پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳  |  Thursday, 19 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۷۹۳
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

ثبت نام برای اسکار 2025 برای بهترین فیلم بین‌المللی در حال انجام است و به نظر می‌رسد که به تدریج فیلم‌هایی که شانس بیشتری نسبت به سایرین دارند هم معرفی شوند.

به گزارش دیباچه ، نود و هفتمین دوره جوایز اسکار قرار است در تاریخ 3 مارس 2025 در سالن دالبی تئاتر لس آنجلس برگزار شود و بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی که پیشتر به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان شناخته می‌شد به دلیل ماهیت جهانی خود مورد توجه بسیاری است.

چه خبر از آخرین نمایندگان بخش بین‌الملل اسکار 2025؟

براساس قوانین آکادمی اسکار، یک فیلم بلند بین‌المللی به عنوان یک فیلم بلند (بیش از 40 دقیقه) در خارج از ایالات متحده تولید و عمدتاً (بیش از 50 درصد) دیالوگ غیرانگلیسی دارد. این فیلم‌ها می‌توانند شامل فیلم‌های انیمیشن و مستند هم باشند.

فیلم‌های ارسالی باید بین 1 نوامبر 2023 تا 30 سپتامبر 2024 در کشورهای مربوطه اکران شده باشند. آخرین مهلت ارسال آثار از سوی هر کشور به آکادمی 2 اکتبر 2024 است.

فهرست اولیه 15 نامزد نهایی قرار است در 17 دسامبر 2024 اعلام و پنج نامزد نهایی در 17 ژانویه 2025 معرفی شوند.

در ادامه به آخرین‌ نمایندگان معرفی شده این بخش می‌پردازیم.

آخرین ارسالی‌های بخش فیلم‌ بلند بین‌المللی

  • ایسلند: لمس (Touch)

بالتاسار کورماکور، کارگردان ایسلندی، کشورش را برای پنجمین بار روی صحنه اسکار با  اثر « لمس »، درام عاشقانه ای که ماجرای یک مرد برای یافتن اولین عشقش که 50 سال پیش ناپدید شد، نمایندگی می‌کند.

این فیلم در ماه مه در ایسلند اکران شد و در جشنواره‌های سیدنی، مونیخ و هوگسوند شرکت کرده است. جدیدترین اثر کورماکور به نام عمیق (The Deep)، بهترین عملکرد مشترک ایسلند در 32 سال گذشته را در زمان ورود به فهرست نهایی جوایز سال 2013 به ثبت رساند. این کشور یک نامزدی از مجموع 44 بار تلاش دارد و این نامزدی برای بچه‌های طبیعت اثر Fridrik Por Fridriksson در سال 1992 رخ داد.

  • کنیا: ناوی (Nawi)

کمیته شش نفره اسکار کنیا، درام ناوی را انتخاب کرده که در پایان آگوست 2024 در در این کشور اکران شد. این فیلم بر اساس داستان برنده یک مسابقه نویسندگی در سراسر کشور و با استفاده از دیالوگ‌هایی به زبان‌های سواحلی و انگلیسی ساخته شده است. این نهمین تلاش کنیا برای جایزه اسکار بوده که تا به امروز هیچ نامزدی نداشته است.

  • نپال: شامبالا (Shambhala)


شامبالا به کارگردانی مین بهادر بهام، اولین فیلم نپالی بود که در یک جشنواره بزرگ فیلم در بخش رقابتی حضور داشت. این فیلم در فوریه 2024 در جشنواره برلین اکران شد تا اولین شرکت کننده از جنوب آسیا در برلیناله سه دهه گذشته شود. داستان فیلم در دهکده‌ای در هیمالیا می‌گذرد و فیلم روایتگر زنی باردار است که به دنبال شوهر ناپدید شده‌اش می رود. تنها نامزدی اسکار نپال در همان اولین معرفی فیلم در سال 2000 و با فیلم هیمالیا بود. نپال تاکنون 13 بار شانس خود را در اسکار امتحان کرده است.

  • اسلواکی: خیاط مجارستانی (The Hungarian Dressmaker)


این فیلم روایت داستان ماریکا، یک بیوه خیاط مجارستانی است که یک پسر یهودی را در خانه اش در مرز اسلواکی-مجارستان در طول سال‌های آشفته جنگ جهانی دوم و مشارکت دولت اسلواکی با رایش سوم پناه می‌دهد. اولین نمایش این فیلم در جشنواره کارلووی واری بود و خیاط مجارستانی چهارمین فیلم بلند ایوتا گروفوا  است. علی رغم اینکه اسلواکی تقریباً هر سال از زمان استقلال خود از چکسلواکی در سال 1993 وارد رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده، اما هنوز نامزد این بخش نشده است.

  • الجزایر: الجزایر (Algiers)


این تریلر روانشناختی به کارگردانی شکیب طالب-بندیاب بر روی ربوده شدن یک دختر متمرکز است که باعث ایجاد تنش و سوء ظن در الجزایر می شود. فیلم داستان یک روانپزشک و بازرس پلیس را دنبال می‌کند که در تلاش برای حل معما هستند و در عین حال مسائلی را در مورد گذشته شهر را کشف می‌کنند. این فیلم اولین فیلم بلند طالب بندیاب است و در جشنواره بین المللی فیلم رود آیلند در ایالات متحده به نمایش درآمد و در آنجا برنده جایزه بهترین فیلم شد. الجزایر در سال 1970 با فیلم Z به کارگردانی کوستا گاوراس، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. الجزایر از آن زمان تاکنون چهار نامزدی را کسب کرده است.

  • اکوادور: پشت مه (Behind the Mist)


ایوان والخو، اولین اکوادوری که در سال 1999 به قله اورست رسید، تصمیم گرفت این دستاورد را با مستندی ساخته شده توسط سباستین کوردرو جشن بگیرد. این فیلم داستان سفر آنها به نپال برای رویارویی دوباره با کوه است. این دوازدهمین شرکت اکوادور برای اسکار است ولی نمایندگان این کشور هنوز به فهرست نهایی راه پیدا نکرد‌ه‌اند.

علاوه بر این فیلم‌ها، تاکنون کشورهای دیگری نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کرده‌اند. از قاره آمریکا تاکنون کشورهای کانادا، شیلی، پاناما، کاستاریکا، پرو و اوروگوئه نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند.

از آسیا، کامبوج، ژاپن، قرقیزستان، کره جنوبی، تایوان، عراق، فلسطین و ترکیه نمایندگان خود را به آکادمی معرفی کرده‌اند.

از آفریقا تاکنون کشورهای مراکش و سنگال نمایندگان خود را معرفی کرده و کشورهای اوکراین، اسلوونی، صربستان، رومانی، پرتغال، هلند، لیتوانی، لتونی، ایرلند، مجارستان و یونان کشورهایی هستند که نمایندگان خود را به آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند.

گزارش از: محمد حسن گودرزی

منبع: Screen Daily

انتهای پیام/

برچسب ها: اسکار2025
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
"بابک خواجه پاشا" کارگردان فیلم " در آغوش درخت" در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

اصلاح ذائقه فرهنگی هنری، همت و حمیت آموزش و پرورش را می‌طلبد/ با محدود کردن آثار کمدی، نمی‌توان به مخاطب دیکته کرد تا ژانر‌های دیگر را ببینند!

۰۹:۰۵  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "جواد قارایی "کارگردان و تهیه کننده موفق مجموعه" ایرانگرد"

صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از تولید " ایرانگرد کوچک " حمایت نکردند / آقای مدیرعامل، به یکباره حتی جواب زنگ‌هایم را نداد!

۱۶:۳۰  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی و هنری بنیاد شهید در گفتگو با دیباچه:

نمایشگاه تصویرسازی شهدای مدافع حرم تا پایان هفته دفاع مقدس در ایستگاه‌های مترو تهران برگزار می‌شود/ استقبال بی‌نظیر مردم از برگزاری نمایشگاه

۰۹:۰۳  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
سینا حجازی خواننده مطرح کشورمان خبر داد

صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از میان ما رفت

۱۸:۲۶  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
آیا صدا و سیما می‌تواند جای خالی عطاران و مدیری را پر کند؟

شیرین کاری جدید اکبر عبدی، کمدین همه فن حریف در سریال جدید منوچهر هادی + عکس

۱۵:۱۴  -  ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها