یادداشتی درباره طراحی پوستر مستند «روزی روزگاری تابستان»؛ اثری که در بخش «ایران» نوزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به نمایش درآمده است.
به گزارش دیباچه، معمولاً مؤلفهها و ویژگیهای یک تابستان خوب و ایدهآل در ذهن اغلب کودکان شکل گرفته است؛ اما اینکه آنها تا چه اندازه میتوانند در شکلگیری چنین تابستانی نقش مؤثری داشته باشند، خود محل تأمل است. پوستر فیلم بیش از هر چیز، فضای معصومانه و در عین حال صمیمی کودکانی را به تصویر میکشد که در دنیای امروز، اغلب ناظر وقایع و اتفاقات پیرامون خود هستند، نه الزاماً تأثیرگذار بر آنها.

سبک تصویرسازی پوستر با استفاده از رنگهای گرم و خطوط لرزان، بر حس نوستالژیک و حالوهوای سنتیِ داستانگویی تأکید دارد؛ رویکردی که میتواند بازتابی تصویری از بخش نخست عنوان فیلم، یعنی «روزی روزگاری»، باشد.
در نگاههای صرفاً دمدستی و تجاری، پوستر فیلم معمولاً به بازنمایی مستقیم داستان و روایت اثر بسنده میکند و در نهایت به ارائه چکیدهای ایستا از محتوای فیلم میانجامد. اما رویکردی هنرمندانهتر در طراحی پوستر، نگاهی مستقل و خلاقانه به سوژه و مضمون فیلم دارد و میتواند حتی روایتی موازی و مستقل را پیشِ روی مخاطب قرار دهد.

در چنین رویکردی، طراح با آزادی و سرزندگی بیشتری به خلق فضاهای تازه میپردازد و پوستر نه بهعنوان تکرار یا همراه صرف روایت فیلم، بلکه بهمثابه عنصری مکمل و محرکی تازه، در خدمت گسترش جهان اثر و برانگیختن کنجکاوی مخاطب عمل میکند.