چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱  |  Wednesday, 17 August 2022

دیباچه

کد خبر: ۵۲۰۳۰
تاریخ انتشار : ۴۴ : ۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش  دیباچه به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در چهارمین شب از برگزاری سوگواره «سینما تکیه» بنیاد سینمایی فارابی که به اکران فیلم سینمایی «عصر روز دهم» اختصاص داشت، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره شعائر حسینی از گذشته تاکنون به ایراد سخنانی پرداخت.

وی درباره راه و مسیر سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: همه عزادرای‌ها در قرون مختلف بر این اصل بوده که مسیر امام حسین (ع) که همانا مبارزه با ظلم و ستم است، پایدار بماند.

زبانی شیواتر و قوی‌تر از سینما وجود ندارد

وی ضمن اشاره به خاطره‌ای از شهید مصطفی چمران گفت: راه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی همان راه امام حسین (ع) است که امیدوارم این راه به انحراف، خودپسندی و خودپرستی منتهی نشود و انقلاب اسلامی ایران چون گذشته مقدس باقی بماند.‌

چمران با تشریح تاثیر سینما در به تصویر کشیدن واقعه عاشورا و مناسک و مراسم‌های دینی و مذهبی اظهار کرد: سینما می‌تواند حوادث تاریخی را به بهترین شکل بیان کند و تاثیرگذار باشد. امروزه زبانی شیواتر و قوی‌تر از سینما در دنیا وجود ندارد، از این‌رو باید برای نشان دادن بزرگی واقعه کربلا از این زبان شیوا استفاده کرد. هنرمندانی که امروزه توفیق دارند و در این حوزه فعالیت می‌کنند باید قدر جایگاه خود را بدانند.

چمران با اشاره به فیلم‌هایی که تاکنون درباره واقعه عاشورا ساخته شده است، گفت: ما بالاتر از فرهنگ عاشورا در عالم نداریم، واقعه‌ای که تعدادی انسان والا و منتخب الهی در نیمروز درخشیدند و زیباترین حادثه تاریخی را خلق کردند. هنرمندان باید بتوانند امام حسین (ع) را به بشریت تشنه حقیقت معرفی کنند و بتوانند این حماسه را به درستی به تصویر بکشند.

از دانشگاه امام حسین (ع) ره‌توشه برداریم

غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران چهارمین محفل از سلسله محافل عاشورایی «سینماتکیه» بود که در ابتدای سخنان خود با قدردانی از مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم بیان کرد: امید است که همه ما از دانشگاه امام حسین (ع) به قدر قابلیت خویش ره‌توشه‌ای برداریم تا سعادتمندی دنیا و عاقبت ما را به دنبال داشته باشد.

دعا می‌کنم سرمایه‌های نمادین ایران پا برجا و استوار باقی بمانند

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به عنوان دیگر سخنران این مراسم که برای قدردانی از منوچهر محمدی روی صحنه رفته بود، گفت: منوچهر محمدی امروز داغدار مادر همسر خود است که مادر یک شهید عزیز هم بوده‌اند. به او برای این داغ تسلیت می‌گویم. این مادر شهید امروز دار فانی را وداع گفتند و از خداوند برای این مادر غفران الهی طلب می‌کنم.

چهارمین شب سوگواره «سینما تکیه» میزبان چه کسانی بود؟

وی با اشاره به حضور سینماگرانی متعهد در طول تاریخ سینمای ایران که به موضوع عاشورای حسینی پرداخته‌اند، اظهار کرد: در سینمای ایران دلبستگان به عالم و خلقت بسیارند و این حرف معطوف به تمامی دوره‌هاست. شکر خدا شانس ما و عمر ما به هم‌نشینی با برخی از این هنرمندان همراه بوده است، بنابراین باید از این فرصت به‌دست آمده، حداکثر استفاده را برد.

این تهیه‌کننده در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به منوچهر محمدی تاکید کرد: من در طول فعالیتم، انسان مومن بسیار دیده‌ام که اگر بخواهم مصداقی درباره آن صحبت کنم، باید بگویم که منوچهر محمدی یکی از همان مومنان منحصربه‌فرد است. او هیچ سخنی را در فیلم‌های خود به تصویر نکشیده است که به آن عمل نکرده باشد. این سینماگر از جمله اشخاصی است که می‌توان به عنوان ذخایر نمادین فرهنگ و هنر این مرز و بوم از او یاد کرد.

شاهسواری با اشاره به اینکه سرمایه‌های نمادین در شرایط سخت به‌داد جامعه می‌رسند و باعث ایجاد امید در جامعه می‌شوند، افزود: وای به حال آن روزی که دلِ سرمایه‌های نمادین ما بشکند و دیگر طاقت حضور نداشته باشند، از این‌رو دعا می‌کنم تا سرمایه‌های نمادین ایران پا برجا و استوار باقی بمانند.

«عصر روز دهم» نعمتی بود که نصیب من شد

بعد از این نوبت به منوچهر محمدی رسید تا در مراسم تجلیلی که برای او با بغض همراه بود، سخنان خود را اینگونه آغاز کند. فیلم سینمایی «عصر روز دهم» نعمتی بود که نصیب من شد. من و مرحوم رسول ملاقلی‌پور پس از فیلم موفق «میم‌مثل مادر» دوباره قصد همکاری با یکدیگر را داشتیم و خواستیم که فیلم سینمایی دیگری را با همکاری یکدیگر بسازیم. ایده ساخت این فیلم از طرف من بود و با رسول مطرح کردم که او هم این طرح را پسندید».

وی ادامه داد: در زمانی که برای تحقیق و نگارش فیلمنامه به عراق و کربلا رفته بودم، وقتی که زیارتنامه می‌خواندم تازه درک کردم که این زیارتنامه‌ها چه گنجینه‌هایی هستند که از گذشتگان به ما رسیده و سبب ارتباط ما با ائمه شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه من این نکته را درک کردم که ما باید شیعیان خوبی برای اهل بیت (ع) باشیم و بتوانیم ایشان را در عالم سرافراز کنیم، ادامه داد: ما نباید به عنوان شیعه کاری کنیم که باعث وهن در وجودیت این بزرگواران شود. در کربلا بود که فهمیدم شیعه بودن چه کار سختی است. این را از صمیم قلب می‌گویم که کل ۴۰ سال فعالیت من در سینما با این درک از زیارتنامه ائمه برابری می‌کند.

امنیت ساخت «عصر روز دهم» را حاج قاسم برای ما فراهم کرد

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به نقش شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در ساخت فیلم «عصر روز دهم» گفت: فیلم سینمایی «عصر روز دهم» اولین فیلم بلند سینمایی بود که در کربلا و نجف ساخته می‌شد. در آن دوران هیچ‌گونه امنیتی در عراق وجود نداشت و این میزان امنیت را شهید عزیز حاج قاسم برای ما فراهم کردند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود این کار را با رسول ملاقلی‌پور بسازیم که متاسفانه او سکته کرد و فوت شد، مطرح کرد: در زمان اقامت من و رسول، عده‌ای از هنرمندان اصفهانی که مسئولیت ترمیم حرم را بر عهده داشتند از ما خواستند تا شب‌ها که حرم قرق است با آن‌ها به داخل حرم برویم و فیلمبرداری کنیم. یکی دیگر از سعادت‌های من در ساخت «عصر روز دهم» این بود که یک شب تا صبح با چند نفر دیگر در حرم در کنار آرامگاه امام حسین (ع) تنها بودم.

محمدی در خاتمه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه مجتبی راعی در شرایطی سخت، ساخت فیلم را پذیرفت، عنوان کرد: باید از مجتبی راعی که بعد از فوت رسول ساخت این فیلم را بر عهده گرفت، تشکر می‌کنم که در آن شرایط کار بزرگی را انجام داد.‌

در پایان این مراسم با حضور سید مهدی جوادی، مهدی چمران، غلامرضا منتظری، منوچهر شاهسواری و علی آشتیانی‌پور از منوچهر محمدی برای ساخت فیلم «عصر روز دهم» تجلیل به عمل آمد.

چهارمین روز از سوگواره «سینما تکیه»، عصر روز سه شنبه، یازدهم مردادماه، با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، غلامرضا منتظری نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی، سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، منوچهر محمدی تهیه کننده، سید مهدی سجادی خزانه‌دار فارابی، رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، مجید شیخ‌انصاری تهیه‌کننده و مدرس دانشگاه، علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده و تنی‌چند از سینماگران و علاقه‌مندان به سینما و اهالی رسانه، در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمیِ بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

برچسب ها: سینما تکیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو دیباچه با تهیه‌کننده و کارگردان نماهنگ مسافران خورشید

ساخت نماهنگ تاریخی همانند فیلم تاریخی پرهزینه‌ است/ استفاده از تابلوی ظهر عاشورای مرحوم استاد اسماعیل زاده در نماهنگ

۱۵:۵۰  -  ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
تاسوعا و عاشورای حسینی در قاب تصویر دیباچه؛

وقتی باران اشک، موسیقی زمین و آسمان می‌شود

۱۲:۴۸  -  ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد

وزارت میراث فرهنگی نگاه حمایتی به بافت تاریخی یزد داشته باشد/ سازه‌های خشتی یزد در معرض خطر سیل قرار دارد

۱۰:۳۵  -  ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
معرفی کتاب به روایت دیباچه

واقعه عاشورا و شخصیت والای امام حسین (ع) در قلم نویسندگان

۱۰:۴۱  -  ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
نسل طلایی شعر و موسیقی، بازهم ستاره ای را از دست داد

« سایه » ادبیات رفت

۱۰:۲۰  -  ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
علیرضا زرین ‌دست فیلمبردار مطرح سینمای کشورمان در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد

فیلم های مناسبی برای انتخاب و شرکت در اسکار داریم / موقعیت مهدی در اسکار مورد توجه قرار نمیگیرد / با سکانس هایی از فیلم « قهرمان» ارتباط برقرار نکردم

۲۰:۴۴  -  ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
روز شمار محرم به روایت دیباچه / ششم و هفتم محرم در قاب تصویر

اینجا ثانیه‌ها به سوگ نشسته اند

۲۰:۰۲  -  ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
تحلیل صادق ورمزیار و فرزاد آشوبی درباره موفقیت مربیان خارجی

گزارش دیباچه | هندوانه در بسته‌ای به نام لیگ بیست و دوم!

۲۰:۲۹  -  ۰۷ مرداد ۱۴۰۱