چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰  |  Wednesday, 26 January 2022

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۳ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰

زهر فرود : " آرش آصفی " بازیگر سینما وتلویزیون است که در سال ۱۳۸۰ با بازی درسریال "وقایع نگاری یک جنایت ازپیش اعلام شده "به کارگردانی "عباس رافعی" پابه عرصه‌ بازیگری نهاد؛ اوکه نقش آفرینی در فیلم های" گیتی همسر علیرضا "، "وقتی پروانه شدم "و"امکان مینا" را در کارنامه هنری خودثبت کرده، درسال ۸۳ با بازی درفیلم سینمایی "مواجهه" ساخته" سعید ابراهیمی فر" وارد عرصه سینما شد و بعد از آن با بازی در فیلم "رستاخیز" به کارگردانی" احمدرضا درویش" در نقش "بکیربن حر" نامزد کسب جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگرنقش اول مرد در بخش سودای سیمرغ سی ودومین جشنواره فیلم فجر شد.او که هم اکنون با سریال "سرجوخه" ساخته "احمد معظمی" روی آنتن است، نقش آفرینی در مجموعه عه های "مدینه" و"خانه امن" را نیز به نام خود رقم زده می گوید: ازآنجا که در ساخت آثار امنیتی اجتماعی پرداختن به کاراکترهای امنیتی ونگاه به عملکردهای خالصانه آنان در زمینه گستره آرامش وامنیت کشور کمرنگتر از شخصیت‌ها ویا تیپهای مقابل آنهاست می طلبد تلویزیون درقالب تولید آثار نمایشی نگاهی به این بُعد ازمباحث و چالش های امنیتی واجتماعی نیز داشته باشد.

« سرجوخه »  در تلویزیون تابوشکنی کرد | پرداخت به شخصیت‌های امنیتی در تولیدات نمایشی کم رنگ است

« آرش آصفی »،بازیگر سینما وتلویزیون به خبرنگار دیباچه گفت : نقشه دیکته شده در فیلمنامه یک متریال و قصه خامی است که هر کسی در هر رمان و کتابی می تواند آن را بخواند ،بنابراین هر نقشی در ذهن خواننده با یکسری ابعاد آمیخته است که این تجسمات با پردازش کارگردان و بازیگر می‌تواند عمیق‌تر شود، پس نقش نوشته شده توأم با پردازش مطلوب وتعامل است که می‌تواند بازیگر و به تبع آن کاراکتر و حتی یک اثر نمایشی را ماندگار کند، ازاین رو صرفاً نقش خوب و ارائه آن توسط بازیگر نمی‌تواند تنها مسیر برای تضمین مانا شدن نقش تلقی شود چرا که آنالیز و درک درست بازیگر از نقش نگاشته شده در فیلمنامه و همچنین بالفعل نمودن توانایی‌های خود در راستای ایفای نقش است که ماندگار شدن در عرصه بازیگری را برای او در بین مخاطبان رقم خواهد زد.

او افزود :همیشه گزینش بازیگران بر اساس توانایی و مستعد بودن آنها شکل نمی گیرد و گاهی روابط بیش از ضوابط و توانایی ها در راس این انتخاب ها قرار می گیرند اما آنچه که در این بین از اهمیت بسزایی برخوردار است قراردادن نقش‌آفرین در جای درست و نقشی در خور شخصیت و توانایی های اوست؛ چون در این صورت است که می‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت پس نحوه گزینش ها اهمیتی ندارد و قرار گرفتن در جایگاه مناسب و ایفای نقش درست است که در راندمان و کیفیت یک اثر تاثیرگذار خواهد بود.

این بازیگر ادامه داد: ازآنجا که پرداخت نمایشی به دنیای مجازی وبه تبع آن شاخ های مجازی و اینفلوئنسرها خیلی پیچیده وگسترده است، از این رو ، ورود به آنها چندان ساده و راحت نبود،بویژه به تصویر کشیدن موضوعاتی چون سایتهای شرط بندی وباشگاه مشت زنی که تاکنون رسانه ملی به آنها درقالب آثار نمایشی ورود نداشته کار تولید سرجوخه را سخت تر کرد و درنهایت این سریال توانست با پرداخت به مسائلی که پیش از این بدلیل برخي بایدها و نبایدهای ممیزی، امکان تولید و روایت قصه و ماجرا را نداشتند، تابو شکنی کند وباب تولیدات نمایشی هم‌تراز باسرجوخه را درتلویزیون باز کند.

آصفی افزود: آنچه که پیش از نو بودن قصه و ماجرا به دیده شدن ومورد استقبال قرار گرفتن سرجوخه منجر گشت ،نگاه وآنالیز درست واصولی کارگردان سریال سرجوخه درپرداختن به موضوع این مجموعه بود.

"آصفی بازیگر نقش" ابراهیم "درسریال "سرجوخه" بیان کرد: درپردازش شخصیت ابراهیم و باورپذیر نمودن آن تمام تلاش خود را به کار بستم تا این کاراکتر و عملکردهایش برای مخاطب درحین ملموس بودن با شخصیت‌های پیرامونش، برشی از زندگی باشد و ازآنجا که در نقش های منفی برخلاف بازی های مثبت می توان براساس تیپی که در فیلمنامه دیکته شده، عملکردهای بداهه بیشتر و متنوعی داشت،

بنابراین بااینکه دراین سریال شخصیت مثبتی داشتم وبیش از این امکان پردازش متفاوتی برای آن وجود نداشت تاکنون بازخوردهای خوبی نسبت به کاراکتر ابراهیم ازسوی مخاطبان دریافت نمودم و ازاینکه شخصیت ابراهیم همچون کاراکتر منفی داوود افشار که در مجموعه "خانه امن" داشتم توانسته مورد استقبال قرار گیرد برایم خوشایند ورضایت بخش است.

بازیگر سریال "مدینه "اظهارداشت: چون در "خانه امن" بابازی درنقش داوودافشار ایفای نقش در شخصیت ویا تیپ منفی را ایفا نمودم علاقه داشتم بتوانم شخصیت پردازی در نقش های مثبت بویژه درآثاری باسبک وسیاق امنیتی راتجربه کنم بنابراین بازی در نقش ابراهیم در سریال سرجوخه را ادای دِینی به افراد فعال در حوزه امنیت وسلامت کشورمی دانم که با جان ودل می ایستند و واز آنچه که باید تمام قد حفظ وحراست می کنند.

"آصفی "که درسال ۸۳ با فیلم سینمایی مواجهه ساخته" سعید ابراهیمی فر" وارد عرصه سینما شدگفت : تاکنون کم و بیش آثاری با مضامین امنیتی اجتماعی در تلویزیون تولید وپخش شده اما آنچه که "سرجوخه" را با سایر آثارنمایشی تولید شده در این سبک متمایز می کند نوع نگاه، کارگردانی وشخصیت پردازی ها یی است که "احمد معظمی" کارگردان این مجموعه در مسیر ساخت "سرجوخه" از آنها بهره برده است وچون هر اثر نمایشی براساس دیدگاه وتفکرات سازنده خود ساخته وبه عنوان خوراک فرهنگی وهنری به مخاطبان ارائه می گردد مجموعه "سرجوخه" نیز برپایه نوع سبک ونگاه منحصر به فرد" احمدمعظمی" شکل گرفت و راوی برخی ماجراهای جاری در فضای مجازی گشت.

« سرجوخه »  در تلویزیون تابوشکنی کرد | پرداخت به شخصیت‌های امنیتی در تولیدات نمایشی کم رنگ است

این بازیگر ادامه داد: شخصیت‌های خاکستری وامنیتی سرجوخه توأم با نوع نگاه کارگردان،باراهنمایی های دکتر مرتضی اصفهانی که طراح قصه های امنیتی هستندوبازیگردانی سیامک راشدی شکل گرفتندهمه مابه ازای بیرونی دارند با این تفاوت که کاراکترهای مبحث امنیتی چندان در کار دیده نمی شوندومی طلبد اثری پیرامون این شخصیت‌ها ساخته شود که اهمیت کارآنها وتاثیر عملکردهایشان پیرامون آسایش،آرامش و امنیتی که اکنون جامعه از آن بهره می برد به مخاطبان معرفی وشناسانده شود.

آصفی که هم اکنون مشغول بازی دریک مجموعه جدید درژانرامنیتی اجتماعی است : ساخت آثار نمایشی با محتوای امنیتی اجتماعی می تواند زمینه آگاهی مردم نسبت به موضوعاتی که نقش بسزایی در امنیت کشور دارند را بیشتر کند واگر چه جامعه به لحاظ شرایط اقتصادی در وضعیت مطلوبی بسر نمی برد اما همین که امنیت درآن برقراراست جای تقدیر وستایش دارد.

برچسب ها: آرش آصفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
همانطور که پیشتر در « دیباچه » خبر دادیم

« احسانی» از شبکه نسیم رفت !

۱۹:۲۱  -  ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
گفت و گو دیباچه با مجری « اعجوبه ها » و « سلام صبح بخیر »

‌نمی‌توانم روی پیشنهاد دیگری برای اجرا فکر کنم!

۱۰:۲۰  -  ۳۰ دی ۱۴۰۰
معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به دیباچه گفت

شرکت « نفــت » سالن پر ظرفیتش را برای اجرای کنــسرت موسـیقی به « ارشاد » اجاره نمی‌دهد / در سوسنگرد سالن‌ها را پس دادند!

۱۶:۳۱  -  ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
تشکیل «کارگروه مشترک» بین سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما

«پیمان جبلی» برخلاف مدیران قبلی صدا و سیما، روی خوش به سینما نشان می‌دهد؟

۱۳:۰۵  -  ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
شروع متفاوت جشنواره چهلم با اجرای پژمان بازغی

همه آنچه در مراسم قرعه کشی اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر گذشت

۰۲:۳۹  -  ۲۹ دی ۱۴۰۰
پربازدیدها
پرطرفدار ترین ها