پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۳ - ۰۸ تير ۱۴۰۱

مینا قنبری :  نمایشنامه نویسی از رشته های هنری است که بسیار مورد غفلت قرار گرفته و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند از کمبود نمایشنامه خوب گله دارند، شاید مهمترین دلیل آن تمایل کمتر دانشجویان به مطالعه و فعالیت در این حوزه است که البته این موضوع به مسئله استفاده بیشتر کارگردانها از نمایشنامه های خارجی بازمیگردد و مهمترین سوالی که مطرح میشود این است که چرا بیشتر نمایش های روی صحنه برگرفته از نمایشنامه های خارجی هستند؟

چرا بیشتر نمایش‌های روی صحنه، برگرفته از نمایشنامه‌های خارجی است؟

مهدی صفاری، نویسنده و نمایشنامه نویس درخصوص موضوعات مختلفی که نویسندگان این روزها به آن می پردازند به خبرنگار « دیباچه »  گفت: پرداختن به روابط انسان ها مانند روابط اجتماعی , خانوادگی , کاری و...در جوامع امروزی مورد پژوهش نویسندگان قرار گرفته و در این سال ها نمایشنامه های بسیاری در این زمینه نوشته شده است.
صفاری درخصوص استفاده از نمایشنامه های خارجی به جای نمایشنامه های ایرانی در میان کارگردان ها گفت: استفاده از نمایشنامه های خارجی برای کارگردان ها راحت تر است زیرا زمانی که می خواهند نمایشنامه ای از یک نویسنده ایرانی را روی صحنه ببرند نیاز به اجازه از آن نویسنده دارند ویاید دستمزدی به او پرداخت کنند و از طرفی نمی توانند هر بلایی که می خواهند بر سر نمایشنامه بیاورند. به هر حال باید گفت مرغ همسایه غاز است و با یک متن حاضر و آماده خارجی می توان به راحتی نمایشی را روی صحنه برد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در زمینه نمایشنامه نویسی در دانشگاه ها است که کمتر به سراغ اساتید و نوشته هایشان می رویم, کمتر به سراغ بهرام بیضایی می رویم. ما در دانشگاه درس بیضایی شناسی نداریم و یا حداقل باید دو واحد رادی شناسی داشته باشیم. متاسفانه به نمایشنامه نویسی اهمیت داده نمی شود و بیشتر دانشجویان دوست دارند به سمت بازیگری و کارگردانی بروند و دیده شوند.

چرا بیشتر نمایش‌های روی صحنه، برگرفته از نمایشنامه‌های خارجی است؟
صفاری با اشاره به اینکه نمایشنامه هایی که نوشته می شوند, دیده یا کار نمی شوند, بیان کرد: حمایتی از نمایشنامه نویسان صورت نمی گیرد و من همیشه این را به دوستانم گفته ام که بیایید با هم بزرگ شویم؛ برای نمونه آقای کارگردان به جای اینکه به سراغ متون خارجی بروی با دانشجویان کار کن. آن ها نمایشنامه را بنویسند و شما کار کنید. من در این زمینه تجربه خوبی داشتم , نمایش «باد آمد و با خود برد دنیای خیالی را» از ایده تا اجرا با « سیروان تخت فیروزه » کار کردم. متن را نوشته و تمرین می کردیم و از همان تمرین ها ایده می گرفتم و مجدد نمایشنامه را می نوشتم و بسیار هم اجرای موفقی داشتیم.
او ادامه داد: از سوی دیگر حمایت پیشکسوتان بسیار موثر است ؛ استاد « داود فتحعلی بیگی » به من اعتماد کرد و من «قصه امیر ارسلان » را زیر نظر و با هدایت استاد نگارش کردم که برای آن دوسال وقت گذاشت و با گروه دانشجویی اجرا رفتند و این تجربه بسیار بزرگی در حوزه کاری من بود. باید گفت این روزها نمایشنامه نویسان کمتر به سراغ پرداختن به فرهنگ ایرانی و نمایشنامه های ایرانی و سنتی می روند زیرا این کار نیاز به پژوهش دارد و این موضوع کمی دشوار است بنابراین کارگردان ها هم کمتر به سراغ نمایش های آیینی و سنتی می روند. ما آکادمی نمایش های ایرانی نداریم که به آثار نمایشنامه نویسان ایرانی بپردازد , تاکنون چند نمایشنامه از قدیمی ترها چاپ شده است؟ فقط در زمان جشنواره آیینی سنتی سراغ این نوع از نمایش ها می روند.
« صفاری » درخصوص سالن های نمایشی و اجرای نمایش های سنتی در آن ها بیان کرد: تماشاخانه سنگلج تنها سالنی است که در آن اجرای نمایش های آیینی و سنتی را می بینیم اما باید پرسید چرا تئاترشهر با چند سالن نمایشی یک نمایش سنتی به روی صحنه نمی رود؟ در تالار محراب هم نمایش های سنتی اجرا می رفت. تماشاخانه های خصوصی اجاره بسیار بالایی دارند و هر گروهی توان پرداخت آن را ندارد. این معضل در شهرستان ها بسیار بیشتر از تهران است. خانه های قدیمی در شهر کم نیستند که با همکاری شهرداری تهران و میراث فرهنگی می توانند تماشاخانه شوند ولی شوربختانه چنین امکانی را نداریم .
صفاری درخصوص جدیدترین اثر خود گفت: نمایشنامه ایی با موضوع مهاجرت می نویسم که سیروان تخت فیروزه آن را کارگردانی و در خارج از ایران اجرا خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار