زهرا فرود: "سید امیر سجاد حسینی" از کارگردانان جوان عرصه سینما و تلویزیون است که تاکنون کارگردانی چندین اثر نمایشی را در کارنامه هنری خود ثبت نموده ، او که با همکاری هوشنگ فلاح دواثر مستند داستانی را برای گروه تولیدات روایت فتح کارگردانی کرده، دو فیلم کوتاه با نامهای "ملاقات محرمانه خانم و آقا "و "هی هو" را نیز در مقام کارگردان به تولید رسانده، همچنین فیلم کوتاه "ملاقات محرمانه خانم و آقا"ی او که هم اکنون در پلتفرم فیلیمو به عنوان پربازدیدترین فیلم کوتاه این رسانه مطرح است در سال ۹۷ در سینمای هنر و تجربه اکران شد و با استقبال خوبی مواجه گشت. همینطور فیلم کوتاه" هی هو"با بازی روشنک گرامی از این کارگردان، هم اکنون از پلتفرم فیلیمو قابل دسترس خواهد بود. او که برای ساخت فیلم بلند" دیپورت" با محتوای پرداخت به بچه های افغان توانست جایزه بهترین فیلم را از جشنواره عمار از آن خود کند و اثرش را راهی بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت نماید، در ترجمه مقالات سینمایی نیز تبحر دارد .حسینی که عضو تحریریه سینمایی مجله" فُرم و نقد" نیز است می گوید سریال" موج اول " اگر چه با قرار دادن برخی کاراکترها سعی دارد فضای خود را تا حدی تلطیف کند، اما باید پذیرفت ذات "موج اول" تلخ است.
سید امیر سجاد حسینی کارگردان و نویسنده سریال " موج اول " به دیباچه گفت : سریال "موج اول" در قالب پرداختن به موضوع کرونا و مصائب آن سعی دارد تاثیر همبستگی و اتحاد، در رسیدن به موفقیتها را روایت کند و با بردن قصه به دل معضلی بنام کرونا و همکاری چند دوست و رفیق قدیمی در برپا کردن چادر هایی با عنوان بیمارستان صحرایی به جهت بستری و درمان مردم مناطق محروم، عزم خود را جزم نموده تا مبحث اتحاد ،همکاری وهمبستگی را که جامعه امروز به شدت به آن در رسیدن به تعالی بیشتر در عرصه های مختلف نیازمند است، ضمن یادآوری بیش از پیش نهادینه کند. همچنین "موج اول" درکالبد شخصیتهایی چون" آفاق" بابازی" فریبا متخصص"،"ابراهیم" بابازی "محسن قصابیان" ،"جهان" بابازی" مهدی فخیم زاده "، "کریم آمبولانسی" بابازی" اصغر نقی زاده" "شهاب " با بازی "مهدی فریضه"و "نگار" با بازی "نیلوفر رجایی فر" به عنوان کادر درمان سعی دارد عملکرد آنها نسبت به کرونا را به مثابه مبارزه رزمندگان دفاع مقدس وکرونا را به مثابه جنگ تمام عیار و دشمنی سرسخت به تصویر بکشد .
او افزود: در راستای ساخت " موج اول" برخی از دوستان که می خواستند از طریق سریال ما ،نسبت به صداوسیما عقده گشایی کنند، مسائلی را پیش آوردند که طی آن گفته شد کرونا در زمستان شیوع یافته اما شما قصه آن را در تابستان روایت کردید، در تولید" موج اول" درباره تاریخ و زمان شناسایی وشیوع کرونا تحریف صورت گرفته و همچنین اینکه گفته شد در قسمت اول این سریال از کرونا به عنوان سرماخوردگی نام برده شده علی رغم اینکه از همان ابتدا همه می دانستند که این بیماری، کروناست و..اینها همه نشان از آن دارد که این افراد" موج اول" را دقیق تماشا نکرده اند، چرا که در همان قسمت ابتدایی از سوی شخصیت ابراهیم با بازی "محسن قصابیان" این مبحث طرح می شود که آیا کرونا به کشور وارد شده یا خیر؟
چون به هر حال به طور واقعی دو یا سه روزی طول کشید که مشخص شود ویروس ،کرونا هست یا خیر، و همینطور نظراتی که در کنفرانس قسمت اول این سریال در راستای پروتکل های بهداشتی ازجمله زدن ماسک ،قرنطینه شدن وایمنی مطرح می شود، واقعیتهایی است که وجود دارد؛ بنابراین تحریفی در سریال شکل نگرفته و در کپشن اول مجموعه نیز به مخاطب تاکیده شده که "موج اول" برمبنای اقتضائات درام ،کرونا را روایت می کند و مطابق با واقعیت نیست ؛ازاین رو در تولید این مجموعه حتی یک سکانس،پلان قصه ، جمله و دیالوگی از شبکه ،نهاد ویا جایی به من به عنوان نویسنده وکارگردان تحمیل نشد واین اصلا نه تنها پسندیده نیست، بلکه توهم است که برخی براین باورند که گروه ما در روایت کرونا انحصار داشتند واین اجازه به هر سازنده ای داده نمی شود.
"حسینی" اظهار داشت: چون به هرحال برخی بینندگان این سریال کسانی هستند که براثر کرونا عزیزشان را از دست داده اند، از این رو ممکن است با تماشای "موج اول" خاطرات و تلخی هایی برایشان تداعی شود ونخواهند این مجموعه را تماشاکنند، اما به طور کل تاکنون استقبال خوبی از این مجموعه صورت گرفته .در مجموع ، سعی کردیم فضای مجموعه را با حضور آقای آتش تقی پور و اصغر نقی زاده تلطیف وطنزگونه کنیم همچنین در ساخت این مجموعه تلاش کردیم روابط انسانی را گرم تر ترسیم کنیم که مخاطب زیاد اذیت نشود ولی با همه این موارد، تلخی بخشی از ذات "موج اول" است.
او پیرامون صحنه های طنازانه این سریال گفت: یک گروه گانگسترهای دزد-دزد در "موج اول"هستند که متشکل از کاراکترهای حمید ،اصغر ونازی است و این سه نفر تا حدی به افزایش جنبه فانتزی " موج اول" کمک می کنند، همچنین مواجه شدن کاراکتر حمید و جهان سالها پس از اتمام جنگ و نوع رفاقت کاراکترهای سریال، بار طنزی دارد که از تلخی کار تا حدی می کاهد.
کارگردان "موج اول" در پاسخ به این سوال که این مجموعه به لحاظ ریتم و ساختارِ روایی چقدر مخاطب را با فراز و نشیب های مختلف مواجه می کند افزود:این سریال نیز، همچون سایر مجموعه ها درجاهایی اُفت دارد و در سکانسهایی اوج می گیرد؛ بنابراین این موضوع را رد نمی کنم که روایتهای "موج اول " در جاهایی دچار یکنواختی شده و البته بواسطه اینکه حین تولید، به زمان پخش این سریال نزدیک بودیم مجبور شدیم چندین سکانس از سریال را حذف کنیم و درواقع نتوانستیم برخی بخش ها را مقابل دوربین قرار دهیم و اینها چالش هایی بود که درمسیر ساخت اثر با آنها دست وپنجه نرم کردیم. ولی به هر حال سعی کردیم ریتم کار وحضور کاراکترها به گونه ای باشد که روایت ماجراها وعملکرد شخصیتها ،به صورت موازی قرار گیرند و پیش بروند و شخصیت ابراهیم و همینطور گروه دزدها یا حتی مرگ آدم ها از جمله مقوله هایی هستند که به ریتم این مجموعه شتاب می بخشند و در جاهایی این شتاب را به اوج می رسانند.بطور کل تمام توان خود را بکار بستیم تا" موج اول" فراز ونشیب و تعلیق را در خود ایجاد و تا پایان ماجرا حفظ کند.
« حسینی » پیرامون اینکه در برخی از صحنه ها می بینیم شخصیتهای اصلی "موج اول" که در صف اول فراهم نمودن امکانات مبارزه با این ویروس قرار دارند خود آنچنان به استفاده از ماسک اعتقادی ندارند بیان کرد: از آنجا که موضوع این سریال براساس یک واقعیت شکل گرفته، بنابراین اگر استفاده از ماسک در قسمتهای ابتدایی سریال رایج نبوده اولا بدلیل مشخص نبودن و ناشناخته بودن بیماریست و در وهله دوم بدلیل اینکه از همان ابتدا برخی بر استفاده یا عدم استفاده از ماسک و تاثیر آن برجلوگیری از کرونا شک داشتند و وقتی هم که استفاده از ماسک اجباری شد، برخی بدلیل بعضی مسائل از جمله نفس تنگی از آن امتناع می کردند . از قسمت سوم تا کنون که در "موج اول" اعلام میشود کرونا آمده ، سعی کردیم از ماسک استفاده کنیم، ولی در واقعیت در جامعه می بینیم برخی مردم با وجود تاکیدات فراوان بر استفاده از ماسک ،چندان به آن اعتقادی نداشتند و از آن استفاده نمی کنند و همین مسئله نیز در برخی کاراکترهای "موج اول "دیده می شود؛ پس اگر گاهی برخی ازشخصیت های این سریال ماسک ندارند طبیعی است و یا گاهی در هنگام تولیدمجموعه ، استفاده از آن را فراموش کردیم به هرحال این امر عامدانه صورت نگرفت ،چون این سریال ،قصه سه هفته اول شیوع کرونا را روایت می کند، ازاین رو این موارد طبیعی است.
این کارگردان درباره شخصیت ابراهیم با بازی "محسن قصابیان" و شاهمیری با بازی" کوروش سلیمانی" گفت:ابراهیم نماد و سمبل شخصیت خاصی نیست بلکه کاراکتری قلدر، جذاب ، فردی عادی ،مومن ومتعهد است که شخصیت آن از بطن جامعه گرفته شده و بدون اینکه میز عجیب وغریبی داشته باشد و یا پوشش خاصی داشته باشد، از نفوذش برای کمک به مردم بهره میگیرد، درباره شاهمیری نیز فارغ از مبحث شخصیت خاکستری که چندان اعتقادی به آن ندارم کاراکتری با آمیختگی های اخلاقی مثبت و منفی است وعلی رغم هیولای درون ،مهربانی خاصی با دخترش دارد؛او در عین پول دوستی قدرت طلب است ودر راستای همین قدرت طلبی با ماجرایی روبرو خواهد شد که تا حدی شخصیت او را دستخوش تغییراتی قرار می دهد.
« حسینی » درپاسخ به این سوال که در "موج اول " با توجه به ارتباط برخی از کاراکترها بایکدیگر،علاوه بر موضوع کرونا نگاهی به مقوله عشق و تاثیر آن برموفقیتها خواهد شد یاخیر افزود: در این مجموعه علاوه برکرونا به عشق دیرینه آفاق و جهان نیز پرداخته می شود و اینکه تفاوت دیدگاه آفاق با جهان سبب دوری آن دو از یکدیگر شده وجهان بدلیل این عشقِ بی سرانجام ، تا پیش از شیوع کرونا در مناطق محروم و روستا روزگار سپری می کرده است، اما آفاق در مکان های شیک ومرتب و زیبا کار می کرده و این تفاوت باعث شده این دو نفر در زمان گذشته از هم جدا شوند؛ همینطور گفته های شخصیت آفاق به کاراکتر نگار مبنی براینکه " عشقت را رها نکن"، هرچند سخت باشد ، نشات گرفته از وجود رگه های ارتباط عاطفی و عاشقانه در سریال "موج اول" است که سعی کردیم زیاد پررنگ نباشد . همچنین ارتباط شخصیتهای نگار با بازی" نیلوفر رجایی فر "و شهاب با بازی "مهدی فریضه" آینه ای از ارتباط شخصیتهای آفاق و احمد جهان است.
او در پایان با بیان اینکه در" موج اول" هیچ صحنه جنگی نداریم، چون روایت قصه های آن براساس داستان روز جامعه شکل گرفته گفت: اگرچه در این سریال تصویری از جنگ نداریم اما براساس گفته های یکی ازمشاوران این پروژه، خانم دکتر ابطحیان، که از متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری هستند، مواجه با کرونا همچون پا گذاشتن بر روی مین در زمان جنگ است؛ بنابراین این مثال،برما آشکار کرد که کادر درمان مبارزه با کرونا را همچون مبارزه در میدان جنگ میدانند، البته جنگی که به قول شخصیت« آفاق » باجنگ رو در رو فرق دارد چرا که معلوم نیست با چه چیز و یا چه کسی در حال جنگیم ویا استنباط شخصیت « جهان » که مبارزه با کرونا را جنگی بی رحمانه تر از جنگ ۸ساله می داند؛ به هر حال این سریال به بازنمایی مبارزه با کرونا به مثابه جنگی که نه دشمنش معلوم است ونه رو در رو انجام میشود می پردازد.