جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۰۸
تاریخ انتشار : ۳۷ : ۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

 "محمدرحیم لیوانی" مدیر مرکز پویانمایی صبا می گوید: از آنجا که مرکز پویانمایی صبا می کوشد تا برای مخاطب تلویزیون تولید انبوه داشته باشد، بنابراین در کنارتولید مجموعه فاخر "سلام برابراهیم" مجموعه "دشت پرماجرا " ، مجموعه ای با موضوع صدر اسلام و نیز اثری پیرامون زندگی امام رضا (ع) را در دست تولید و بررسی دارد.

"محمدرحیم لیوانی " مدیر مرکز پویانمایی صبا به خبرنگار دیباچه گفت : انیمیشن درحوزه های مختلف از جمله عرصه آموزش و مهارت‌های زندگی کاربردهای متنوعی دارد؛ برای مثال حدود ۲۵سال پیش انیمیشن "سیا ساکتی " با مضمون آموزش های ترافیکی توانست فرهنگ ترافیک وایمنی را وارد بطن خانواده های ایرانی کند که این موضوع به نوبه خود افتخار بزرگی در صنعت انیمیشن کشور محسوب می شود. همچنین در حوزه مهارت های زندگی نیز با تولید مجموعه ای قریب به ۵۶۰ قسمت با عنوان" مهارت های زندگی" در راستای تعلیم وتربیت ،گام برداشت ؛مسیری که بویژه در دوره کرونا به کمک آموزش وپرورش آمد .بنابراین مرکز پویانمایی صبا علاوه برسابقه خوبی که در سطح تولیدات آثار آموزشی ومهارتی داشته، موفقیتهای بسیاری نیز کسب نموده .به هرحال می توان مدعی بود عرصه انیمیشن ظرفیت بزرگی در کشور است که قابلیت بهره گیری از آن نه تنها در حوزه های آموزشی بلکه در زمینه های متنوع دیگر نیز وجود دارد . در این راستا مرکز پویانمایی صبا آمادگی دارد تا تجربه خود در جهت تولید آثارپویانمایی در حوزه ها و موضوعات مختلف را در اختیار علاقمندان این عرصه قرار دهد.

پس از

او افزود : براساس تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه بیشتر به تولیدات انیمیشن پیرامون تاریخ کشور و تاریخ اسلام ،پویا نمایی صبا با ساخت مجموعه انیمیشن" جوانمردان" وارد میدان عمل شد وبه نوبه خود بر این تاکیدات جامه عمل پوشاند. این مجموعه با به تصویر کشیدن دوره ای از تاریخ کشور به بررسی اوضاع ایران در زمان حمله مغول واشغال کشور توسط این قوم پرداخت. همچنین در زمینه تاریخ اسلام فیلمنامه ای با موضوع صدر اسلام نوشته شده که هم اکنون در انتظار قرار گرفتن در مسیر تولید به سر می برد و این مرکز اثر دیگری نیز در حوزه تاریخ اسلام تولید خواهد کرد که مضمون آن زندگینامه امام رضا(ع) است و این روزها مرحله تحقیق و نگارش را طی می کند. به طور کل حوزه تاریخ از حوزه های مهم درتولید آثار نمایشی است چون باعث می شود ، ملت‌ها و مردم از حافظه تاریخی برخوردار باشند و تاریخ را ببینند .


او بیان کرد : "هم اکنون نیز مشغول تولید مجموعه" دشت پرماجرا" به کارگردانی و تهیه کنندگی "امیرحسین صالحی " هستیم که با توجه به لزوم آشنایی مخاطب کودک با مواردی همچون، دشمن شناسی، نفوذ مقابله با تهاجم فرهنگی، اهمیت مقاومت و ایستادگی و استقلال سرزمین ساخته می شود و از آنجا که مضمون این اثر تلفیقی از تاریخ و موضوعات دینی و مذهبی است، می تواند ارتباط خوبی با مخاطب کودک ونوجوان داشته باشد.

مدیر مرکز پویانمایی صبا پیرامون شاخصه های برندسازی واهمیت آن در عرصه انیمیشن افزود: ساخت استاندارد و خلاقانه، حفظ کیفیت در دراز مدت وتیراژ زیاد باعث می شود یک اثرتبدیل به بِرَند شود. به طور کل برندسازی ، یک شاخصه مهم در دنیاست چرا که مشخص می کند یک اثر تا چه حد موفق بوده تا در دل مخاطب جای گیرد که مرکزپویانمایی صبا به نوبه خود می کوشد تا هم راستا با آن شاخصه ها گام بردارد. و اولین قدم برای این منظور آن است که بکوشیم، تولیداتمان استاندارد باشد و نکته بعدی برای برند سازی، تولید مداوم و قابل توجه آثار است؛ چون یک اثر برای برند شدن باید به طور مداوم در معرض دید مخاطب باشد.

وی افزود: مدعی نیستم تمام آثاری که ما در مرکز پویانمایی صبا تولید می کنیم برند است اما آن تعداد از آثار که مخاطب پسندیده ، دنبالش است و مطالبه می کند نشان از موفقیت در این عرصه دارد به طور مثال پویانمایی" شکرستان" که حدود ۱۵ سال است تولید وپخش می شودبدون شک یک برند است وهنوز هم جزو پرمخاطب ترین برنامه‌های تلویزیون محسوب می شود به گونه ای که در بهار سال گذشته در رده ده برنامه شاخص تلویزیون قرار گرفت. همچنین انیمیشن" مهارتهای زندگی" که تاکنون بیش از ۵۶۰ قسمت تولید شده وطبق نظرسنجی صدا وسیما در زمستان سال گذشته موفق شد ۶۰ درصد مخاطب جذب کند، بدون استثنا یک برند محسوب می شود.مجموعه "پهلوانان " نیز از دیگر آثار برند مرکز پویانمایی صباست که امسال به عنوان دومین مجموعه پربیننده شبکه ۱ معرفی شد .و از آنجا که نمی شود موفقیت وبرند شدن تمام تولیدات یک مرکز را تضمین نمود از این رو با نگاه به همین چند اثر موفق وپربیننده می توان جایگاه تولیدات مرکز پویانمایی صبا و به طور کل انیمیشن سازی را در تلویزیون موفق خواند .البته امتداد تولیدات جانبی آثار برند شده در فضای مجازی نظیر عروسک و بازی های رایانه ای در قالب محصو لاتی چون پوشاک ونوشت افزار می تواند پویانمایی را در بطن خانواده ها، بویژه درمیان کودکان وارد کند که این امر همت وهمیت سایر حوزه های صنعتی وصنایع کشور را می طلبد.

لیوانی اظهارداشت : مرکز پویانمایی‌ صبا اگر چه در خردادماه سال جاری با تعداد زیادی آثار در دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران شرکت کرد و برای تولید انیمیشن "چیا" تندیس طلایی را از آن خود نمود اما تولید ویژه، برای هیچ جشنواره ای ندارد یعنی عملکرد این مرکز به گونه ای نیست که صرفا برای جشنواره فیلم بسازد چون رویکرد پویانمایی صبا تولید انبوه برای مخاطب تلویزیون است. ساخت آثار در زمینه ادبیات ،زبان فارسی و شاهنامه یکی از دغدغه‌های اصلی ما، در تولیدات مرکز پویانمایی صباست و در این حوزه ها آثاری چون مجموعه کمیک موشن "شاهنامه" را پیرامون ادبیات تولید وپخش نمودیم و مجموعه" مثل نامه" که از سوی شرکت حور ساخته و روانه آنتن گردید با روایت ماجراهایی برگرفته از ادبیات وفرهنگ کهن ایرانی ، نمونه های بارزی از توجه حوزه پویانمایی ،به موضوع ادبیات است.

او ادامه داد: مرکز پویانمایی صبا در زمینه گسترش زبان فارسی نیز مجموعه ای باعنوان "فارسی هویت ماست " را با محتوای پاسداشت زبان فارسی تولید واز شبکه های مختلف پخش نموده است.

مدیر مرکز پویانمایی صبا در پایان پیرامون مجموعه فاخر" سلام برابراهیم" گفت: هم اکنون نگارش فیلمنامه ۱۰۰ قسمتی این مجموعه به طور کامل به پایان رسیده و این روزها، ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه ای از مجموعه "سلام برابراهیم " مراحل پس تولید را پشت سر می گذارد. البته یک نسخه سینمایی از این مجموعه نیز تهیه شده که بعد از اکران آن،بلا فاصله پخش مجموعه "سلام برابراهیم" از تلویزیون آغاز خواهد شد.

گفت و گو از : زهرا فرود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲