پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۷۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۰۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵
کارگردان فیلم «محمد رسول الله»، در مراسمی به عنوان چهره‌ی سال 94 هنر انقلاب اسلامی برگزیده شد.

دیباچه:

در مراسم پایانی «هفته‌ی هنر انقلاب» که عصر سه‌شنبه (24 فروردین) توسط حوزه‌ی هنری برگزار شد، با تقدیر از پرویز پرستویی، عبدالحمید قدیریان، هادی محمدیان، جواد افشار و بهناز ضرابی‌زاده؛ مجید مجیدی (کارگردان سینما)، به‌دلیل ساخت فیلم «محمد رسول الله(ص)» به‌عنوان «چهره‌ی سال هنر انقلاب» معرفی شد.

دیباچه-مجید مجیدی


مجیدی:یاد گرفتم پای باورهایم بایستم

مجید مجیدی پس از دریافت تندیس و لوح تقدیر خود از دست مجید مؤمنی شریف - رییس حوزه ی هنری - و مرتضی سرهنگی - چهره‌ی برگزیده‌ی دوره ی قبلی - در سخنانی با بیان اینکه «اصرار دوستان باعث شد اینجا باشم» گفت: نمی‌خواهم تعارف کنم اما هنرمندان واقعی در این عرصه شهدا بودند که با خون خود این سرزمین را آبیاری کردند و در مقابل اقیانوس ارزش‌های آن‌ها ما کاری نکردیم. آنها فضا را برای ما آماده کردند. این کمترین کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم.

کارگردان فیلم «محمد رسول الله» با بیان اینکه این توفیقی بود که حاصل عمر ما در راه پیامبر عظیم الشأن اسلام صرف شد، از شهید سیدمرتضی آوینی نیز یادی کرد و گفت: او به ما آموخت که چگونه در دفاع از اعتقادات‌مان ایستادگی کنیم.

کارگردان «بچه‌های آسمان» در ادامه با نقل خاطره‌ای از شهید آوینی گفت: وقتی اولین فیلمم ‌(بدوک) را ساختم، مثل تمام فیلمسازان جوان بی‌پناه بودم و آقا مرتضی مثل کوه در برابر هجمه‌هایی که به من می‌شد، پشتم ایستاد. در آن فیلم گوشه‌هایی از مصیبت‌های کشورم را نشان دادم و یادم هست که در دولت وقت هجمه‌ای شد و از ما بازخواست شد و از دفتر ریاست جمهوری نامه‌ای با 11 مورد نوشته شد و از من خواسته شد پاسخگو باشم.

او ادامه داد: پیش آوینی رفتم و از او پرسیدم که حالا چه‌کار کنم؟ آقا مرتضی پشتم ایستاد و گفت، راهت را درست رفتی و هنر متعهد آن است که از دردها و رنج‌های مردم و سرزمینش بگوید.

مجیدی با اشاره به اینکه در آن نامه نوشته شده بود که «این همه در کشور سازندگی هست، چرا آنها را نشان نمی‌دهید؟!» اظهار کرد: آوینی نامه‌اش را با این جمله شروع کرد که شما شاعری را در تاریخ پیدا کنید که در رثای سد و سیلو شعر گفته باشد؛ اصالت هنر متعهد این است که از دردها و رنج‌ها و مشکلات مردمش بگوید. آقا مرتضی به ما یاد داد که چگونه بایستیم. حتا در همین حوزه که ما کارمان را شروع کردیم، بابت فیلمی که ساخته شده بود و دو سه سالی نگذاشتند اینجا کار کنیم، یادم است فیلم «پدر» و «بچه‌های آسمان» من اینجا رد شد، حاضر به ساختش نشدند و گفتند اثر به درد نخوری است، یاد گرفتم پای باورهایم بایستم؛ ولو از حوزه که خانه‌ام بود، هجرت کنم.

اظهارات میرکریمی درباره‌ی مجیدی

در همین مراسم سیدرضا میرکریمی - مدیرعامل خانه‌ی سینما - نیز که برای صحبت درباره‌ی این هنرمند دعوت شده بود، با یادی از سیدمرتضی آوینی و فرج الله سلحشور، درباره‌ی مجیدی گفت: اگر تصورمان از هنرمند انقلابی آدمی پرخاشگر و ستیزه‌جوست، مجیدی هنرمند انقلابی نیست. اگر فکر می‌کنیم هنرمند انقلابی کسی است که طلبکار و مدعی است ولی به اعتقادات دیگران احترام نمی‌گذارد، مجیدی جزو این دسته هم نیست. اگر فکر می‌کنیم کسی است که قبل از اینکه خودش اخلاقی را رعایت کند سنگ آن را به سینه می‌زند، مجیدی با این نگاه هم انقلابی نیست.

او ادامه داد: بعضی معتقدند که هنرمند انقلابی ستیزه‌جوست و اگر از صلح و مدارا حرف بزند، با روحیه‌ی انقلابی سازگاری ندارد، در حالی که اگر پسوند اسلامی را به انقلابی اضافه کنیم، تعریف جهانی هنرمند انقلابی به کل تغییر می‌کند.

فاضل نظری (دبیر هفته‌ی هنر انقلاب) نیز با بیان اینکه امسال این مراسم شعار «هنر متعهد به حقیقت» را که مأخوذ از نظر رهبر انقلاب است بر پیشانی داشت، گفت: مردم ما از گردنه‌های تاریخی گذشته‌اند و همچنان برای تحقق آرمان‌هایی که انقلاب را با آن رقم زدند تلاش می‌کنند و وقتی از آینه‌ی هنر به آن نگاه می‌کنند، آن را دست یافتنی‌تر می‌بینند.

معاون هنریِ حوزه‌ی هنری با بیان اینکه تفاوت هنر انقلاب با دیگر حوزه‌ها این است که متعهد به آرمان‌ها و ارزش‌های خود است، درباره‌ی انتخاب «چهره‌ی سال هنر انقلاب» گفت: این انتخاب نمادین است، یعنی همه‌ی کسانی که برای آرمان‌های خود به هنر روی آورده‌اند برنده‌اند.

این شاعر درباره‌ی روند انتخاب نامزدهای این عنوان نیز گفت: این انتخاب فرآیندی را طی کرده که امروز به شش نام رسیده‌ایم. ابتدا فهرستی از 19 نفر از کسانی که کار ویژه‌ای کرده بودند و آثارشان در سال 94 عرضه شده بود تهیه شد و با مراجعه به نظر حدود 70 نفر از کارشناسان و خبرگان فرهنگی و بعد از ارزیابی‌های مرحله به مرحله به شش نامزد رسیدیم.

گلایه غیر مستقیم رئیس حوزه هنری از توقف اکران «رستاخیز»

در ادامه محسن مؤمنی‌شریف (رئیس حوزه‌ی هنری) نیز در سخنانی گفت: این مراسم فرصت مغتنمی است که درباره‌ی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تأملی کنیم؛ کسانی که هنر قبل از انقلاب را می‌شناسند از شکاف عمیق آن با جامعه‌ی متدین آن باخبرند و آنچه که امروز می‌بینند برایشان شگفتی‌آور است. انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف راه گذشته را با جهت‌گیری انقلابی طی کرد اما در حوزه‌ی هنر، کار تأسیسی کرد و امروز از مکتب ادبی و هنری انقلاب اسلامی حرف می‌زنیم که متفاوت از سایر مکاتب است و دانشگاه‌های ما هم در این مکتب نوین پژوهش و تحقیق دارند.

او ادامه داد: از ویژگی‌های سال 94 این بود که پایان‌نامه‌های زیادی در این حوزه نوشته شد که امر مبارکی است و امیدواریم غفلتی که در این زمینه بوده جبران شود و کارهای بیشتری هم صورت گیرد.

او با بیان اینکه گفته می‌شود در آثار هنری با بحران مخاطب مواجهیم، تأکید کرد: در این حوزه با استقبال کم نظیری مواجه بوده‌ایم و تنها در انتشارات «سوره‌ مهر» فروش ما بالغ بر 11 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل دو برابر شده است. در حوزه‌ی سینما هم فیلمی ارزشمند با موضوع زندگی پیامبر اکران شد و مردم زیادی را به سینما کشاند.

مؤمنی‌شریف با بیان اینکه دیگر ویژگی سال 94 حضور هنرمندان جوان در کنار پیشکسوتان بود، از هنرمند جوان درگذشته، حسین احمدی سخا، شهید سیاح طاهری و فرج الله سلحشور یاد کرد.

رئیس حوزه هنری بدون اینکه از فیلم خاصی نام ببرد، از "تلخکامی‌ها" در کنار "موفقیت‌ها" صحبت کرد و گفت: یک فیلم سینمایی توسط عده‌ای از هنرمندان ساخته شده بود که سال‌ها عمرشان را پای آن گذاشته بودند و کارشناسان هم نظر مثبتی به آن داشتند اما علی‌رغم میل نظام و دولت و مردم، از اکران در ایران و خارج بازماند و معلوم نشد چرا این طور شد. این نکته قابل تأمل است و باید آسیب شناسی شود؛ چه بسا اگر این اتفاق نمی‌افتاد امروز کاندیدای دیگری هم داشتیم.

در ادامه این مراسم چهره‌های مختلف هنری روی صحنه آمدند و درباره‌ی شش نامزد دریافت عنوان «چهره‌ی سال هنر انقلاب» صحبت کردند.

شهریار بحرانی (کارگردان)، درباره‌ی عبدالحمید قدیریان (هنرمند تجسمی) گفت: در طول سال‌هایی که با ایشان آشنا هستم، ندیدم روزی را که استراحت کنند یا به تفریح بگذرانند. همیشه در حال کار و تلاش بودند و در 30 سالی که شاهد کارشان هستم، در زمینه‌های متعددی مثل گریم، نقاشی، طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه و ... کار کرده‌اند و حتی در نگارش فیلمنامه به من کمک کردند و از نظر هنری فرد جامعی هستند.

مرتضی سرهنگی (نویسنده و منتخب «چهره‌ی سال هنر» در سال گذشته) درباره‌ی بهناز ضرابی‌زاده (نویسنده‌ی ادبیات پایداری) ضمن بیان اینکه امروز بار عمده‌ای از ادبیات جنگ را زنان به دوش می کشند، گفت: جمله‌ای هست که می‌گوید جنگ‌های دفاعی همانطور که فرماندهان خود را پیدا می کنند، نویسندگان خود را هم پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: کارها را سه جور می‌شود انجام داد: رفع تکلیف، انجام وظیفه یا دلدادگی. اتفاق زمانی می‌افتد که دلدادگی کنیم؛ خانم ضرابی‌زاده از آن نویسندگانی است که دلدادگی می‌کند و به تنهایی بار خاطرات یک استان را به دوش می‌کشد.

در ادامه‌ی مراسم محمدحسین نیرومند (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس) درباره‌ی هادی محمدیان (کارگردان انیمیشن شاهزاده روم) گفت: این انیمیشن نه تنها پرفروش‌ترین انیمیشن سال 94 که پرفروش ترین انیمیشن ایران است. کسانی که این اثر را تولید کردند، کار بزرگی کرده‌اند. نوشتن کار دینی مشکل است و نوشتن درباره‌ی ائمه مشکل‌تر و سخت‌تر از آن فانتزی نوشتن است. همه‌ی این کارها را آقای محمدیان و تیم‌شان انجام دادند که البته کار مهم‌ترشان این است که توانستند انیمیشنی حرفه‌ای که بازگشت سرمایه داشته باشد به سینمای ایران معرفی کنند.

سپس کوروش زارعی (کارگردان تئاتر) نیز روی صحنه آمد و درباره‌ی جواد افشار (کارگردان سریال «کیمیا») گفت: جواد افشار که در زمان انقلاب نوجوان بود و در قم زندگی می‌کرد علاوه بر حضور در مبارزات انقلابی روی صحنه‌ی تئاتر هم با مضامین انقلابی کارهایش می‌درخشید. بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل حوزه‌ی هنری هم به فعالیت‌های خود ادامه داد تا اینکه امام راحل فرمان جنگ صادر کرد و جواد افشار در این عرصه هنرنمایی کرد.

او ادامه داد: جواد در عملیات کربلای 4 در کسوت غواص پای خود را جاگذاشت. پس از جنگ هم در رشته سینما تحصیل کرد و بعد از سال‌ها آزمون و خطا تبدیل به کارگردان پخته‌ای شد و سریال «کیمیا» را ساخت که ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرد. الآن هم از سر صحنه‌ی سریال «برادر» که قرار است ماه رمضان از تلویزیون پخش شود، اینجا آمده است.

محمدحسین سیاح طاهری (فرزند شهید سیاح طاهری) نیز که پدرش از دوستان پرویز پرستویی بوده برای صحبت درباره‌ی این بازیگر سینما روی صحنه آمد و گفت: شهید سیاح طاهری غیر از ارتباط کاری، ارتباط دوستی نیز با آقای پرستویی داشت و پرویز پرستویی در جشنواره‌ها و مراسم‌هایی که پدرم برگزار می‌کرد با او همراه بود و در جشنواره‌های دانش‌آموزی و مسابقات کتابخوانی که در شهرستان‌های مختلف کشور برگزار می‌شد، بدون اینکه چیزی طلب کند یا منتی بگذارد، حضور پیدا می‌کرد و از سرمایه‌ی شخصی خود و شهرت و اعتبارش در راه مردم خرج می‌کرد. همراهی ایشان در موزه‌ی صلح و بزرگداشت جانبازان و سایر برنامه‌های این‌چنینی ستودنی است و می‌توان پرستویی را جهادگر و بسیجی گمنام عرصه‌ی سینما نام نهاد.

همچنین در این مراسم نمایش (فصل شیدایی) به کارگردانی سعید اسماعیلی که در چند استان کشور اجرا شده است، به عنوان "یک اتفاق جریان‌ساز معنوی در سال 94" نام برده شد و به عنوان «اثر هنری برتر» سال معرفی شد.

در ادامه‌ی این مراسم نیز از دو خانواده‌ی احمدی سخا و شهید سیاح طاهری تجلیل شد.

سعید اسماعیلی طراح و کارگردان این نمایش در سخنانی کوتاه پس از دریافت تندیس خود گفت: اگر قرار است اتفاقی بیفتد، نباید فقط پول باشد بلکه همتی از جنس کسانی که دفاع مقدس را رقم زدند لازم است.

ایسنا نوشت: در پایان این مراسم با حضور غلامعلی حداد عادل، محمود صلاحی، دکتر حمزه‌زاده و فاضل نظری از دیگر نامزدهای عنوان «چهره‌ی سال هنر انقلاب» تقدیر شد و عبدالحمید قدیریان (طراح، نقاش و سینماگر)، بهناز ضرابی‌زاده (نویسنده ی کتاب «دختر شینا»)، هادی محمدیان (کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم»)، جواد افشار (کارگردان سریال «کیمیا») و پرویز پرستویی (بازیگر –که به دلیل سفر در این مراسم حضور نداشت) ، با اهدای تندیس، لوح تقدیر و پنج سکه‌ی بهار آزادی تقدیر شد.
برچسب ها: مجید مجیدی ، دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲