چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۸۰۸۸
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۰۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
نگاهی به نمایش بیگانه به کارگردانی مسعود دلخواه/ «بیگانه» و پیچیدگی به قاعده‌اش

مسعود مهرابی*

نکته مهم و برجسته در آثار آلبر کامو که در رمان «بیگانه» به حد اعالی خود می‌رسد، پیچیدگی کار است. «بیگانه» متنی چند وجهی و جهان‌شمول است؛ به تعداد خواننده‌های این متن نظر وجود دارد؛ درواقع می‌توان گفت به تعداد افرادی که این متن را در جهان نقد می‌کنند یعنی منتقدان تئاتر و ادبیات، نظر وجود دارد.

اگر شما فیلم‌های اورسون ولز را در نظر بگیرید، می‌بینید تقریبا تمام منتقدان درباره این آثار متفق‌القول هستند اما درباره کامو و «بیگانه» او، نمی‌توان راحت نظر داد و پیچیدگی بسیار زیاد آن را هر فردی در جهان خودش تفسیر می‌کند.

کاری که مسعود دلخواه انجام داده، کاری بزرگ است. در جهان، کارگردان‌ها و فیلم‌سازان بسیار کمی سراغ این اثر رفته‌اند. دلیل این مساله نیز واضح است؛ هر کس قضاوت خود را از «بیگانه» آلبر کامو دارد  و چون قضاوت شخصی مقدم بر قضاوت هر کارگردان و هر شخص دیگرتری است، بنابراین اثر به‌سرعت رد می‌شود؛ یعنی می‌گویند که کار درنیامده است یا به دنیای کامو نزدیک نیست.

کاری که مسعود دلخواه انجام داده است، وجهی مهم دارد که در اغلب آثار او نیز وجود دارد؛ دلخواه فرمالیست است و در فرم بسیار خوب عمل می‌کند. وقتی شما متن این نمایش را می‌خوانید، می‌بینید کار دکتر دلخواه تغییر کرده است اما در فرم و شکل، بسیار عالی است. البته شاید می‌توانست از وجوهی همچون آفتاب تابان در اثر بیشتر استفاده کند؛ شما وقتی کتاب را می‌خوانید، تمام مدت این آفتاب بر شما تابیده است؛ وقتی متن «بیگانه» را می‌خوانید، بدنتان از این آفتاب، گرم و تفته است. در این نمایش این وجه رمان، کمرنگ‌تر است.

از سویی دیگر چون رمان «بیگانه» بسیار پیچیده و سنگین است، مسعو دلخواه زیاد ریسک نکرده است؛ یعنی بسیار راحت با متن برخورد کرده است. همان‌طور که هر خواننده‌ای که متن را می‌خواند، برداشت متعادلی را از آن دارد، در اینجا نیز همان شرایط حاکم است و دکتر دلخواه وارد پیچیدگی‌های خیلی خاصی نشده است و به نظر من توفیق این نمایش نیز در همین اقدام نهفته است که توانسته است نمایش را بدون این‌که در دام تفسیرگرایی بیفتد، اجرا بکند. ریسک نکردن مسعود دلخواه در ارائه نمایش «بیگانه»، حسن کار و کارگردانی او است.

شاید از نظر عده‌ای، دکتر دلخواه می‌توانست ریسک کند نمایش را پیچیده‌تر کند و این پازلی که چیده است را در هم تنیده‌تر کند؛ مانند کارهایی که ایناریتو و فیلم‌سازان جدید انجام می‌دهد و مخاطب را با پازلی پیچیده مواجه می‌کنند تا بعدها و زمانی که به خانه رسید، درباره آن فکر کند و بارها و بارها به تماشای اثر بنشینید تا بتوانید آن را حل کنید اما دلخواه این کار را نمی‌کند و به نظر من از این نظر، گارگردانی  و دراماتورژی «بیگانه» عالی است.

اگر بخواهیم نمایش «بیگانه» را با مورد سینمایی آن در ایران مقایسه کنیم که نمی‌توان آن را فیلم موفقی دانست هرچند که فیلم بدی نبود؛ باید به «اژدها وارد می‌شود» اشاره کنیم. این فیلم پازلی چیده است اما از درون این پازل، آن مفهوم نهایی یا نظر نهایی، بیرون نمی‌آید که صد در صد نمایش «بیگانه» را نمونه موفق‌تری می‌دانم.

*منتقد و مدیر مجله فیلم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار