پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۰ : ۱۷ - ۱۴ آذر ۱۴۰۲

دیباچه-زهرا فرود: "کمال مقدم " کارگردان تئاتر و سینما که ساخت آثاری چون "دلدادگان"، "خانه نشین" و "آد"  را در کارنامه هنری خود ثبت کرده با بیان اینکه" عروسی سیندرلا " اثری شاد و امید آفرین است که همه اعضای خانواده می توانند بدون هیچ گونه محدودیت در کنار یکدیگر، آن را به تماشا بنشینند، می گوید: بعد از نبود گیشه خوب، کم لطفی به پیشکسوتان عرصه آثار کودکانه، کمرنگی سینمای کودک را رقم زده و گستره این کم رنگی تا جایی در حال پیش‌روی است که اگر متولیان و مسئولان مربوطه در راستای حمایت و یاری آن بر نخیزند، قطعا این گونه سینمایی به ورطه نابودی کشیده خواهد شد.

نجات سینمای کودک نیازمند همت و حمیّت مسئولان و متولیان مربوطه است /

"کمال مقدم "کارگردان سینما که تاکنون آثار مختلفی را در سبک و سیاق های متنوع تولید و روانه اکران نموده به خبرنگار دیباچه گفت : فیلم"عروسی سیندرلا" اثری در ژانر کودک است که تولید آن در این سبک نشأت گرفته از علاقه ودغدغه ذهنی من نسبت به سینمای کودک و آثاری چون" گلنار"،"شهر موش ها"،"خونه مادربزرگه" است که خاطراتشان از کودکی تا کنون در ذهنم نقش بسته اند؛  در واقع این فیلم ها و علاقه مندی بنده به آنها، زمینه ورودم به سینما و عرصه ساختن تولیدات نمایشی را رقم زد. به طور کل، تمایل به تجربه کارگردانی و ساخت اثر نمایشی در ژانر کودک سبب شد تا با تولید "عروسی سیندرلا " کاری کودکانه را در کارنامه کاری خود ثبت کنم؛ البته محتوا و مضمون این فیلم کاملا در حصار آثار سینمای کودک قرار ندارد، بلکه موضوع و روایت های آن به گونه ای هستند که مخاطب نوجوان و حتی بزرگسال نیز می توانند به تماشای آن بنشینند  ودر حقیقت "عروسی سیندرلا" که بزودی وارد چرخه اکران خواهد شد اثری برای همه گروه های سنی است.

نجات سینمای کودک نیازمند همت و حمیّت مسئولان و متولیان مربوطه است /

او در پاسخ به این سوال که "عروسی سیندرلا " چقدر در ارتباط گیری با مخاطب موفق خواهد بود افزود: از آنجا که "عروسی سیندرلا"، داستان و حتی کاراکترش از یک عقبه ی مختص به خود برخوردار است و تقریبا صد در صد افراد جامعه با این کاراکتر بواسطه دیدن فیلم و کارتون آن و یا خواندن کتاب قصه این شخصیت آشنایی دارند، از این رو قطعا این اثر با آغاز نمایش در سینماها، جایگاه خود را در بین مخاطبان باز خواهد کرد؛ البته در روایت ماجرای این اثر سعی کردیم با نگاه جدید و چشم اندازهای متمایزی وارد بطن قصه شویم، به گونه ای که براحتی بتوانیم با همه مخاطبان در هر سن و سال و قشری ارتباط برقرار کنیم.

کارگردان آثاری همچون" توی این خونه چه خبره " و "سرنوشت سارا" بابیان اینکه، فیلم سینمایی "عروسی سیندرلا " به نوبه خود به لحاظ ساختار روایی و تولیدی می تواند در زمره تولیدات فانتزی طبقه بندی شود گفت :۴۰ درصد از این فیلم سینمایی رامی توان در حصار تولیدات فانتزی قرار داد، چرا که "سیندرلا"به لحاظ گریمِ نقش آفرینان، نوع بازی های بازیگران و گریم های جذاب برخی کاراکترها بدون اغراق و بزرگنمایی اثری متمایز و خاص است و بهره گیری از همین تمایزها "عروسی سیندرلا "را در طبقه تولیدات فانتزی، شاد و سرگرم کننده قرار می دهد؛ با همه این اوصاف مخاطب و دیدگاه اوست که می تواند در طبقه بندی یک اثر نقش بسزایی داشته باشد.

"مقدم "اظهارداشت : از آنجا که قوه تخیل و تقویت آن نقش موثری در ذهنيت و خلاقیت کودکان و حتی نوجوانان دارد، بنابراین سعی کردیم مسیر تولید این اثر را طوری طی کنیم که نه تنها سبب برانگیختن قوه تخیل در مخاطب گردد، بلکه به تقویت هرچه بیشتر این قوه نیز کمک کند، البته پیرامون این منظور قصه و کاراکترهای فیلم سینمایی "عروسی سیندرلا " را به نوعی برای مخاطب، ترسیم و مصور ساخته ایم که او با قرار دادن خود به جای کاراکترها، براحتی خواهد توانست ماجراها را بخوبی لمس کند و با آن ها ارتباط برقرار نماید. البته شاید چنین امری در مخاطبان کودک و نوجوان دختر بیشتر مشهود شود، چرا که در این اثر، همچون کارتون "سیندرلا "کاراکتر اصلی یک دختر است.به هر حال این فیلم با درگیر کردن ذهن مخاطبان آنها را تا انتهای قصه با خود همراه می کند.

نجات سینمای کودک نیازمند همت و حمیّت مسئولان و متولیان مربوطه است /

او تصریح کرد: از آنجا که امروزه در کنار تلویزیون ابزارها و رسانه های مختلفی در صددبرآوردن نیازهای اطلاعاتی و آموزشی قشرهای مختلف از جمله کودکان طی مسیر می کنند، از این رو شاید نتوان مدعی شد که این قشر صرفا از طریق یک اثر نمایشی بتواند دغدغه های ذهنی خود در ارتباط با مسائل مختلف را مرتفع سازد؛ به هر حال واقعا نمی توانم بگویم "عروسی سیندرلا" تا چه حد خواهد توانست به نوبه خود پاسخگوی نیازهای مخاطب وتامین کننده خوراک فرهنگی و هنری او باشد، اما همین قدر می گویم این فیلم اثری است که مخاطب آن را دوست خواهد داشت و با آن ارتباط برقرار خواهد کرد.

کارگردان فیلم های "نقل و نبات" و "سرنوشت بد خط"درباره لزوم وجود هیجان و شتاب در لا به لای داستان های آثارنمایشی بویژه تولیدات سینمای کودک بیان کرد: اگر چه وجود هیجان در تولیدات نمایشی بویژه آثار کودکانه از ملزومات است وسبب می شود تا مخاطب با رغبت بیشتری کار را تا انتها دنبال کند، اما معتقدم آنچه که بیش از هیجان و شتاب روایی، در تولیدات نمایشی از اهمیت زیادی برخوردار بوده، آن است که یک فیلمساز بر اساس رسالت خود مبحث و مسئله ای را در آثارش بگنجاند که بواسطه آن، آموزه های مفید و مثمرثمری به مخاطب تزریق شود و حتی برای لحظه ای بیننده را به فکر وادارد، این امر حتی بالاتر از موضوع هیجان می تواند برای سازندگان آثار نمایشی موثر واقع گردد.البته اثر "عدوسی سیندرلا"که با نگاه متفاوت راوی قصه های خود خواهد بود تا حدی ، ازمقوله هیجان ، در بطن داستان های خود برخوردار است و نسبت به آن غریبه نیست.

وی درارتباط با سهم موسیقی در فیلم سینمایی"عروسی سیندرلا "گفت: موسیقی در هر اثری نقش مهمی دارد و بهره گیری از این سهم در"عروسی سیندرلا " نیز کاملا مشهود خواهد بود و در این اثر سعی کردیم نوع آهنگسازی و تِرَک های انتخابی قرابت زیادی با فضا و محتوای فیلم داشته باشند و شور وهیجان را در کودکان افزایش دهند.

کارگردان فیلم سینمایی "عروسی سیندرلا" که علاوه بر کارگردانی تولیدات نمایشی تا کنون نمایش های زیادی را نیز به روی صحنه برده پیرامون علل کم بودن تولیدات عرصه کودک بویژه در سینما ادامه داد: یکی از دلایلِ مهمِ کم بودن رغبت فیلمسازان به تولید اثر در ژانر کودک، عدم وجود گیشه خوب، در این گونه سینمایی است؛ البته شاید عدم شناخت صحیح و درک کافی فیلمسازان از ذائقه فرهنگی، هنری نسل کنونی، در کمرنگ بودن آثار کودکانه بی تاثیر نباشد. به هر حال با توجه به فضای بزرگسالانه حاکم برنسل امروز، شاید توقع ساختن اثری خوب که کودکان بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار نمایند توقع زیادی باشد، چرا که شاید بضاعت ساخت فیلم هایی که به لحاظ جذب مخاطب بتوانند از تولیدات خارجی همچون بَتمن ،"سوپرمن" و.. پیشی بگیرند در سینمای کشور محدود باشد و به نظرم منشا همه این مسائل ضعف در مدیریت و عدم تمرکز کافی بر ژانر کودک است؛ ناگفته نماند، گستره این چالش تا حدی است که حتی سازندگان این سبک که همه از پیشکسوتان این عرصه هستند مورد کم لطفی قرار گرفته اند و چندان رغبتی برای تولید اثر در سبک و سیاق کودکانه را ندارند و هم اکنون نیز امثال بنده که قصد دارند قدم در جای پای باسابقه های این عرصه بگذارند و درس پس دهند فضای کافی وجود ندارد .

او بابیان اینکه نهادینه کردن تلاش به عنوان مقوله ای که می تواند تضمینی بر موفقیت ها باشد و نیز بیداری امید به آینده در مخاطبان بویژه کودکان از رسالت‌های فیلم سینمایی "عروسی سیندرلا" است گفت : دلیل تعویق اکران این اثر، به انجام مراحل فنی آن باز می گردد و جز این مورد، پای مشکل و مسئله دیگری در میان نبوده و نیست.همچنین با وجود مشکلات زیادی که در مسیر تولید اثر برای کودکان وجود دارد، تصمیمم بر آن است که همچنان در این عرصه فعالیت داشته باشم به گونه ای که بتوانم سلیقه صددرصدی مخاطبانم را جذب کنم.

مقدم بابیان اینکه "عروسی سیندرلا" همه مراحل فنی تولید را پشت سر گذاشته و مجوزهای لازم برای اکران در سینماهای کشور را دریافت نموده و بزودی نیز وارد چرخه اکران خواهد شد بیان کرد: خوش اخلاقی، پرانرژی و صبور بودن از مهمترین معیارهایی بود که در انتخاب بازیگران این فیلم مورد توجه قرار گرفت .

تعداد بازدید : 0

"مقدم" در پایان گفت: نیاز است تامتولیان و مسئولان حوزه کودک پای کار بیایند چرا که کودکانِ امروز، آینده این کشور را خواهند ساخت و ما با فرهنگ سازی و دادن خوراک فرهنگی هنری درست به آنها می توانیم مملکتمان را بیش از پیش بسازیم و هیچ چیز مهمتر از آن نیست که بتوانیم حداقل با آثار نمایشی استاندارد و خوب، کودک و نوجوانانی دانا رشد و پرورش دهیم و آنها را برای سکانداری جامعه از هم اکنون آماده سازیم. در واقع باید با همکاری یکدیگر در قالب تولیدات نمایشی ویا حتی ارائه کتب، بستری را ایجاد کنیم که آینده سازان کشور بتوانند به واسطه آنها با فرهنگ غنی ایران زمین آشنا شوند. البته مدرسه هم در این زمینه بی تاثیر نیست اما بی راه نیست که مدعی شویم اثری که تولیدات نمایشی می توانند بر اذهان بگذارند بسیار بیشتر از هر حوزه دیگری است .در کل از مسئولان و دست اندرکاران حوزه کودک می خواهم کمک کنند تا بواسطه فراهم نمودن زمینه فعالیت پیشکسوتان حوزه کودک، این عرصه به نابودی نگراید.

برچسب ها: عروسی سیندرلا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار