زهرا فرود : "هادی حاجتمند "نویسنده و کارگردان سینما که بعد از فیلم اشنوگل هم اکنون دومین اثر سینمایی خود با عنوان مدیترانه را در حال اکران دارد معتقد است سینما به عنوان فرهنگ و تغذیه فرهنگی جامعه می تواند با بهره گیری از ادبیات معاصر و به کارگیری مدیران پویا به تعالی هر چه بیشتر دست پیدا کند.
"هادی حاجتمند" کارگردان ونویسنده سینما به خبرنگار دیباچه گفت: با تصور بر اینکه ذائقه جامعه در جهت مسائل فرهنگی و هنری دقیق ،درست و متعادل پرورش داده شده باشد می توان مدعی شد مخاطبان به سینمای کمدی، قصهگو، اکشن ،اجتماعی و حتی سیاسی به طور متداوم و یکسان نیازمند هستند اما چرایی این که گاهی نسبت به یک ژانر از سوی اجتماع علاقه بیشتری نشان داده میشود و از اثری استقبال گستردهتری صورت میگیرد را می توان با نگاهی به عقبه مسائل اجتماعی در جامعه جستجو کرد بنابراین اگر در هر دوره آثاری منطبق و متناسب با ذائقه و حال مردم ساخته شود قطعاً زمینه تضمین استقبال مخاطب از سالن های سینما فراهم خواهد شد.
او افزود:به طور قطع استقبال در یک آن و در یک دوره از یک فیلم فقط به معنای مثبت و یا منفی بودن آن اثر نیست و چون سینما یک پدیده صنعتی هنری محسوب میشود که به لحاظ جلوههای هنری مانا و جاویدان خواهد بود، برخی فیلم هایی در تاریخ سینمای کشور وجود دارند که اگرچه در دوره اکران خود آن طور که باید دیده نشدند اما با گذشت زمان مخاطب به درکی از آنها دست یافته و این نشان از ساختار درست و مستحکم آن اثر دارد بنابراین اگر فیلمی متناسب با شرایط و ذائقه مخاطبان تولید شود دیر یا زود مخاطب خود را خواهد یافت البته در شرایط کنونی جامعه سینمای کمدی و سینمایی که لبخند را بر لبان مردم جاری سازد و سینمای قصه گویی که باید بیش از پیش جدی گرفته شود می تواند تضمینی برای پویایی دوباره سینماها و سالنهای سینما باشند.
این کارگردان بیان کرد:وجود برخی محدودیت های تصویری و روایی در حوزه های مختلف اجتماعی ،سیاسی و حتی نوع پوشش ها گرایش سازندگان آثار به ساخت اثر در شبکه های نمایش خانگی را افزایش داده و به طور کل آزادی طلبی و آزادی دوستی در هر عرصه از جمله روایت ها و عملکردها زمینه سوق دادن تولیدکنندگان و به دنبال آن مخاطبان را به این شبکهها بیشتر نموده به عنوان مثال بنده در مقام کارگردان علاقهمند هستم بتوانم حرف اجتماعی ،سیاسی و تمدنی خود را بی پرده، آزاد ،صریح و بدون سانسور در قالب ساخت فیلم ارائه دهم بنابراین گاهی با وجود برخی بایدها و نبایدها این امکان وجود دارد که در بدنه سینمای حرفه ای و حتی تلویزیون این اغنا را انجام داد.
حاجتمند افزود: از سوی دیگر مبحث برگشت های مالی خوب و درست، پرداختی های به موقع و خارج از موضوع کارمند بازی و به طور کل بروکراسی اداری که در شبکه های نمایشی خانگی و پلتفرم ها نهادینه شده زمینه گرایش تولید کنندگان آثار و هنرمندان عرصه بازیگری را به سوی این شبکه ها گسترده تر کرده به گونه ای که نمی توان آن را نادیده گرفت.
او پیرامون مسئله سانسور در عرصه سینما گفت: هم اکنون مدت زیادی است که مبحث سانسور دیگرآنچنان جایگاهی حداقل در سینما ندارد و از آخرین اثر طنزی که روی پرده سینماها رفته میتوان در یافت بجز عریانی همه مولفه هایی که قبلا از آنها به عنوان خط قرمز یاد می شد در اثر به چشم می خورند اما به هر حال روی پرده رفته است.
این کارگردان بیان کرد :هم اکنون وجود بخشی از مشکلات مالی که به طور جدی بر فضای رسمی سینما و حتی تلویزیون سیطره انداخته هر فیلمساز و بازیگری را تهیج میکند که به سمت فعالیت در پلتفرم ها حرکت کند و هیچ اشکالی هم نباید داشته باشد که بتوانیم در این رسانهها هم کار کنیم و جذب مخاطب داشته باشیم چرا که معتقدم عملکرد این رسانه ها و شبکه ها نه تنها در باب خصومت و دشمنی با فضای فرهنگ عمومی جامعه پیش نمی رود بلکه آنها میتوانند در ایجاد یک فضای رقابت بین تلویزیون و سینما نقش موثری داشته باشند چرا که این رقابتها در نهایت موجب میشود مدیریت های صنوف فرهنگی و هنری خود را به سمت پویایی و تلاش بیشتر در زمینه اعتلای عرصه هنر و فرهنگ جامعه سوق دهند پس به طور یقین خفه کردن پویایی و تلاشی که هم اکنون در پلتفرم ها و شبکه های نمایش خانگی در راستای تولید و پخش آثار کیفی صورت گرفته و زمینه رقابت را در سینما و تلویزیون نیز کشانده نه تنها کارساز نیست بلکه حتی ضربه زننده خواهدبود.
هادی حاجتمند ادامه داد :از آنجا که فرهنگ عمومی کشور سامان، استراتژی و نقشه آن چنان درست و مدونی ندارد نیاز است در راستای تامین این نداشته ها به شکل آزاد با بهره گیری از ادبیات فرهنگ و هنر به سبک فرهنگیهاو هنرمندان پیش رفت و مسیر و کانال اعتلای فرهنگ جامعه را سامان بخشید نه اینکه با بستن و محدود کردن فضا هایی چون پلتفرم ها و شبکه های نمایش خانگی به بهانه خدشه وارد کردن آنها به عرصه فرهنگ و هنر، خود زمینه ساز ضربه و آسیب به این حوزه باشیم که البته متاسفانه این امر اتفاق افتاده و در کل شبکه های نمایش خانگی، پلتفرمها، سینما و حتی صدا و سیما نیازمند یک مدیریت صحیح و کارآمد در روند رقابت های خود در جهت تولید، توزیع ، پخش و اکران آثار دارند تا بتوانند در راستای ساخت اثر های جدید پویا و پرتلاش باشند و قطعاً با حفظ حریم بر تفکر و اخلاق جامعه می توان فیلم های جذاب، جدی ،خنده دار و اکشن ساخت گرچه با مدیران خسته ای که فقط با ساکت کردن و پلمپ نمودن می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند نمیتوان فرهنگ و هنر را اعتلا داد.
کارگردان فیلم سینمایی اشنوگل درباره سهم پرداختن به موضوع قهرمانی درسینمای کشور افزود:قهرمان و قهرمان پروری اگرچه سهم وسیعی در سینمای کشور ندارد اما همچنان رگههایی از آن باقی است و هنوز فیلم هایی که یک قهرمان واحد دارند برای مخاطب جذاب است مردم سینمای وسترن را دوست دارند و سینمای کشور را که هنوز حاج کاظم از بهترین ها و قیصر از جذاب ترین های آن بوده را دوست دارند و این فاصله گرفتن بین برخی نویسندگان و کارگردانان از ادبیات معاصر است که سبب شده نقش قهرمان پروری و پرداختن به قهرمانان در روایتهای آثار نمایشی سهم کمتری را به خود اختصاص دهد در صورتی که هم آغوشی سینما با ادبیات معاصر میتواند اتفاقات جدید و جذابی را در عرصه آثار نمایشی رقم بزند۰
حاجتمند با بیان اینکه فیلم سینمایی مدیترانه فیلمی در زمره آثار اجتماعی است که در آن تلاش شده عکسالعملی سینمایی به برخی پدیده ها از جمله انتظار و جنگ داده شود بیان کرد: این فیلم در زمان کسب پروانه نمایش با مقوله سانسور روبهرو نشد اما از آنجا که مدیترانه قرار بود بحرانی را به نمایش بگذارد که توسط نهادی به نام پدافند غیرعامل کشور شکل گرفته بود مجبور به اعمال سانسور در برخی سکانسها شد چرا که گفته شد نمایش این سکانس ها به دستیابی معاندین و دشمنان آموزش خواهد داد که چگونه می شود با شرایط بیولوژیک یک عملیات انجام داد البته من معتقدم آنان در این زمینه متفکر تر خواهند بود بنابراین حدف این سکانس از مدیترانه موجب شد فیلم در یک سوم شروع خود آسیب جدی ببیند و از این موضوع بسیار دلشکسته هستم ،امیدوارم روزی بزرگتری بیاید که بتواند اغنا کند ما فرهنگی ها شاخکهای قوی ای داریم وفقط کافیست به ماتذکرداده شود مراقب باشیم نه حذف کنیم چراکه حذف همیشه درست ترین واصولی ترین کار نیست.
کارگردان فیلم سینمایی مدیترانه با بیان اینکه با اکران فیلمش در این شرایط که سینماها بین تعطیلی و فعالیت در حالتی معلق هستند مشکلی ندارد گفت: از آنجا که سینما نیز همچون صنعت های دیگر کشور با شیوع بیماری کرونا آسیب زیادی را متحمل شده اما به عنوان یک اصل مهم در عرصه فرهنگ و تغذیه فرهنگی می تواند حتی در این شرایط کنار مردم باشد پس با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی که از سوی مدیران سینماها صورت گرفته حیف است سینماها تعطیل شود و مخاطبان از دیدن آثار نمایشی محروم شوند چون در این صورت ناخودآگاه به محدود شدن این صنعت دامن خواهیم زد بنابراین لازم است دولت در این زمینه تمهیداتی جدی اتخاذ کند۰
او خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی من در حال حاضر کروناست چون در این شرایط با پدیدهای به اسم دوباره ایثار مواجه شدیم و مردم به ویژه جوانان که هم اکنون وقت کُری خوانیشان در زندگی است به بیمارستان ها رفته اند و مشغول کمک رسانی هستند همچنین بنده فیلمنامهای با همکاری رضا مقصودی در حوزه کرونا به نگارش در آورده ام که کاری کمدی و شیرین است و با توجه به اینکه روایتگر اتفاقات جالب و بی نظیر در مورد کرونا است میتواند به لحاظ تجاری نیز برای چرخه سینما مطرح شود و هم اکنون در حال مذاکره هستیم که اگر به نتیجه برسیم کار تولید آن را آغاز خواهیم کرد و دختر فیروزه عنوان فیلم نامه دیگری است که در ژانر اجتماعی در قالب سریال آن را کارگردانی خواهم نمود۰
هادی حاجتمند که این روزها فیلم سینمایی مدیترانه با بازی نقشآفرینانی چون مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، بهرنگ علوی و علیرضا اسحاقی را در حال اکران دارد گفت :امیدوارم مدیترانه آنطور که باید دیده شود و در این شرایط هر کدام از ما بتوانیم به اندازه وسع خود در راستای بهتر شدن حال جامعه قدمی موثر بر داریم۰