شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

سمیه سادات موسوی : این روزها که خبر سیلاب در نقاطی از کشور تیتر اول اخبار شده است؛ باید گفت که آیا، می‌شود حوادث طبیعی هم چون سیل را بهتر مدیریت کرد؟! آیا می‌شود حوادثی این چنینی را پیش بینی! برنامه ریزی و مدیریت کرد؟!جان و مال مردم در دیدگاه مسئولین ما چه میزان مهم است؟! این روزها سوال های این چنینی است که ذهن هر شهروند را با دیدن تصاویر سیلاب های اخیر و حوادثی این چنینی به خود مشغول کرده و یا هم وطنی که خود دچار این سانحه شده است. به راستی آیا مسئولین می‌توانند، این خسارات مالی و جانی را در هر جایگاهی که هستند؛ کاهش دهند؟ تا حسرت و آه با ثانیه های هم وطنانمان همراه نشود و حسرت به سبب کم کاری مسئولین آنها را برنجاند؛ چرا که شاید این اتفاق روزی برای خود ما تکرار شود.

آیا خسارات جانی و مالی در حوادث طبیعی را می‌توان پیش بینی، برنامه ریزی و مدیریت کرد؟! /ارزش جان و مال مردم در دیدگاه مسئولین!

محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که،ارشاد و توصیه نمی‌تواند جایگزین تکالیف قانونی ما و اجرای قانون شود.

محسن پیرهادی، نماینده مردم در مجلس و رئیس فراکسیون مدیریت شهری در گفتگو با دیباچه در خصوص سیلاب اخیر در امامزاده داوود، گفت: به عقیده من، آنچه كه سبب خسارات و از دست دادن جمعي از هموطنان عزيزمان شد؛ جديت در اعمال قانون است، حالابه هر دليلي ما ترك فعل داشته ايم،كه حتما در جاي خود بايد بررسي و پيگيري شود،مهم‌تر ازاين ترك فعل سستي در اجراي قانون سبب روز فاجعه امام زاده داوود شده است .

نماينده تهران با بیان اینکه ما در اجراي قانون جديت نداشته ايم تصریح کرد :سازمان هواشناسي اعلام كرده كه موقعيت نارنجي است،خود امام‌زاده هم در بين دو كوه در فضايي ميان دو كوه اطرافش در گودي قرار دارد و اگر بخواهيم تشبيه كنيم در ته كاسه قرار دارد.مسئولین وقتي احتمال وقوع سيل را مي دادند ،يعني آگاهی داشتند؛ هرچه بارش و بارندگي باشد در اين گودي جمع مي شود.برغم اين شرايط اما هم امام زاده را تعطيل نشده و هم راه ها و اصناف باز بوده و اجازه داده شده كه فعال باشند،خب اين چه نوع مديريت است؟

آیا خسارات جانی و مالی در حوادث طبیعی را می‌توان پیش بینی، برنامه ریزی و مدیریت کرد؟! /ارزش جان و مال مردم در دیدگاه مسئولین!
پيرهادي خطاب به مسئولین تاكيد كرد : مسئله پرايدي كه عامل بروز سيل شد،درست است ،به خودرو اجازه داده ايد نزديك امام زاده در بستر رودخانه پارك كند،بعد سيل آمده خودرو را حركت داده و جلوي دريچه رودخانه را بسته است و جلوي حركت آب را گرفته است، ميزان بارش روزهاي اخير يك پنجم بارش سال 98 است،يعني حتي بدون لايروبي رودخانه اگر اين خودرو جلوي دريچه رودخانه را نمي گرفت بازهم اين حادثه رخ نمي داد.

• به جاي مديريت و اجراي تكاليف قانوني؛ فقط توصيه و ارشاد كرده ايد!

رئيس فراكسيون مديريت شهري مجلس خطاب به برخي مسئولان اظهار داشت: در توجيه اين مديريت مي‌گوييد هشدار داده ايد،پيامك زده ايد و بنر هشدار نصب كرده ايد، اين چه سبك مديريت است؟مثل همين دو، سه روز بحراني كه راه‌ها و رستوان ها رابستيد ،چرا در روز هشدار مسير و رستوان‌ها را تعطيل نكرديد؟ اصلا مسير را مي بستيد ،حتي اگر بارش و سيل هم نمي‌آمد بهتر از اين بود كه هموطنانمان را از دست بدهيم .
او با تاكيد بر اينكه بحث جديت دراعمال قانون صورت نگرفته است، ادامه داد: وزارت راه و شهر سازي بايد مانع مي شد و استانداري به راهور دستور مي داد كه راه را ببندد،‌ جلوي زائر پذيري امام زاده گرفته ورستوان ها بايد تعطيل مي شدند ما خسارت جاني نداشتيم و حادثه در حد تخريب رخ مي داد. چرا جديت در اعمال قانون نداشتيم و فقط توصيه و ارشاد كرده ايم ؟

• دولت اقدام و گزارشي در« برنامه ملي كاهش خطر و سوانح» ندارد

نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه با بين اينكه از سوي ديگر در اين بحث دستگاههاي اجرايي تكاليفي هم داشته اند كه انجام نشده است،افزود: ما نسبت به فراهم كردن تجهيزات باران سنجي و رسوب سنجي در حوزه آبخيز كه وظيفه وزارت راه و سازمان هواشناسي بوده ،اقدامي صورت نگرفته، يعني آنجا هنوز به اين امكان مجهز نشده و متاسفانه ما برآورد درست از شرايط منطقه در دست نبوده است.
او با بيان اينكه از ديگر تكاليف مغفول مانده در حوزه بازنگري طرح هادي روستايي است ادامه داد: ما در اين حوزه هم هنوز بازنگري انجام نشده، اين بازنگري تكليف سال 98 است كه قانونگذار به وزارت جهاد كشاورزي تكليف كرده كه انجام نشده است.
پيرهادي افزود: همچنين در قانون سال 98 همچنين وزارت نيرو مامور به جمع آوري تجربيات بين المللي در حوزه سيل شده است اما انجام نداده است ، همچنين اين وزارت خانه مكلف به تهيه طرح جامع سيلاب بوده است كه اقدامي در نداشته است.
او تاكيد كرد: در «برنامه ملي كاهش خطر و سوانح» بند ب ماده 4 ،تكاليف دولت در 20 بخش عيان شده است، دولت بايد گزارش بدهد كه در اين امور و نسبت به اين تكاليف چه كرده است ؟متاسفانه دولت تاكنون گزارشي در باره اين تكاليفش ارايه نكرده و متاسفانه در بازديد ميدان هيچ نديديم و ما شاهد انجام اين تكاليف نبوديم، بنابر اين عدم لايروبي مسيل رودخانه ،عددم جديت در اجراي قانون و مسئله كوتاهي در آبخيزداري و آبخوان داري منجر به بروز اين حادثه شده است.

چرا استانداري قبل از حادثه از شهرداري كمك نخواست؟


عضو كميسيون امور داخلي و شوراهاي مجلس ادامه داد: اگر يك دهم تجهيزاتي كه امروز در محله حادثه مستقر شده اند پيش از حادثه در خواست مي شد، اين حادثه رخ نمي داد، استانداري مي گويد ما امكانات مان كم است، الان شهرداري در پي در خواست كمك ، با تمام قوت به ميدان رفته و نيروهايش را به سمت مراكز آسيب ديده روانه كرده است ، سوال من اين است كه اگرپيش از حادثه از شهرداري تهران در خواست نيرو ،‌لودر و باب كت مي شد ، شهرداري كمك نمي كرد؟
پيرهادي گفت :ما تمام تجهيزات شهرداري هاي استان و فرمانداري هاي استان را در سه نقطه درگير سيل بسيج كرده ايم ،اما الان حكايت نوشدارو بعد از مرگ سهراب است،اگر يك دهم اين تجهيزات به موقع به كار گرفته مي شد ما كشته نمي داديم .
او تاكيد كرد كه :بحث ،بحث سو مديريت است ، متاسفانه برخي تعهدي به اجرا و اعمال قانون ندارند و وقتي زماني اتفاقي بروز مي كند همه همدردي مي كنند،در همه جاي دنيا با خيلي كمتر از اين ميزان بارش، سيل مي آيد اما مديريت مي كنند و اما با مديريت خسارات جاني و مادي را كنترل مي كنند،اما ما با جان عزيزانمان با مسئله روبرو مي‌شويم.

این گزارش حاکیست، هر چند در سیلاب اخیر در کشور و در تهران جان تعدادی از هم وطنانمان را از دست دادیم و مسئولین راه کارهایی دادند؛ مردم امیدوارند که عاملان به قانون،جان و مال مردم را بی ارزش ندانند.

پرویز سروری، نائب رئیس شورای شهر تهران گفت:رسانه ها باید مطالبات مردم را مطرح کنند؛ برخی گویا، جز سیاه نمایی هیچ رسالتی ندارند؛ در حادثه امامزاده داوود جالب است با اینکه تهران، در وضعیت هشداربود و آمادگی صد در صدی داشت و خدمات رسانی در این بخش در حوزه شهرداری تهران نبود، اما این نهاد در اولین ساعات وارد عمل شد.

آیا خسارات جانی و مالی در حوادث طبیعی را می‌توان پیش بینی، برنامه ریزی و مدیریت کرد؟! /ارزش جان و مال مردم در دیدگاه مسئولین!

این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت:اگر شهرداری تهران در منطقه حضور پیدا نمی‌کرد و به داد مردم نمی‌رسید مشخص نبود چه فاجعه ای در امام زاده داوود، رخ دهد. بیش از 200 دستگاه ماشین آلات به کار گرفته شد و بیش از هزار نیروی آتش نشانی از روز اول حضور داشتند و آوار برداری به بهترین شکل صورت گرفت. با این وجود هر چه در رسانه ها مطرح شد؛ شو آف شهرداری بود. برخی ها خدمات را ندیدند؛ فقط مطرح کردند که شهردار تهران با کفش وارد گل شده است.

هر چند انتشار حاشیه ها و شایعات در فضای مجازی طبیعی است؛ مهم این است که در هر جایگاه رسالت و مسئولیتی که هستیم چه میزان دلسوزانه به فکر مردم هستیم و به آنها صادقانه خدمت میکنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳