سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۱ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

زهرا فرود : فیلم سینمایی" بچه های دشت" به کارگردانی ونویسندگی "اسماعیل مسعودی" و تهیه کنندگی "عباس مسعودی "( برادران اقلیمی )با نگاهی به برخی خرده فرهنگها موفق شد در پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در بخش مسابقه فیلم های بلند داستانی یکی از چند سکوی برتر را از آن خود کند و با بررسی دغدغه‌هاوچالش های بین دونسل برای ایجاد همبستگی درراستای آبادانی کشور، از منتخبان این جشنواره قرار گیرد.

پویش دسته جمعی

عباس مسعود تهیه کننده" بچه های دشت" به دیباچه گفت: درفیلم سینمایی بچه های دشت سعی شده معایب ومزایای مبحث مهاجرت از روستا به شهرها ویا از شهرها به روستاها مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود:قصه این فیلم در لابه لای روایت‌های خود برخی خرده فرهنگها و رسومات منطقه سرحد واقلید از توابع شیراز را به تصویر خواهد کشیدو آداب و رسوم برگزاری مراسم ازدواج دراین منطقه از شیراز ازجمله موضوعاتی خواهد بود که “بچه های دشت ” آن را برای مخاطب واکاوی خواهد کرد.
"مسعودی" با بیان اینکه در این فیلم از تجربه بازیگران بومی هم چون "بابک زیرنویس زاده"، "مجتبی رنجبر" ،"متین آراسته"، "فاطمه اکبرپور" و "پریسا درافشان" بهره گرفته شده اظهارداشت: با توجه به قصه بومی فیلمنامه "بچه های دشت" و پتانسیل موجود دراستان فارس و سرحد واقلید این فیلم از بازیگران بومی توأم با گویش محلی بهره برده است ودر ابتدا انتظار داشتیم که اولین اکران این فیلم در جشنواره های بین المللی باشد که سرانجام در بخش بین المللی پنجاه و دومین جشنواره فیلم رشد به روی پرده آمد و جزو چند اثر منتخب قرار گرفت.

پویش دسته جمعی

این تهیه کننده بیان کرد:بچه های دشت روایتگر زندگی آن دست از افرادی است که در دفاع از فرهنگ سنتی و محلی خویش از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند و در پی آن هستند که در راستای اصل بازگشت به خویشتن قدم بردارند. بازگشت به خویشتنی که ریشه در کهن الگوها دارد.کهن الگوهایی بکر که سمبل هویت این دست از انسان ها محسوب می شود . به طور کل "بچه های دشت " داستان زندگی پسر بچه ای است که بواسطه انتقالی پدر معلمش به روستا قصد دارد با خرابکاری و اقدامات هنجارشکن در روستا ومدرسه،پدر وخانواده را وادار کند تا به شهر بازگردند اما اتفاقاتی رقم میخورد که آغاز ماجرای این فیلم است. همچنین این اثر تلاش می کند در ابعاد مختلف به چالش های نسل گذشته و امروزی بپردازد.
دونسلی که هرکدام با فرهنگهای مختلف پایه گذاری شده اند.اما بچه های دشت، تلاش میکند که این دونسل را به هم‌ نزدیک کند و پویشی دسته جمعی درجهت رسیدن به یک وحدت جمعی برای آبادانی یک وطن شکل دهد.

پویش دسته جمعی
مسعودی بابیان اینکه در این فیلم سعی شده موضوع بازگشت به هویت ، حفظ اصالت و ریشه ها و همچنین نحوه ارتباط صحیح با نوجوانان به چالش کشید شود تصریح کرد: استفاده از بازیگران بومی در کنار بازیگران مطرح استان فارس به منظور انتقال تجربه ، دانش و شناسایی و حضور هنرمندان بومی از نقاط قوت این کار محسوب می‌شود؛ همچنین بهره گیری از گویش محلی ، پرداختن به آداب و رسوم و سنتها و جغرافیای منطقه یکی از موضوعات قابل توجه در این فیلم است.

لازم بذکر است فیلم سینمایی "بچه های دشت" به عنوان اثر منتخب داستانی امروز یکشنبه ۱۳آذر همزمان با اختتامیه پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، ساعت ۱۸در سینما فلسطین به روی پرده می رود.

پویش دسته جمعی

همچنین مراسم اختتامیه با  حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران این وزارتخانه، رئیس و مدیران صداوسیمای جمهوری اسلامی، وزیر و مدیران وزارت آموزش و پرورش و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف برگزار خواهد شد، برگزیدگان این دوره جشنواره در قالب‌های فیلم‌های داستانی، مستند، پویانمایی، وب‌سری و فیلمنامه معرفی خواهند شد. ونیز تقدیر از خانواده شهید "عباس بابایی "به بهانه حضور فیلم «عباس» در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره، از برنامه‌های ویژه مراسم اختتامیه است. در این مراسم فیلم‌های منتخب به نمایش درخواهد آمد و از برگزیدگان نهادها و دستگاه‌ها نیز تقدیر می شود.

امسال ستاد اقامه نماز، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جبهه فعالان مردمی جمعیت جوایزی ویژه به فیلم‌های برگزیده خود اهدا خواهند کرد.
همچنین اهدای نشان‌های ویژه «ایثار و فداکاری» (شهید علی لندی)، «مقام معلم» و «مدرسه، مبدا پیشرفت» از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲