شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۰۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۶ : ۰۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
نگاهی به فرصت‌هایی که تئاتر می‌تواند برای فروش بیشتر در ماه رمضان داشته باشد

دیباچه تئاتر ماه رمضان اصل

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر دیباچه؛با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و انتقال ساعت اغلب تئاترها به بعد از افطار، شاهد رکود نسبی در فضای تئاتر هستیم و بنا بر آمار اعلام شده فروش تئاترهای روی صحنه در هفته گدشته، حتی پیش از آغاز ماه رمضان این افت فروش آغاز شده بود.

اما چه باید کرد تا با فضای رکود و افت فروش در ماه رمضان مبارزه کرد و ماه رمضان را تبدیل به یک فرصت مناسب برای فروش بیشتر و رونق نمایش‌های روی صحنه کرد؟

سینما توانست

حتما همه به یاد دارند در گذشته سینماداران و همچنین صاحبان فیلم‌های سینمایی هیچ‌گاه از فروش فیلم‌ها در ماه رمضان راضی نبودند و همیشه تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینما همه تلاششان را می‌کردند تا از اکران فیلمشان در ماه رمضان پیشگیری کنند؛ در حالی که در چند سال گذشته متولیان اکران در سینما خیلی راحت توانستند با ارائه و اجرای طرح‌ها و تمهیداتی، ماه رمضان را تبدیل به یکی از پرمشتری‌ترین اوقات اکران سینما کنند که این روزها دیگر بر سرش دعواست و بیشتر فیلم‌هایی که در طول سال ساخته می‌شوند متقاضی اکران در ماه رمضان هستند.

طرح اکران افطار تا سحر یکی از طرح‌هایی است که در قالب آن سینماها از افطار تا سحر برای سینمادوستان فیلم پخش می‌کنند و در همه روزهای هفته در ماه رمضان بلیت سینماها نیم‌بها حساب می‌شود و با همین دو راهکار ساده اهالی سینما توانستند  زمان مرده اکران را به یکی از گرم‌ترین فصل‌های اکران تبدیل کنند.

چرا تئاتر نتواند؟

با نگاهی به شرایط سینما در چند سال اخیر؛ بدیهی است که تئاتر نیز می‌تواند همچون سینما، از فرصت ماه رمضان استفاده کند و با ارائه طرح‌هایی البته متفاوت با طرح افطار تا سحر سینما، افت فروش را به افزایش آن تبدیل کند. مشخص است که یکی از موانع اصلی دیدن تئاتر در تهران گرانی بلیت تئاتر برای قشر دانشجو است. هرچند که قیمت بلیت تئاتر از قیمت بلیت کنسرت‌ها پایین‌تر است اما بیشتر مخاطبان تئاتر را قشر دانشجو و جوانان غیر دانشجو که از تمکن مالی چندانی هم برخوردار نیستند، تشکیل می دهد، بنا بر این با طرح نخفیف در ماه رمضان و اطلاع‌رسانی درست همیشه می‌توان خیل عظیمی از جوانان را به سالن‌هاید تئاتر کشاند.

از سوی دیگر ایده‌های دیگری هم می توانند در این باره مطرح شوند تا احساس نیاز به دیدن چند تئاتر در ماه رمضان تبدیل به یک احساس همیشگی برای مخاطبان تئاتر شود. تمهیداتی همچون عکاسی با هنرمندان تئاتر در رورانس، برگزاری جلسات نفد و بررسی بعد از دیده شدن نمایش، تخفیف کلی و عمومی، و همچنین ارائه بسته‌های شبانه تئاتر نحت عناوینی همچون «یک شب سه تئاتر» می‌تواند برای افزایش ارقام فروش نمایش‌های روی صحنه بسیار راهگشا باشد.

«یک شب سه تئاتر» چیست؟

چنین طرحی بسیار سهل الوصول اما راهگشاست زیرا با توافق سه نمایش در حال اجرا در هر سالنی و هماهنگی کوچکی برای زمان اجرای این سه نمایش می‌توان مخاطبان بسیاری را راضی کرد تا در یک شب با پرداخت مبلغ یک یا دو نمایش، شاهدد اجرای سه نمایش باشند.

یکی از جاذبه‌های این طرح می‌تواند ساختن یک شب خاطره‌انگیز برای مخاطبان تئاتر باشد که در آن توانسته‌اند با خنواده یا دوستانشان تا بامداد، نمایش ببینند و با مبالغی بسیار کمتر از مبالغ معمول تئاترها، موضوعات مختلفی برای صحبت کردن و گپ زدن داشته باشند.

فرصت ماه رمضان را جدی بگیرید

خانواده بزرگ تئاتر باید ماه رمضان را جدی بکیرد و از این فرضت به دست آمده کمال استفاده را بکند چرا که فروش تئاترهای روی صحنه  در ایران هر ساله عملا از پیش از بهمن‌ماه یعنی پیش از آغاز جشنواره تئاتر فجر تعطیل می‌شود و و این رکود تا فروردیت ماه ادامه دارد. در ماه محرم نیز این وضعیت وجود دارد و تعطیلی نمایش‌ها در ایام سوگواری، باعث می‌شود پس از آن نیز نمایش‌ها چندان نتوانند اتمسفر مطلوبی برای فروش خود ایجاد کنند پس در عمل چهار ماه از سال اقتصاد تئاتر با مشکل مواجه می‌شود و اگر ماه رمضان را هم بخواهیم به این چهار ماه اضافه کنیم، در طول سال تنها هفت ماه برای فعالیت پرثمر اهالی تئاتر باقی می‌ماند بنا بر این بهتر است همه اهالی هنرهای نمایشی فرصت ماه رمضانرا جدی بگیرند و به ارائه طرح و ایده برای افزایش فروش و بازدید مخاطبان از تئاترهای روی صحنه بپردازند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار