محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار دیباچه در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش برای توسعه سواد دیجیتال و هوس مصنوعی در مدارس چه برنامه ای دارد،گفت: با توجه به اینکه برای ورود هوش مصنوعی نیاز به مقدمه سازی برنامه نویسی و کدنویسی هست که باید در سنین پایین به دانش آموزان آموزش داده شود و معتقد هستیم شروع این برنامه در دوره اول متوسطه می تواند به نظام آموزشی کمک کند.
وی افزود: از سال گذشته برنامه ریزی انجام گرفت و توافقنامه منعقد شد که در همین راستا ۵ هزار نفر معلم در حوزه برنامه نویسی آموزشی و ۱۵ هزار نفر در حوزه بازیهای دیجیتال آموزش دیدند.
کاظمی ادامه داد: کارگاه های حدود هزار دبیرستان دوره اول متوسطه با مشارکت وزارت ارتباطات تجهیز شد و البته اینها مقدمات و گام اولیه برای این موضوع است و اگر ما بخواهیم دغدغهای که مقام معظم رهبری در این باره که ما در حوزه هوش مصنوعی تولید کننده باشیم نه مصرف کننده، باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری بکنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از برنامههایی که وزیر محترم آموزش و پرورش دارند و به مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، همین توجه به مسئله هوش مصنوعی بود که انشالله بتوانیم گامی را در راستای ارتقای مقوله هوش مصنوعی در آینده برای کشور برداریم.
وی همچنین در خصوص ترافیک رشته ای اظهار کرد: این موضوع یک امر بلند مدت است؛ طبیعتاً ما باید از دوره ی متوسطه و حتی از دوم ابتدایی برنامهریزی بکنیم که امر هدایت تحصیلی، یک امر فرآیندی باشد و به این صورت محقق شود؛ برنامهریزیها هم برای شناسایی استعدادها و هم سوق دادن استعدادها به سمت آن رشته مربوطه و همچنین در نظر گرفتن نیازهای بازار کار باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در همین مقوله، توانمندسازی معلم ها را برای ورود به بحث هدایت تحصیلی و رشد داشتیم؛ برنامههایی که با مشارکت صدا و سیما در راستای فرهنگسازی و سیاستهایی که خود آموزش و پرورش اتخاذ کرد،انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: سیاست هایی که آموزش و پرورش می توانست انجام بدهد این بود که توسعه متوازن را داشته باشد؛ ما هدف گذاری کردیم که سهم آموزشهای فنی حرفهای را افزایش بدهیم و در همین راستا هم در شاخه نظری افزایش سهم رشته ریاضی فیزیک داشته باشیم که شاهد این موضوع بودیم و در سالهای اخیر توانستیم افزایش حدود ۲ درصدی در سهم رشته ریاضی فیزیک و افزایش ۵ درصدی در سهم آموزشهای هنرستانی داشته باشیم.
گفتگو از : نسرین هاشمی
انتهای پیام/