سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۶ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱

معصومه شمسینی غیاثوند : ۲۱ شهریورماه روز ملی صنعت سینما نامگذاری شده است. سینمای ایران در سال‌های اخیر با چالش‌ها و حاشیه‌های فراوانی  مواجه شده است.

 علی رویین‌تن، تهیه‌کننده بانک‌زده‌ها به تازگی در نامه‌ای به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به انتقاد از رویه فعلی سینمای ایران می‌پردازد و می‌نویسد «مردم ایران چه دلخوشی در این تحریم و فشار‌های کثیف که زندگی را برایشان طاقت فرسا کرده، بجز سینما دارند؟ تا با افتخار بر سر سفره فرهنگ بنشینند و با خانواده شان ساعاتی از این فشار‌ها غافل شوند. چرا در را به سینمای ایران بسته‌اید؟ چرا در مملکت خودمان باید غریبه باشیم؟»

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیباچه از نامه علی رویین‌تن، تهیه‌کننده  فیلم بانک‌زده‌ها به این کمیسیون در خصوص عدم حمایت مسئولان و بی‌توجهی به صنعت سینما اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: مجلس نقش نظارتی دارد و اگر گزارشی به مجلس برسد در بخش تخصصی کمیسیون فرهنگی و در مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما وظیفه نظارتی را به خوبی انجام می‌دهیم و آسیب‌های احتمالی را به درستی پیشگیری می‌کنیم.  

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص نامه اعتراض آمیز ۸۰۰ زن سینما و تئاتر برای منع خشونت جنسی در سینما گفت: اخلاق حرفه‌ای در هنر و سینما  از اهمیت زیادی برخوردار است و این نکته مهمی است که کمتر روی آن کار شده است هرچند که کار‌های کمی انجام شده است، اما کافی نیست، در حوزه‌های مختلف مجلس مشکلاتی را با مسئولان مربوطه در میان می‌گذارد و آن‌ها  می‌پذیرند کم کار شده است و اهمیت دارد که اخلاق حرفه‌ای در سینما مورد توجه قرار بگیرد. ما در نشست با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی مباحث مربوط به حوزه سینما را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اخلاق حرفه‌ای در سینما از اهمیت زیادی برخوردار است/ سیمرغ‌ها در جشنواره‌ها باید معنای واقعی پیدا کند

منتظری با اشاره به اهمیت صنعت سینما در کشور، گفت : در بخش‌های مختلف فرهنگی بی‌تردید هنر نقش بسیار مهمی دارد و در بین رشته‌های مختلف هنری، سینما جزو موثرترین و اثربخش‌ترین ابزار هنری محسوب می‌شود که امروز با بهره‌وری از این ظرفیت می‌توان بسیاری از انتظارات در حوزه انتقال پیام انقلاب و پیام ارزش‌های انقلاب را برآورده کرد. معرفی مفاخر با استفاده از جلوه‌های فرهنگی هنر سینما میسر است و ما می‌توانیم با جهان پیرامون خود گفتگو کنیم، زیرا سینما زبان بین‌الملل و بسیار اثربخش است.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد استان گلستان در خصوص حمایت مسئولان از هنرمندان و سینماگران افزود : در حوزه سینما باید به چند نکته توجه شود، نکته اول مسائل معیشتی، رفاهی و اقتصادی هنرمندان است. نیاز است چتر حمایتی دولت و مجلس در حوزه قوانین و نظارت بیشتر از گذشته باشد. در کمیسیون فرهنگی مجلس ما در اندیشه آماده شدن طرحی با عنوان «اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی» هستیم و سینما جزو صنعت خلاق فرهنگی است که باید مورد حمایت قرار بگیرد.  هنرمندانی که می‌نویسند و به تصویر در می‌آورند باید هزینه فروش محصولات و استعداد آن‌ها را فراهم کنیم.

منتظری با تاکید بر حل مشکلات سینماگران گفت : سینماگران انتظار دارند که  مشکلات آن‌ها را بدانیم و موانع و چالش‌ها را برطرف کنیم. اگر این طرح به صورت قانون تصویب شود، بسیاری از مشکلات هنرمندان عزیز را پاسخ خواهیم داد. سال گذشته فرصتی فراهم شد که در نشستی با اهالی سینما در خانه سینما و پشت صحنه فیلم‌ها و سریال‌ها فیلم از جمله سریال «سلمان فارسی» حضور پیدا کنیم و برخی از این هنرمندان را به کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت کردیم تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود. ما وظیفه نظارتی و حمایتی از هنرمندان را داریم و در اعتبارات سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم که از سازمان سینمایی حمایت کنیم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : واقعیت این است که  سینما نیاز به توجه ویژه دارد، برخی فیلم‌ها علیه دین اسلام و انقلاب ساخته می‌شود، کل بودجه آن برابر چند فیلم سینمایی در کشور ما است. در حوزه جنگ نرم ما باید از ابزا نرم استفاده کنیم لذا در کمیسیون فرهنگی مجلس تلاش می‌کنیم، این قانون را مهیا کنیم  از طرفی آمادگی کامل داریم که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی برای رفع قوانین مزاحم و یا ناکارمد که نیاز به وضع قانون جدید باشد کمک کنیم.

« منتظری » با تاکید برحمایت خانه سینما از انجمن سینمای جوان افزود: در شراط کنونی معتقد هستم که باید به انجمن سینمای جوان توجه ویژه شود زیر آینده سینما را جوانان مرز و بوم رقم می‌زند و تلاش کنیم در کل کشور امکانات فراهم شود تا شاهد رشد، بالندگی و پویایی صنعت سینما در کل کشور باشیم اگر  همه توجهات به تهران و  جشنوار‌های فیلم بین‌الملل باشد به همه اهداف دست پیدا نخواهیم کرد، اما اگر به زیرساخت‌ها توجه شود باعث پیشرفت می‌شود. برخی شهر‌ها فاقد سینما هستند و سینمای خانگی جای سینما را نخواهد گرفت و باید از ظرفیت‌های هنرمندان شهر‌های کوچک حمایت شود. سینما باید تخصصی‌تر شود و از سینمای کودک و سینمای خانواده حمایت شود تا افراد علاقه‌مند برای حضور به سینما شوند همانند حوزه هنری سیاست متفاوتی را برای بلیط سینما در پیش گرفته است که مخاطبان بیشتری جذب سینما‌ها شوند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان گفت: ما در حوزه سینما و جشنواره‌ها نیاز به چشم انداز و سند سینما داریم  هر سال شاهد درخشش برخی فیلم‌ها در کشور و جهان هستم، اما اگر ارزیابی دقیق کنیم به مفهوم واقعی برخی فیلم‌ها موفق نیستند. به عنوان دبیر این شورا  آرزو دارم شاهد رونمایی از چشم انداز جدید از  سینمای ایران باشم. سیمرغ‌ها نشان دهنده درخشش یک فیلم است، اما باید کاری کنیم که در جشنواره‌ها سیمرغ‌ها معنای واقعی خودش را پیدا کند. فیلم‌های شاد مفرح نیاز جامعه است، مقام معظم  رهبری می‌فرمایند باید فیلم فاخر از قهرمانان ملی در کشور ساخته شود و این موضوع به یک چشم انداز روشن در حوزه سینما نیاز دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲