سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۲۷۱
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

 معصومه شمسینی غیاثوند؛   هنر کاریکاتور در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. روزگاری مخاطبان هنر کاریکاتور را از نشریات تخصصی مثل هفته‌نامه «گل‌آقا» اثر طنزپرداز کشور مرحوم «کیومرث صابری» دنبال می‌کردند، اما امروز کاریکاتور جایگاه گذشته خودش را نشریات ندارد هر چند که الان تنها نشریه طنز و کاریکاتور زیر نظر «جواد علیزاده» منتشر می‌شود و نمایشگاه‌های مختلفی مثل نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال در حال برگزاری است.

سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال به دیباچه در باره جایگاه هنر کاریکاتور ایران، می‌گوید: بعد از پیروزی انقلاب با اتفاقات بسیار موثر و جریان‌ساز روبه‌رو شدیم که روند موثری در جریان پیشرفت کاریکاتور در کشور داشت. در آن زمان تعداد کاریکاتوریست‌ها و کارتونیست‌ها  به ۳۰ نفر هم نمی‌رسید، اما الان با افزایش زیادی همراه است. بعد از شکل‌گیری انقلاب یک گروه کاریکاتور شکل گرفت که این گروه زمینه‌ساز اتفاقات بزرگی در کاریکاتور شد. این گروه ابتدا در دانشکده هنر‌های زیبا شکل گرفت و بعد جهاد دانشگاهی تهران و سپس در حوزه هنری به قوام و سازماندهی دست یافت و این گروه توانستند نمایشگاه متعددی برگزار و  کتاب چاپ کنند.

برگزاری جشنواره کاریکاتور در تَب‌و‌تاب جام جهانی فوتبال/ حضور کاریکاتوریست‌های ایرانی باعث اعتبار جشنواره‌ها است

این کاریکاتوریست می‌افزاید: این گروه هنری زمینه‌ساز اولین‌ها در کاریکاتور ایران شد؛ اولین دوسالانه کاریکاتور تهران،  اولین مجله تخصصی کاریکاتور در ایران، شکل گرفت. در دنیا مجلات تخصصی در زمینه کاریکاتور مثل کیهان کاریکاتور که در موسسه کیهان  چاپ می‌شد، وجود نداشت. چند شماره در آمریکا نشریه کاریکاتور چاپ شد که دوام نداشت، ولی کیهان کاریکاتور نزدیک ۲۸ سال کار موثر انجام داد و  منتشر شد. بعد از افول  کاریکاتور در نشریات، کیومرث صابری احساس کرد که اقبال در مردم  وجود ندارد ،برای همین انتشار گل‌آقا به صورت هفته نامه متوقف شد. الان تنها نشریه‌ای که  به شکل طنز و کاریکاتور منتشر می‌شود زیر نظر «جواد علیزاده»  است.
شجاعی طباطبایی تصریح کرد: دوسالانه کاریکاتور در ابتدای دهه ۷۰  برگزار شد و زمینه حضور هنرمندان فعال برجسته و بزرگ دنیا  را فراهم کرد و این هنرمندان در معرض جریان‌های بزرگ کاریکاتور قرار گرفتند. تاسیس خانه کاریکاتور در تهران در ابتدای دهه ۷۰ بسیار موثر بود و با اینکه خانه کاریکاتور در تهران تاسیس شد، اما اساسنامه‌ای  برای همه هنرمندان در  سراسر کشور در ایران شکل گرفت. دهه ۷۰ دوران شکوفایی و  اوج طلایی کاریکاتور در کشور بود. ما به صورت مستمر  برپایی مسابقات بین‌المللی را در دستور کار داشتیم.

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری تصریح کرد: ایران جزو سه کشور برتر در حوزه تولید کارتون و کاریکاتور است. اگر کارتونیست‌ها و کاریکاتوریست‌های ما در جشنواره‌ای حضور پیدا نکنند آن جشنواره  اعتبار ندارد. در مسابقه کاریکاتور در برزیل فراخوان مسابقه به زبان پرتغالی، انگلسی و فارسی منتشر می‌شود. در مسابقات کاریکاتور کاریکاتوریست‌های ما در جوایز، داوری، سخنرانی، برگزاری نمایشگاه انفرادی حضور چشمگیری دارند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال در ایران گفت: آخرین اتفاق در حوزه بین‌الملل رخ داد؛نمایشگاه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور جام جهانی فوتبال با حضور هزار و ۷۳۷ هنرمند از ۷۲ کشور در تَب و تاب مسابقات جام جهانی فوتبال است.  بانی این اتفاق  حوزه هنری و البته سازمان فرهنگ و  ارتباطات اسلامی  نیز نقش مهمی در ارائه منتخبی از آثار ارایه شده در جام جهانی فوتبال است و حوزه هنری تلاش می‌کند که این آثار در فضای عمومی مترو به نمایش در بیاید.

شجاعی طباطبایی در خصوص عدم استقبال از کاریکاتور در سال‌های اخیر گفت: اتفاقی که در هنر کاریکاتور رقم خورد جهانی است و محدود به ایران نیست و در همه کشور‌ها شاهد افول کاریکاتور در نشریات هستیم؛ رشد تکنولوژی در  فضای مجازی این اتفاقات  و علاقمندی انتشار کاریکاتور مثل سابق کم شده است. با گسترش فضای مجازی در دنیا و حالا برخی خبرگزاری و بعضی  نشریات ستون مربوط به کاریکاتور داشتند، اما در حال حاضر این مهم کم رنگ است؛ این افول  محدود به جغرفیای ما نیست. در اروپا نشریه «لوموند» یا در آمریکا نشریه «نیویورک تایمز» ستون ثابت کاریکاتور دیگر منتشر نمی‌شود. ترامپ در مقطعی به دلیل انتشار کاریکاتوری از او در نیویورک تامیز با این نشریه درگیری داشت و از نیویورک تایمز شکایت کرد که منجر به تعطیلی این نشریه شد.

مدیر مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری با بیان اینکه در جشنواره‌های کاریکاتور دنیای غرب فضای سیاه‌نمایی علیه ایران وجود دارد. گفت: مسابقه کاریکاتور در سازمان ملل توسط شخصی صهیونیست از سال ۲۰۰۹ فعالیت‌هایی با رویکرد ضد ایرانی و اسلامی برگزار می‌شود که جوایز بزرگی و بالای ۲۵ هزار دلار دارد. رویکرد این نوع مسابقات در فرانسه دنبال می‌شود که از طیق سه وزارت‌خانه این کشور حمایت می‌شود و موضوع آن تبلیغاتی و با اهداف سیاسی دنبال می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲