معصومه شمسینی غیاثوند: اکران فیلمهای نوروزی امسال نتوانست مورد استقبال مخاطبان سینما قرار بگیرد و با وجود فروکش کردن تَب کرونا، سالنهای سینما کم فروغ بود. طبق آمارهای رسمی ثبتشده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها «سمفا»، آمار مخاطبان سینمای ایران در نوروز سال ۱۴۰۱ نسبت به نوروز سال ۱۳۹۸ و پیش از بحران کرونا، افت ۵۰ درصدی داشته است.
فیلمهای «سگبند»، «موقعیت مهدی» و «قدغن»، «روز صفر»، «مرد بازنده»، «گل به خودی» و «شادروان» آماری کمتر از یک میلیون نفر را در اکران نوروزی داشتند در حالی که اکران نوروزی سال ۱۳۹۸ با فیلمهای «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیشونیم»، «چهار انگشت»، «زندانیها»، «پیشونی سفید»، «غلامرضا تختی»، «ژن خوک» حدود ۲ میلیون مخاطب را به همراه داشت.
سید جمال ساداتیان در گفتگو با «دیباچه» آمار ریزش مخاطبان سینما را بیش از آمار اعلام شده از «سمفا» و حدود ۷۵ درصد میداند و میگوید: چیدمان نامناسب اکرانهای نورزی دلیل ریزش مخاطبان بود و اگر فیلمهای طنز مثل «شیشلیک» و «چپ و راست» جایگزین میشد به یقین فروش فیلمها بهتر بود و همان طور که فیلم سگبند با استقبال مخاطبان در اکران نوروزی همراه بود.
تهیهکننده فیلم چهارشنبه سوری دو عامل را در جذب مخاطبان سینما تاثیرگذار میداند و میگوید: از گذشته تا کنون شاهد بودیم که فیلمهایی با محتوای خوب و در کنار آن سالنهای مناسب مخاطبان سینما را تشویق و پای آنها را به سینما باز میکرد. خوشبختانه در سالهای اخیر با گسترش مجتمعهای تجاری سالنهای شیک و مدرنی ساخته شده است که در کنار این مجتمعهای تجاری سرویسهای خوبی به مردم عرضه میشود.
«ساداتیان» درباره ویژگیهای یک فیلم خوب میگوید: فیلمی خوب است که برای مخاطب کشش و جذابیت داشته باشد و مردم را از خانه بیرون بیاورد تا برای تماشای فیلم هزینه کنند. برخی معتقد هستند فصلهای خوب و بد در اکران فیلمها وجود دارد، اما شاهد بودیم که در فصل مُرده سال و در اوج گسترش ویروس کرونا فیلمهایی مثل «دینامیت» و «گشت ارشاد سه» اکران شد که فروش زیادی داشت و با مخاطبان سینما ارتباط خوبی برقرار کرد.
افزایش بلیط سینما و کاهش توان اقتصادی مردم یکی از دلایلی است که برخی از کارشناسان صنعت سینما، ریزش مخاطبان اکرانهای نوروزی را به آن نسبت میدهند در حالی که «ساداتیان» معتقد است که گران شدن بلیط سینما ربطی به ریزش مخاطبان سینما ندارد، زیرا به نسبت افزایش هزینههای زندگی مردم قیمت بلیط سینما مبلغ زیادی نیست. سالنهای سینما نیاز به تعمیرات دارند و اگر بدون استفاده بماند و مستهلک شود، سینمادار نمیتواند هزینه تعمیرات سینما را بپردازد، در نتیجه سینما کارکرد خود را از دست میدهد.
تهیه کننده فیلم متری شیش و نیم میافزاید: افرادی که معتقد هستند که سینما برای قشر خاصی است باید بدانند که بلیط سینما در سه قیمت ۲۵ و ۳۵ و ۴۵ هزار تومان است. ۱۰ درصد ارزش افزوده آن هم به جیب دولت میرود. در ماه رمضان هزینه بلیط سینما تا ساعت ۷ شب و در روزهای سهشنبه هم بلیط سینما نیمبها است. مخاطب با مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان میتواند فیلم تماشا کند که به نسبت سایر هزینهها زندگی مبلغ زیادی نیست لذا فیلم باید با مخاطبان ارتباط برقرار کند و افزایش بلیط سینما در کاهش مخاطبان تاثیری ندارد.
برخی از سینماداران علت عدم فروش فیلمهای سینما را دستگاههای دولتی و سختگیریها، ممیزیهای و تصمیمات غلط مسئولان سینمایی برای اکران فیلمهایی میدانند که مورد پسند مخاطبان سینما نیست، تهیهکننده فیلم توقیفی به رنگ ارغوان میگوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فیلترها را کمتر کند و با سعه صدر اجازه بدهد که فیلمها اکران شود.
ساداتیان ایام عیدفطر را فرصت خوبی برای جبران ریزش مخاطبان اکرانهای نوروزی و افزایش مخاطبان پیشبینی میکند و میگوید: اگر بعد از اکران فیلمهای عید فطر آن را با اکران فیلمهای عید نوروز مقایسه کنیم با آمدن فیلم «انفرادی» با بازی رضا عطاران، مهدی هاشمی، احمد مهرانفر شاهد فروش بیشتری خواهیم بود، زیرا فیلم مفرح در جذب مخاطبان موفقتر است و روحیه کسل مردم در این روزها فیلم طنز را میطلبد.
تهیهکننده فیلم برف روی کاجها میگوید: افزیش عجیب آمار سفرهای نوروزی بعد از کاهش ویروس کرونا نشان دهنده تغییر ذائقه مردم بعد از دو سال است و مردم برای این تغییر ذائقه لحظات شاد و مفرح را نیاز دارند. صنعت سینما نیز در حفظ نشاط و روحیه مردم تاثیرگذار است و باید خلاءهای موجود را برای مردم با اکران فیلمهای خوب پُر کرد.