسك‌ها پخش موسيقي‌هاي خاطرانگيزي مثل خونه مادربزرگه، شهر موش‌ها ... و يكصدا شدن بچه‌هاي ديروز با بچه‌هاي امروز بود، حس ناب كودكانه‌اي كه در بين همه موج مي‌زد و به نوعي همه آن لحظه خودشان را در كودكي تصور مي‌كردند و فارغ از هر فكر و مشغله‌ايي به خواندن شعرها و ترانه‌هاي قديمي مشغول بودند و حال متفاوتي را با فرزندانشان تجربه مي‌كردند.

287A0896 copy


در اين كارناوال هنرمندان همراه با عروسك‌هايشان از اقصي نقاط ايران و كشورهاي ديگر شركت كرده بودند و حتي افرادي با لباس‌هاي محلي در لابه‌لاي جمعيت حضور داشتند، گريم‌هاي متفاوت و جالبي در اين بين ديده مي‌شد كه در تمام مدت مردم آنها را با چشم دنبال مي‌كردند.

شادي وصف ناپذيري در بين كودكاني كه دنياي رنگي و عروسكي خود را در واقعيت مي‌ديدند و همزمان با آن همراه بودند وجود داشت. لحظه‌اي بود كه هركسي دوست داشت به دوران كودكي خود و حال و هواي آن روزها برگردد .

با رسيدن به محوطه تئاتر شهر جمعيت بسياري در آنجا و اطراف آن حضور داشتند و عروسك‌هاي از جمله سيمرغ، رستم، زال، رودابه و ... يك به يك با حركت‌هاي نمايشي عبور مي‌كردند و در جلوي درب اصلي تئاتر شهر مستقر مي‌شدند.

287A0938 copy


در وسط اين محوطه كه حالا پر از آدم‌هاي كوچك و بزرگ بود يك سن وجود داشت كه مهيار مجيب كه يار هميشگي پنگول در رنگين كمان بود به‌عنوان مجري شروع به اجراي برنامه كرد كه در كنار او نيز جعبه‌اي قرار داشت كه بچه‌ها با كنجكاوي از يكديگر مي‌پرسيدند، يعني چي توي جعبه قايم كردند؟

كه در همان لحظه «بچه مبارك» كه نام جشنواره نيز به اسم او است سرش را از آن جعبه بيرون آورد و با صدايي كه خنده همه را در پي داشت شروع به حرف‌زدن و كل‌كل كردن با مهيار كرد.

287A0948 copy


پس از آن مرضيه برومند دبير جشنواره با تشويق زياد تماشاگراني كه در اطراف سن نشسته بودند به روي صحنه آمد و بعد از صحبت كوتاهي كه با مبارك داشت به سلام و احوالپرسي با افرادي پرداخت كه در خاطره‌بازي آنها نقش مهمي را ايفا كرده است.

287A0955 copy


مهمان‌هايي نيز در اين افتتاحيه حضور داشتند كه سال‌هاي زيادي را براي حفظ عرصه كودك و عروسك زحمت كشيده‌اند و با معرفي و ورود هر كدام از آنها مردم آنها را مورد تشويق قرار مي‌دادند در اين مراسم بهرام شاه محمدلو، مريم سعادت، آزاده پورمختار، حميد جبلي، هما جديكار حضور داشتند و هركدام از آنها به طور جداگانه‌اي اين رويداد بزرگ هنري را تبريك گفتند و ابراز خوشحالي كردند.

287A0976 copy


در ادامه مرضيه برومند با بوسيدن قرآن و دودكردن اسپند به‌طور رسمي شانزدهمين جشنواره عروسكي تهران مبارك را همراه با آرزوي صلح و آرامش براي همه بچه‌هاي دنيا و اينكه هيچ بچه‌اي در هيچ كجاي دنيا شب را با  وحشت سپري نكند آغاز كرد.

و بعد از آن بادكنك‌هاي رنگي به آسمان رها شدند و سرود آسمان عروسك‌ها آبي است همراه با بچه‌ها خوانده شد.

اين جشنواره تا ٧ شهريور ماه ادامه خواهد داشت.

براي گرفتن اخبار اين دوره از جشنواره به سايت http://tehranmobarakfestival.com/  مراجعه فرماييد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار