سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۴۷
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷

اعظم صفایی : نفیسه روشن، بازیگر سینما،تلویزیون و تئاتر که این روزها حضور کمتری در دنیای تصویر دارد؛ درگفتگو با خبرنگار حوزه تلویزیون دیباچه گفت: امروز تلویزیون به دلایل بسیاری،مخاطب ندارد؛ نداشتن بودجه و سرمایه کافی، وجود شبکه‌های ماهواره‌ای و وجود روابط عجیب و غریب در سریال سازی از جمله این دلایل است.

این بازیگر عرصه سینما،تلویزیون و تئاتر درباره فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار دیباچه گفت: مشغول بازی در نمایش«خون آشام کشی» کاری از«حامد رحیمی نصر» هستم. این نمایش،طنز تلخ اجتماعی است که به مشکلات اجتماعی کشور پرداخته و درواقع دغدغه‌های حال حاضر جامعه را بازگو می‌کند.

نمی‌توانم در سریال‌های ضعیف کار کنم

بازیگر سریال ماندگار "روزگار غریب" درباره دلیل حضور کمرنگ اش در سریال‌های تلویزیونی اظهار داشت: به دلیل اینکه سالها در سریال‌های خوب تلویزیونی بازی کرده‌ام و در سال گذشته هم در دو سریال "بچه مهندس" به کارگردانی آقای "غفاری" و تهیه کنندگی آقای "سعدی" و سریال "بهترین نقش زندگی" به تهیه کنندگی و کارگردانی" محسن دامادی" بازی داشتم؛ علاقمند نیستم انرژی خود را صرف یک سری از کارهایی بکنم که بعد از آن احساس پشیمانی کنم.

وی افزود: من در برهه‌ای از فیلمسازی در تلویزیون شروع به کار کردم یعنی از سال 86 تا 93 که کارگردان‌های موفقی همچون" حسن فتحی"،"کمال تبریزی"،"مهدی کرم پور" و" مهدی فخیم زاده" در این رسانه فعالیت داشتند.اما امروز ما در شرایطی هستیم که کارگردانان این چنینی، به سختی پروژه‌ای را می‌پذیرند. متأسفانه سریال‌های ما یا با ندیده شدن مواجه می‌شوند و یا مورد نقد منفی قرار می‌گیرند ومن هم به این دلیل که در طی این سالها در بهترین سریال‌ها،کار کرده‌ام نمی‌توانم در سریال‌های معمولی و ضعیف کار کنم و توقع‌ام از خودم بالا رفته است.

بی خبر از پیش تولید سریال‌ها

نفیسه روشن در ادامه گفت: زمانی یک هنرمند،هنرمند است که مردم او را قبول داشته و مخاطبش باشند، در غیر این صورت، اول در درون خود از بین رفته و بعد در فضای جامعه از یاد می‌رود. راجع به سریال‌های تلویزیونی هم وضع به همین صورت است در گذشته سریال‌های خوبی نظیر، «شب دهم»،«اغماء»،«او یک فرشته بود»،«مدار صفر درجه»،«نرگس» و... ساخته می‌شد که زمان پخش این کارها،خیابان‌ها خلوت می‌شد و حتی مردم در پارک‌ها،به تماشای این کارها می‌نشستند. اما امروز تلویزیون به دلایل بسیارمخاطب ندارد؛ نداشتن بودجه و سرمایه کافی، وجود شبکه‌های ماهواره‌ای و وجود روابط عجیب و غریب در سریال سازی از جمله این دلایل است.

وی افزود: من به یاد دارم که در گذشته وقتی قرار بود سریالی ساخته شود با تمامی بازیگران تماس گرفته و متن را برای آنها می‌فرستادند تا بتوانند برای نقش‌ها، نزدیک ترین شخصیت را انتخاب کنند. درحال حاضر شما از پیش تولید سریال‌ها، با خبر نمی‌شوید و یکباره می‌بینید که فلان سریال از فلان شبکه پخش می‌شود و اصلا متوجه نمی‌شوی بر اثر چه مراوداتی این سریال تولید و پخش شده است. این موضوع باعث می‌شود تلویزیون مخاطبان خود را از دست بدهد زیرا مردم دوست دارند به طور مثال آقای تارخ و یا خانم زنگنه را ببینند و درواقع علاقمند هستند؛ بازیگران مورد علاقه خود را در سریال‌ها ببینند و وقتی به جای آنها عده‌ای را می‌بینند که دوست ندارند و جایگاه‌ آنها عجیب است، قطعا سریال‌ها را نمی‌بینند.

ترجیح می‌دهم تئاتر را دنبال کنم

این بازیگر درباره دلیل حضورش در عرصه تئاتر عنوان کرد: من از سال 82 با یک سریال تلویزیونی به نام "روزهای به یاد ماندنی" کار "همایون شهنواز" فعالیت هنری خود را شروع کردم و در ادامه در سریال‌های خوبی ایفای نقش کردم. درواقع من کارم را با تصویر شروع کردم و زمانی که تصویر یک بازیگر پخش می‌شود؛ کارهای او علاقمندان و منتقدانی داشته و رفته رفته عادت به دیده شدن می‌کند؛ از این رو من هم درحال حاضر نمی‌توانم بگویم کار تصویر را دوست ندارم اما به این دلیل که همیشه در سریال‌های مناسبتی بازی داشته‌ام که زمان زیادی را در بازیگری از من می‌گرفتند، نمی‌توانستم یک ماه درگیر تمرین باشم و یک ماه درگیر اجرا، به چالش برمی‌خوردم.

امروزه ، دو سال یکبار هم، کاری تولید نمی‌شود که با سلیقه من هماهنگ باشد درنتیجه، ترجیح می‌دهم تا در فضای نفس به نفس اجرا با مخاطب به دانش خود اضافه کنم و چیزهای جدیدی یاد بگیرم. تئاتر،سینما و تلویزیون مانند زنجیر به هم متصل هستند و هر کدام دنیای متفاوت به خود را دارند؛ از طرفی کم لطفی به هنرمندان مرا آزار می‌دهد؛ من ناراحت می‌شوم از اینکه یک سری از عزیزان سالها است برای تلویزیون کار می‌کنند؛ امابه برنامه‌های مناسبتی صدا وسیما دعوت نمی‌شوند؛ از طرفی فردی که با ادا و اطوار در اینستاگرام مطرح شده به این برنامه‌ها دعوت می‌شود واین موضوعات است که آدم را متأسف می‌کند. به هرحال این نقدها باعث می‌شود، ما بازیگران دل چرکین شویم و من هم به همین دلایل تمام انرژی‌ام را معطوف به کار نمایش کرده‌ام تا فضاهای بزرگتری را تجربه کنم.

از طلاق تا بچه دار شدن من

وی درباره مشکلات سلبریتی‌ها در فضای مجازی گفت: متأسفانه فضای مجازی در ایران از کنترل خارج شده است و ما هنرمندان،مرجعی برای رسیدگی به این مشکلات نداریم اگر هم مرجعی باشد رسیدگی به این موضوعات،پروسه طولانی دارد.من از فضای مجازی،فاصله گرفته‌ام و تنها به نشرعکس‌ها و پروژه‌های کاری می‌پردازم. به این دلیل که در این فضا،مسائل دروغی از جمله بچه دار شدن، طلاق و....به من نسبت داده شده که گاهی مواقع از این دروغ‌ها بسیار حیرت زده می‌شوم. متأسفانه یک عده قصد دارند،خانواده‌های افراد را به چالش بکشند و خدا رو شکر من همسرو خانواده‌ بسیار با فرهنگی دارم که فضای مجازی را تنها به دید یک فضای دروغین می‌نگرند؛ اما این باعث تأسف است که در فضای مجازی اگر یک شکلک درآوری،به اندازه‌ای میزان فالورهای شما بالا می‌رود که اگر یک بسته فرهنگی یا کتاب را معرفی کنی این اتفاق رخ نمی‌دهد! استفاده ما از فضای مجازی برخلاف کشورهای دیگر است؛ در آنجا هنرمندان گزارش لحظه به لحظه خود را توئیت می‌کنند و مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اینجا با هجوم نقدها وقضاوت‌های نادرست و حواشی غلط مواجه می‌شویم و ترجیح می‌دهیم فضا را خیلی بسته نگه داریم تا دچار مشکل نشویم.

افزایش دلار و نبود اسپانسر

نفیسه روشن در انتها ضمن ابراز تأسف از شرایط اقتصادی نامساعد در کشور اظهار داشت: من بخشی از مردم هستم ؛متأسفانه حرفه من به دلیل مشکلات اقتصادی درگیر تشنج شده است. وقتی دلار بطور مثال 3000 تومان بود ما راحت تر می‌توانستیم؛سرمایه گذار، اسپانسر و مشوقین کار فرهنگی را در کنار خود داشته باشیم. به طور نمونه یکی از سرمایه گذران می‌گفت "من اگر صد میلیون برای کار و تئاتر شما سرمایه گذاری کنم معلوم نیست بعدها قیمت دلار چقدر شود؛در حال حاضراگر این صد میلیون را دلار و سکه بخرم،مسلم است که بیشتر سود می‌کنم". متأسفانه امروز فضای اقتصاد ما به این سمت می‌رود و این باعث شده تولید پروژه‌ها کمتر شود و کیفیت‌ها پایین بیاید؛ درواقع شرایط ناگوار اقتصادی رابطه مستقیمی با شغل ما دارد و من برای همه مردم ایران صبر و روزهای خوب آرزو می‌کنم. هیچکدام از ما در این شرایط جدا از هم نیستیم و آرزو می‌کنم حال ایران ما به زودی خوب شود.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲