جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۷ - ۰۷ دی ۱۴۰۰
دردل های تامل برانگیز سرمربی تیم ملی کشتی آلیش بانوان و مسئول کشتی های سنتی و ساحلی فدراسیون کشتی

افسانه صدیقی- رقابت های بین المللی جایزه بزرگ جام بین‌المللی ارکینبایف، به میزبانی قرقیزستان برگزار شد.

تیم ملی کشتی آلیش زنان پس از گذشت دو سال به دلیل شیوع ویروس کرونا در  مسابقات جایزه بزرگ ارکینبایف قرقیزستان حضوریافت.  این رقابت‌ها از ۲۸ آذر تا اول دی در این کشور برگزار شد.

در پایان این رقابت ها، تیم ملی کشتی آلیش زنان ایران صاحب ۳ مدال طلا توسط «سپیده بابایی» در وزن ۵۵ کیلوگرم، «محدثه حسینی» در وزن ۶۵ کیلوگرم و «ریحانه گیلانی» در وزن ۷۰ کیلوگرم و ۳ مدال نقره توسط «فاطمه فتاحی» در وزن ۶۰ کیلوگرم، «مریم احمدی» در وزن ۷۵ کیلوگرم و «هانیه عاشوری» در وزن ۷۵+ کیلوگرم شد.

در بخش مردان، در وزن ۱۰۰+ ابوذر جعفری که از ناحیه دست مصدوم شده بود، در دیدار رده‌بندی مقابل نماینده قزاقستان ۶ بر صفر پیروز شد و برنز گرفت.

در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم شادمان عظیمی در دیدار رده‌بندی مقابل نماینده میزبان قرار گرفت و شکست خورد.

هادی سلیمی در وزن ۸۰ کیلوگرم مدال برنز را کسب کرد.

اما خبرنگار دیباچه  با  « آنا براتی »  سرمربی تیم ملی کشتی آلیش بانوان  به گفتگو نشست.

- به نظر شما مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ کشتی آلیش به میزبانی قرقیزستان و درخشش کشتی‌گیران ایرانی در این رقابت‌ها چگونه بود؟

هرچند انتظار داشتم یک مدال طلای دیگر هم کسب کنیم اما در کل عملکرد تیم ملی عالی بود. بعد از مدت ها که مسابقات انجام شد ما بهترین نتایج را کسب کردیم.

چرا تسهیلاتی از طرف وزارت ورزش به آلیش کاران نمی‌دهند؟

مسابقات جایزه بزرگ قرقیزستان با نام جام ارکینبایف یکی از معتبرترین مسابقات کشتی آلیش است که هر سال در این کشور برگزار می‌شود. تیم ملی آلیش بانوان با ۶ ورزشکار در این رقابت‌ها حضور داشت که توانست سه مدال طلا و سه مدال نقره کسب کند.

-سطح این دوره از رقابت‌ها چگونه بود؟

کشورهای صاحب سبک در این رشته مثل قزاقستان، قرقیزستان و اوکراین با تمام قدرت شرکت کردند؛ به طوری که مثلا در هر وزن سه کشتی‌گیر از قزاقستان و قرقیزستان حضور داشتند و امتیاز گرفتن از این تیم‌ها بسیار دشوار بود.

 از ابتدا در خصوص محدثه حسینی، کشتی‌گیر خراسانی تیم ملی، مطمئن بودم که طلا خواهد گرفت. سایر ورزشکاران هم تمام تلاش خود را کردند. تصور می‌کردم که چهار طلا و ۲ نقره کسب کنیم اما متاسفانه جو مسابقات به نفع میزبان بود و نتوانستیم چهارمین طلا را کسب کنیم.

_آیا جوایزی هم از سوی فدراسیون به بازیکنان اهدا می شود؟

فدراسیون قول هایی داده ولی در قرقیزستان نفری 6 یا 7 میلیون به ورزشکاران اهدا شد و در قرعه کشی خودرو هم شرکت داده شدند که بخت با بچه های ما یار نبود.

_از نظر هتل و تغذیه وضعیت کشتی گیران چگونه بود؟

محل اقامت بچه ها خوب بود ولی تغذیه ورزشکاران مناسب نبود؛ هر چند فکر می‌کنم بخشی از مشکل از سمت بازیکنان ما بود که نتوانستند خود را با شرایط کشور میزبان وفق دهند، اما به طور کلی مشکل تغذیه داشتیم. البته سایر موارد تا حدی راضی‌کننده بود.

کشتی آلیش بانوان از چه زمانی در ایران شروع به کار کرده است؟

تقریبا از سال 80 ولی از سال 94 زیر نظر فدراسیون کشتی رفت و تا الان در حال پیشرفت و گسترش در سراسر کشور می باشد.

چرا به کشتی آلیش آقایان کمتر رسیدگی می شود؟


چون تنها رشته بانوان آلیش است ،به همین علت آقای دبیر بیشتر به این موضوع می پردازند ولی در بخش آقایان چون رشته های فرنگی و آزاد مطرح است کمتر به این موضوع رسیدگی می شود.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

همچنین خبرنگار دیباچه  با علی بازیار مسئول کشتی های سنتی و ساحلی فدراسیون کشتی به گفتگو نشست که با هم این مصاحبه را در ذیل میخوانیم

- مردان آلیش کار در مسابقات قرقیزستان چه مقامی را کسب کردند؟

جام ارکینبایف یکی از معتبرترین مسابقات کشتی آلیش است که هر سال در این کشور برگزار می‌شود و میزبان هم، روی کشتی بخش مردان تعصب خاص دارد، چون ارکینبایف بنیانگذار  مسابقات کشتی آلیش بود و هم اینک همسر ایشان  رشته های سنتی کشتی را  در دنیا مدیریت و پشتیبانی میکنند و پسرشان مشاور اتحادیه جهانی در این رشته هستند که بسیار متعصبانه روی این موضوع نگاه می کنند و کشتی گیران کشورهای قرقیز و قزاق و ازبک ها در این جام شرکت دارند.
 این رشته بسیار تاپ وزیبایی هست در نوع خودش ورزش جوانمردانه ای است که با دستان بسته کشتی گرفته میشود.

من تا 12 روز قبل از اعزام در جریان نبودم که مردان هم باید در این مسابقات شرکت کنند! ولی بعدا به ما گفتند آقایان را هم دعوت کرده ایم ،چرا اعلام آمادگی نمی کنید؟! با توجه به اینکه خودم سالها در این رشته فعالیت کردم و قبلا سرپرست تیم ملی کشتی سنتی بودم  و الان رئیس کمیته سنتی و ساحلی کشور هستم ،اظهار بی اطلاعی کردم و دقیقه 90 یعنی روز پنجشنبه ساعت 21 شب سفارت قرقیزستان رفتم تا ویزا بگیرم و جمعه اعزام شدیم! و بچه ها واقعا آماده نبودند و از خرداد ماه که انتخابی گذاشته شد به تیم جوانان رسیدگی نشد و گفتیم با توجه به کرونا و تا پایان سال غیر از 22 بهمن مسابقاتی نخواهیم داشت و به همین جهت اردویی هم برگزار نشد ولی بچه های ما یک نقره در وزن +مثبت از طریق شادمان عظیمی که ملی پوش بودند به دست آمد  ویک مدال برنز هم توسط ابوذر جعفری کشتی گیر سرخسی ما بدست آمد.

چرا تسهیلاتی از طرف وزارت ورزش به آلیش کاران نمی‌دهند؟

هادی سلیمی قهرمان سمنانی ما سوم 80 کیلو گرم شد، روح‌الله نعمتیان همراه با تیم ملی آلیش مردان راهی قرقیزستان شد و در رقابت های جایزه بزرگ ارکینبایف قرقیزستان در وزن ۶۰ کیلوگرم به عنوان چهارم رسید.

روح‌الله نعمتیان در وزن 60 کیلوگرم  در رقابت های  آلیش مردان در قرقیزستان بروی تشک رفت و عنوان  چهارم رقابت های جایزه بزرگ ارکینبایف را از آن خود کرد و من فقط با 4 وزن به این مسابقات رفتم و تیمم سوم این جام شد.

-آیا آلیش خاستگاهش سرزمین ایران بخصوص استان های خراسان و مازندران نبوده است ؟

از سال 1996 میلادی به علت نزدیکی رشته ترکمن کوراش و خاستگاه کشتی ترکمن های ما با چرخیدن و گرفتن شال هایشان این رشته در ترکمن صحرا گسترش یافت و متاسفانه این رشته بین ترکمن ها و خراسانی ها گمنام باقی ماند و گسترش داده نشد و حتی زمان مسئول وقت کشتی آقای خادم و در استان گلستان آقای مومنی نتوانست این کشتی سنتی رشد کند و بالا بیاید.

ولی بعد از سالها رشته های کشتی سنتی پیشرفت و گسترش داده شده و تهران اول، فارس دوم، قم سوم و حتی شهر گمنام سرخس رتبه خوبی را در این رشته کسب کرده است.

در حال حاضر فرنگی کاران و آزاد کاران و ملی پوشان قدیمی مثل شادمان عظیمی که در این بازی ها نقره گرفته است  و جاماندگان کشتی گیر بیشتر به این رشته سنتی رو آورده اند و بنده هم روی قومیت تعصبی ندارم فقط کیفیت کشتی کار برایم مهم است. امسال برای اولین بار در انتخابی قهرمانی کشور که در تهران برگزار شد 220 نفر شرکت کردند. در مسابقات سرخس  که به علت بعد مسافت خیلی دور بود تعداد کمتری یعنی 180 نفر شرکت کردند و خوشبختانه این نوع کشتی را در کشور پخش و گسترده کردیم.

-بزرگترین مشکل آلیش کاران چیست؟

چرا تسهیلاتی از طرف وزارت ورزش به آلیش کاران نمی دهند ؟ هیچگونه امتیازی به ورزشکاران این رشته نه برای دانشگاه، نه تحصیل، نه مدت سربازی یا معاف شدنش و نه بابت استخدامشان نه جوایزی در نظر گرفته نمی شود...

اگر این عزیزان پناهنده شوند تمام شاخک ها تیز می شود که چرا ؟آیا شما به این عزیزان رسیدگی می کنید؟

جناب وزیر چرا این رشته ورزشی و فعالان در این رشته را نمی بینید؟ چطور ورزش کبدی امتیاز دارد، رشته دارت تیم ملی دارد و امتیاز دهی قهرمانی برای اعضای تیمشان در وزارت محفوظ است ؟! ولی ورزشی که مال ایران هست و مدال آوری می کند نه؟!

دختران ما در قرقیزستان شاهکار کردند و مدالهای قشنگی گرفتند.کار سپیده بابایی واقعا شاهکار کرد، ریحانه گیلانی وزن 7 کیلوگرم کارشان عالی بود. البته در مردان کار سخت تر بود و داوری هم به نفع ما نبود.

ما باید تعامل با ورزش دنیا داشته باشیم و بازی ها و اردوهای مختلفی را برگزار کنیم. و یک قهرمان باعث شادی و شعف در جامعه می شود.ایجاد انگیزه و الگو خواهد شد. ده تا رشته کشتی ما برون مرزیست که شامل کشتی ساحلی، پهلوانی، آلیش و ... می باشد .

-جناب دبیر این مشکلات را دنبال میکنند؟

برای بانوان کار شده و ساپورت شدند و دو سه تا اردوی خوب هم برایشان گذاشته شد. ولی متاسفانه آقایان رها شدند. البته آقای دبیر از جیب خودشان به بانوان آلیش کار پول پرداخت کرده اند.

من با سهند ارس قرار داد بستم، ولی سه روز مانده به اعزام اسپانسر در یک مسابقه باخت و بعد هم قهر کرد و رفت و منِ علی بازیار رفتم ماشین همسرم را فروختم و بچه ها را به مسابقات اعزام کردم. وزارت ورزش  باید حداقل جایزه ای به این ورزشکاران  پرداخت می کرد.

سفیر ما در قرقیزستان میگوید ورزشگاهی با هزینه یک میلیون دلار در شهر اوش بنا کردیم! اما منِ ورزشکار باید با کمک اسپانسر و یا هزینه شخصی و یا کمک فدراسیونی که در طول سال به اندازه قرار داد یک فوتبالیست یعنی 13 میلیارد بودجه دارد و این همه اردو و مسابقات و ... بر عهده اوست باید ورزشکارانم را اعزام کنم.
برای هر سفری باید مجوز بگیرم، پس از بدو گرفتن مجوز وزارت ورزش درگیر این پروسه شده است و برای هر سفر یک نماینده جدا برای خانمها و آقایان همراه ما می آیند و 1000 دلار یعنی سی میلیون تومان برای نماینده هایشان هزینه می کنند، البته بستگی به بعد مسافت دارد و با اعزام نماینده وزارت چه چیزی گیر کشتی گیر ما می آید؟  مجوز امتیازات قهرمانی به کشتی سنتی و ساحلی بدهید.

ان شاءالله آقای سجادی وزیر ورزش به این موضوع رسیدگی کنند. فقط نماینده برای ما نفرستید که مراقب ما باشند چون نه ما به دیسکو می رویم و نه خلافی ازمان سر میزند، همان سی میلیون را بین کشتی گیران پخش میکردم تا آنها خوشحال باشند و بتوانند برای خانواده شان سوغاتی بگیرند.

-از لیگ کشتی آلیش در ایران چه خبر؟

از 6 ماه پیش فراخوان دادم و برای بیست روز آینده برنامه گذاشتم  و اساسنامه کامل شده است و 16 تیم به این لیگ می آیند که از استان های مطرح مختلف مثل خراسان شمالی، گلستان و مازندران و ... وجود دارند که خواهش میکنم این مسابقات را پوشش دهید.

-بازی های بین المللی برای دهه فجر هم داریم ؟

خیر برای دهه فجر مسابقه ای نداریم. هنوز اسپانسر نداریم اگر پول باشد حاضرم برای کشورم جام جهانی بگذارم .

در اسفند ماه  1400 شهرستان سرخس درا ستان خراسان رضوی میزبان رقابت های آسیایی آزاد و فرنگی مردان آلیش آسیاست. البته هنوز موافقت بانوان را نتوانستم دریافت کنم چون خراسان بخصوص مشهد شهر مذهبی  ومقدس هستند به همین علت ممکن است با جناب دبیر جلسه بگذارم و شاید مسابقات بانوان در تهران برگزار شود.

-امیدوارم این لیگ و مسابقات آسیایی بخوبی و آبرومندانه برگزار شده و وزارت ورزش ضمن پشتیبانی از این رشته ورزشی یک اسپانسر مناسب برای شما فراهم کند.


اگر از فروش یک پاکت سیگار هم یک ریال به تیم های ورزشی تعلق بگیرد رقم قابل ملاحظه ای خواهد شد.

امیدوارم وزیر محترم ورزش نگاهی هم به  مشکلات ورزش های سنتی کشورمان بیندازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳