يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰  |  Sunday, 17 October 2021

دیباچه

کد خبر: ۵۰۹۸۴
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۲ - ۰۱ مهر ۱۴۰۰

زهرا فرود: "حسین زندباف "تدوینگر با سابقه و موفق سینما و تلویزیون است که در عرصه کارگردانی و تهیه کنندگی نیز آثار متفاوتی را از خود در کارنامه کاریش ثبت نموده ، او که برای تدوین فیلم "مرگ سفید "، "اتوبوس" ،" چشم‌شیطان" و" حمله به اچ 3"برنده سیمرغ بلورین بهترین تدوین از جشنواره فیلم فجر بوده مونتاژ آثار ماندگاری چون از" کرخه تا راین "، "دکل" و "بوی پیراهن یوسف"را به نام خود رقم زده، معتقد است اگرچه امروز عرصه تدوین وامدار تجهیزات جدید است اما نباید به گونه‌ای عمل کرد که در انحصاراین تجهیزات قرار گرفت  بلکه نیاز است  تمام تلاش  وتوان خود را به کار بست تا با تجهیزات جدیدکه به واسطه بسط و گسترش تکنولوژی به وجود آمده و خواهد آمد مسلط گشت.

 "حسین زندباف" به خبرنگار دیباچه گفت: آنچه که در تدوین اهمیت دارد قصه و روایت است و معتقدم تدوین یک فن است و در یک اثر نمایشی قصه، کارگردان و تهیه‌کننده سه رکن اصلی هستند که اگر هر کدام بر اساس اصول و عملکردهای استاندارد پیش بروند تدوینگر می‌تواند به راحتی کار مونتاژ وبُرش سکانس وپلان ها را به سرانجام برساند بنابراین تدوین و تدوینگر نیز در تولید آثار، جایگاه خاص خود را دارند البته در سینمای ایران گاهی ویراستاری قصه هم به تدوینگر واگذار میشود که عملکردی نادرست است چون این کارگردان است که باید با تبحرودیدگاه های اصولی ومنطقی خود نسبت به چگونگی ساختار روایت ماجراها و پیوستگی آنها به هم ،قصه را جلو ببرد.

 تدوینگر فیلم "بوی پیراهن یوسف "با بیان اینکه در کار تدوین باید به موضوع وفادار بود افزود: اگرچه اعتماد روحی-روانی بین کارگردان و تدوینگر از مولفه های مورد نیاز در اعمال برش و پیوستگی بین پلان و سکانس های آثار نمایشی است اما نتیجه و کارهای نهایی در بستر نگاه و دیدگاه کارگردان صورت خواهد گرفت و با این وجود می‌طلبد تدوینگر نسبت به موضوعی که قرار است در آن مدون سازی تصاویر و ساختارهای برنامه را انجام دهد آشنایی مطلوبی داشته باشد.

 تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون "شب های روشن"،  "مومیایی ۳ "،"ایستگاه متروک" و "از کنار هم میگذریم" در پاسخ به این سوال  که عرصه تدوین در سینما چقدر وامدار تجهیزات جدید است گفت :امروز وسایل و تجهیزاتی برای تدوین آمده که بسیار کارساز هستند و نمی‌توان تکنولوژی را نادیده گرفت و استفاده بهینه از آنها سازنده است، ولی می طلبد که در بهره گیری از تکنولوژی به گونه‌ای عمل کنیم که خدمتگزار آن نشویم بلکه آن را به خدمت خود در آوریم .

او بیان کرد : در گذشته تدوینگر ابتدا همه راش ها را با کمک کارگردان به تماشا می نشست و به صورت ذهنی برش و کات های مورد نیاز را مدنظر می گرفت؛ به طورمثال در تدوین فیلم "مارمولک" قبل از برش سکانس ها لبخند می زدم و در تدوین "از کرخه تا راین" پیش ازکات ها بغض میکردم ،اما امروزه مونتاژ در لحظه صورت می‌گیرد وبه نوعی  تکنولوژی در این عرصه بر ذهن حاکم شده و تدوینگر را وابسته خود کرده به‌گونه‌ای که می‌بینیم برخی در حین تدوین می‌گویند کات میزنیم اگر خوب نشد تغییر می دهیم؛ پس این نشدن ها و تغییرهای دائم و راحت ،به آیتم متداول تبدیل شده که نگاه مطلوب و درستی به حساب نمی‌آید.

"زند باف" که  فیلم های "ماموریت "،"معما"، " مرگ سفید "و "دست شیطان" را کارگردانی کرده ،پیرامون حرکت شبکه های نمایش خانگی در کنار صنعت سینما  گفت :این عملکرد را نباید رقیب برشمرد و قبل از این که شبکه های نمایش خانگی در کشور رواج یابند،در کشور آمریکا علی‌رغم کانالهای تلویزیونی متعدد اوج گرفتند، و با این وجود سینما در آن کشور به زمین ننشست و این موضوع نشان از آن دارد که واژه رقیب برای عملکرد شبکه های نمایش خانگی کنار سینما، واژه درست و مطلوبی نیست ؛ معتقدم این رسانه ها زمینه‌ای برای تعالی بیشتر صنعت سینما هستند، چون این عرصه را وادار می کند تا با تولید کیفی آثار نمایشی بستری را فراهم کند که مخاطب به آنچه که از تماشای فیلم در سالن های سینما نصیبش می‌شود در خانه به آن دست نیابد، بنابراین شبکه های نمایش خانگی نه تنها به جایگاه سینما لطمه‌ای نخواهند زد بلکه این حوزه را بر آن می دارد که به ساخت فیلم‌های ارزشی گرایش بیشتری داشته باشد و از این راه مخاطبان را به سوی خود سوق دهد.

حسین زندباف  : درمونتاژ

 اوکه هم اکنون تدوین سریال تاریخی "جشن سربرون" به کارگردانی "مجتبی راعی" و تهیه‌کنندگی "حسن نجاریان "را برعهده دارد پیرامون وضعیت این روزهای سینمای جنگ در کشور افزود: یکی از علل رکود این سبک نمایشی عدم استقبال بیننده و نبود تقاضا نسبت به این خوراک فرهنگی هنری در جامعه است چراکه  در این شرایطِ نابسامانِ کرونایی، مردم بیشتر احتیاج به آرامش و تشدید روحیه دارند ؛ پس می طلبد سینما به عنوان تعالیِ بخش عرصه فرهنگ و هنر کشور، برای مورد استقبال قرار گرفتن، متناسب با مسائل روز و ذائقه مخاطب پیش برود، گرچه پرداخت متفاوت و متناسب با شرایط روز به بزرگانی چون "ابن سینا "و "خیام "که جایگاه فرامرزی دارند می تواند از موضوعاتی باشد که به ترغیب مخاطب به سالن‌های سینما نقش موثری را به خود اختصاص دهد.

این کارگردان و تهیه کننده که تاکنون آثار بسیاری را تدوین و مونتاژ نموده با بیان اینکه جنگ و موضوعات آن هیچگاه کهنه نخواهد شد گفت: در سفری که سال ۶۳ و همزمان با آزادسازی خرمشهر به این شهر داشتم با صحنه هایی مواجه شدم که عجیب و پر از احساس آزادی و اتفاقات دلنشین بود به گونه‌ای که به این باور دست یافتم گاهی موضوعاتی هستند که در وصف، تصویر  و حتی نوشته نمیگنجند، بنابراین سبک دفاع مقدس  وجنگ در زمره این سوژه‌هاخواهدبود و پر از اتفاقات و ماجراهای دراماتیک است اما هم اکنون مقطعی نیست که بتواند برای مخاطب در عرصه نمایش جاذب باشد.

گفتنی است "حسین زندباف" تاکنون سی فیلم سینمایی را تهیه کنندگی، ۴ فیلم را کارگردانی، ۲۰۰ اثر سینمایی را تدوین و چند سریال را مونتاژ نموده و هم اکنون مشغول تدوین سریال تاریخی و بلند جشن سربرون به کارگردانی مجتبی راعی است.

برچسب ها: حسین زندباف
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو «دیباچه» با معین راهبر خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی

احساس میکنم خیلی وقت‌ها ما غرب زده میشویم | کل دنیا، موسیقی نواحی مختلف این مرزو بوم را دوست دارند

۱۷:۲۰  -  ۲۱ مهر ۱۴۰۰
گفتگو اختصاصی «دیباچه» با مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ( گزارش میدانی )

متولی ساماندهی دستفروشان متروی تهران کیست!? / ۶۰ میلیارد تومان هزینه اوِرهال قطار‌های مترو | چرا دولت ها اهمیتی به بروزرسانی سیستم مترو نمی دهند؟

۱۶:۴۱  -  ۲۱ مهر ۱۴۰۰
ابراهیم فروزش؛ کارگردان صاحب سبک سینمای کودک و نوجوان به دیباچه گفت:

آثار خوب نویسندگان قدیم و جدید، انعکاسی از زندگی روزمره کودکان و نوجوانان ایرانی است

۱۲:۰۴  -  ۲۱ مهر ۱۴۰۰
مروری بر مهمترین خبر‌های مرتبط تلویزیون و سریال‌های خارجی

سری جدی فوتبال برتر آمد ؛ عادل نیامد!

۱۷:۰۲  -  ۲۰ مهر ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها