پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۳۶
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

مراسم اختتامیه نخستین دوره مدرسه تابستانی با محوریت فیلمسازی توریستی با حضور دانشجویان حاضر در این کارگاه‌ها و همچنین داوران و مدیران دانشگاه‌های سینمایی در مدرسه ملی سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش دیباچه ،مراسم اختتامیه نخستین دوره مدرسه تابستانی با محوریت فیلمسازی توریستی عصر روز گذشته 6 شهریورماه با حضور روح الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران، جمعی از مدیران دانشگاه های سینمایی، داوران و مشاوران گروه‌های فیلمسازی در محل مدرسه ملی برگزار شد.

قبل از آغاز این مراسم دانشجویان حاضر در این مدرسه تابستانی همزمان با داوران، 31 فیلم کوتاه 3 دقیقه ای را به تماشا نشستند. پس از آن داوران با ارزیابی آثار، 6 فیلم برتر با موضوع توریستی را معرفی کردند و 2 فیلم از این آثار به طور مشترک رتبه پنجم را از آن خود کردند که جوایز نقدی همراه با تندیس مدرسه ملی سینما به آنها اهدا شد.

در ابتدای این مراسم روح الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران ضمن خوش آمدگویی به حاضران درجمع گفت: من همراه با دانشجویان هر 31 فیلم ساخته شده در این مدرسه سینمایی را با دقت دیدم و با وجود زمان و امکانات اندکی که دانشجویان در اختیار داشتند، توانستند با غیرت و همتی که به خرج دادند فیلم های خوبی بسازند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: برگزاری مدرسه تابستانی فیلمسازی فعالیتی مرسوم در سطح دنیا است به این معنا که مدرسه تابستانی با این هدف که آموخته‌های تئوریک را کاربردی کند، برگزار می‌شود و هدف همه ما هم این بوده که بتوانیم آموخته‌های تئوریک را در فضایی مثل مدرسه ملی سینما کاربردی کنیم و شکل عملی به آن ببخشیم. در واقع هدف این است که مسیر آکادمیک بین‌المللی را برای سینماگران جوان ترسیم کنیم و برگزاری مدرسه تابستانی هم در راستای همین هدف طراحی و اجرا شد. امیدوارم در سال آینده در سطح بین‌المللی و به میزبانی مدرسه ملی سینما یک مدرسه تابستانی دیگر برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم مهدی کرم پور فیلمساز که به عنوان مدرس کارگاه و مشاور در امر فیلمسازی در نخستین دوره مدرسه تابستانی حضور داشت با بیان این مطلب که برگزاری مدرسه تابستانی با موضوع فیلمسازی توریستی اتفاق نیکویی است گفت: با سرعت اتفاق‌های ناخوشایندی که برای ایران درحال رخ دادن است و متاسفانه در راس اخبار بین‌المللی قرار گرفته‌ایم، برگزاری چنین فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی در قالب مدرسه تابستانی اتفاق بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: مدرسه تابستانی با محوریت فیلمسازی توریستی این فرصت را به دانشجویان داد تا فکر کنند و بیاندیشند که فیلمسازی آنگونه که می‌پندارند ساده و سهل الوصول نیست و علاوه بر بحث‌های تکنیکی که سینما را ساده کرده، می‌توان لحظه‌ای ایستاد و درباره سینما فکر کرد، به خصوص اینکه مسئله توریسم مطرح است و قرار است کارگاهی و دانشگاهی به سرفصلی قابل تأمل در حوزه سینمای توریستی دست پیدا کرد.

امیر توده روستا یکی دیگر از مدرسان این مدرسه فیلمسازی، درباره فیلم‌های ساخته شده و مورد ارزیابی قرار گرفته مدرسه تابستانی گفت: وقتی قرار شد 31 فیلم 3 دقیقه‌ای را مورد ارزیابی قرار دهیم، همه فکر می‌کردیم که خیلی زود به فیلم‌های اول تا پنجم می‌رسیم و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم اما چنین نشد و کیفیت فیلم‌ها از جهت ساخت و هم از لحاظ انتخاب سوژه به اندازه‌ای خوب بود که تا آخرین لحظه فیلم دیدیم و درباره تک تک آنها صحبت کردیم تا اینکه به جمع‌بندی رسیدیم.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: ساخته شدن 31 فیلم در مدت زمان 2 هفته اتفاق خوبی بود و دانشجویان در این مدرسه تابستانی فرصت داشتند تا ببینند ساخت فیلم‌های سفارشی حرفه ای چگونه است و این تجربه کمک کرد تا دانشجویان با فضای حرفه‌ای فیلم‌های سفارشی آشنا شوند.

پس از پایان صحبت‌های توده روستا بخش اهدای جوایز نقدی همراه با تندیس مدرسه ملی سینمای ایران آغاز شد و 6 فیلم به عنوان بهترین فیلم‌های نخستین دوره مدرسه تابستانی با محوریت فیلمسازی توریستی انتخاب شدند که به 2 فیلم به شکل مشترک عنوان پنجم تعلق گرفت.

براساس این گزارش ملیکا صالحی صدقیانی با فیلم «کوچ ک» از دانشگاه سوره و معصومه سادات نبی پور با فیلم «Heart beat of time» از دانشگاه تهران به طورمشترک رتبه پنجم نخستین مدرسه تابستانی با موضوع توریستی را دریافت کردند و توانستند لوح تقدیر به همراه جایزه 1 میلیون تومانی و تندیس مدرسه ملی سینما را از آن خود کنند.

پویا باطبی با فیلم «بازگشت» از دانشگاه سینما تربیت مدرس رتبه چهارم نخستین مدرسه تابستانی با موضوع فیلم توریستی را دریافت کرد و توانست لوح تقدیر و جایزه 1میلیون و500 هزار تومانی به همراه تندیس مدرسه ملی سینما را از آن خود کند.

فریبا جمور با فیلم «از کلانتری با عشق» از دانشگاه سوره رتبه سوم این دوره از مدرسه تابستانی را با محوریت فیلمسازی توریستی از آن خود کرد و لوح تقدیر همراه با جایزه 2 میلیون تومانی و تندیس مدرسه ملی سینما را دریافت کرد.

دامون فخاری با فیلم «پرسه» از دانشگاه هنر رتبه دوم را دریافت کرد و لوح تقدیر همراه با جایزه 3 میلیون تومانی و تندیس مدرسه ملی سینما را از آن خود کرد.

علی اسدی با فیلم «COCOON» از دانشگاه سوره رتبه اول از نخستین مدرسه تابستانی با موضوع توریستی را دریافت کرد و لوح تقدیر به همراه جایزه 3 میلیون و 500 هزار تومانی و تندیس مدرسه ملی سینما به این فیلمساز جوان اهدا شد.

نخستین دوره مدرسه تابستانی با محوریت فیلمسازی توریستی به همت مدرسه ملی سینمای ایران با همراهی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و گروه گردشگری مارکوپولو از تاریخ 20 مردادماه به مدت 2 هفته، به میزبانی دانشگاه سوره برگزار شد و عصر روز گذشته بهترین‌های این مدرسه توریستی معرفی شدند.

دانشجویان حاضر در این مدرسه فیلمسازی توریستی از دانشجویان سینما در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند و از سوی دانشگاه‌های خود معرفی شدند. این دانشجویان در مدت زمان یک هفته تحت آموزش‌های استادان دعوت شده در این دوره آموزشی در حوزه فیلمسازی توریستی قرار گرفتند و در ادامه پس از گذشت یک هفته با همراهی استادان راهنما فیلم‌های 3 دقیقه‌ای تولید کردند.

لازم به توضیح است طرح توانمندسازی و اشتغال‌پذیری دانشجویان سینما از جمله ماموریت‌های مهم و اصلی مدرسه ملی سینمای ایران است که از سال گذشته و پس از امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه‌ تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه سوره و دانشگاه هنر اصفهان اجرایی شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲