چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۵۳۱
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
به گزارش دیباچه
نوزدهمین جشن خانه سینما شب گذشته، سه شنبه 21 شهریورماه با حضور تعداد کثیری از هنرمندان سینما، اهالی رسانه و تعدادی از مسئولان در باشگاه فرهنگی ورزشی «پیام» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، نوزدهمین جشن خانه سینما، شب گذشته سه شنبه 21 شهریورماه با حضور تعداد کثیری از هنرمندان سینما، اهالی رسانه و تعدادی از مسئولان در باشگاه فرهنگی ورزشی «پیام» برگزار شد.

در ابتدای مراسم نوزدهمین جشن خانه سینما، که با تأخیری یک ساعته آغاز شد. هارون یشایایی دبیر جشن سینمای ایران، تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی جشن خانه سینما و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به روی صحنه رفتند و با حاضران سخن گفتن گفتند.

برگزیدگان جایزه های نوزدهمین جشن خانه سینمای ایران را به خانه بردند

در ابتدا هارون یشایایی گفت: خوشحالیم که توانستیم جشن سینمای ایران را امسال آبرومندانه برگزار کنیم و امید سینمای ایران به جوانان است و اگر آنها خودشان را از سینما دریغ کنند، سینما حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

سپس تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی جشن خانه سینما نیز گفت: «در اواخر دهه 60، ۱۳ نماینده از ۱۳ صنف مختلف جمع شدند و خانه سینما را از هیئت موسس تحویل گرفتند. جشن خانه سینما با تندیسی که توسط آقای محمدی و به پیشنهاد عبدالله اسکندری برای آن طراحی شده بود، شروع به کار کرد و اولین دوره آن با حضور ۱۰۰ نفر در سالن خانه سینما برگزار شد و امروز ما میزبان بیش از سه هزار نفر هستیم.

منصوری گفت: از زمان برگزاری تاکنون چند سالی در برگزاری جشن وقفه افتاد و اکنون جشن نوزدهم برگزار شده است؛ آنهم با شکل و شمایل جدید.

پس از تورج منصوری، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با تأکید بر اینکه سهم ما از جشن خانه سینما انتقال این سرمایه هنری به نسل جدید است، گفت: جای همه آنهایی که طی سالهای گذشته برای ارتقا جشن زحمت کشیده اند خالی است.

منوچهر شاهسواری در پایان سخنانش از مجموعه «وزارت ارتباطات» برای قبول میزبانی تشکر می‌کرد و به حاضران گفت: بابت کم و کاستی ها و مشکلات پیش آمده از میهمانان عذر خواهم و اگر لازم باشد باز هم این کار را می کنم.

همایون اسعدیان رییس هیئت مدیره خانه سینما که تا رسیدن احسان کرمی مجری برنامه بود پس از قرار گرفتن در پشت تریبون  و پس از خوش آمد گویی به حاضران گفت: موانع بسیاری وجود دارد و افسوس که بسیاری مواقع این موانع از تنگ‌نظری‌های همکاران خودمان است.

پس از سخنان اسعدیان بخش اهدای جوایز نوزدهمین جشن خانه سینما توسط هنرمندان به برگزیدان آغاز شد.


بخش اهدا جوایز

در آغاز این بخش احمد عربانی و بهرام عظیمی توسط اسعدیان به روی صحنه دعوت شدند تاجایزه بخش بهترین انیمیشن را به برگزیده آن بدهند که دراین بخش تندیس شایستگی بهترین انیمیشن در نوزدهمین جشن خانه سینما به فرنوش عابدی برای فیلم «پیش خدمت» اهدا شد.

سپس اسعدیان از جهانگیر کوثری تهیه کننده سینما و دخترش باران بازیگر سینما خواست تا به روی صحنه بروند و تندیس بهترین فیلم کوتاه را به برگزیده این بخش اهدا کنند.

باران کوثری پیش از اهدای جایزه این بخش گفت: وقتی گفتند مراسم در استادیوم برگزار می‌شود، ترسیدم! با خودم گفتم شاید اینجا نیز خانم‌ها را راه نمی‌دهند و زنان سینماگر خارجی فقط می‌توانند حضور پیدا کنند!

باران کوثری سپس تندیس شایستگی بهترین فیلم کوتاه به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «حیوان» اهدا کرد.

سپس نیکی مظفری بازیگر سینما و مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه کننده سینما به روی صحنه دعوت شدند تا جایزه بهترین کارگردان مستند را به برگزیده این بخش اهدا کنند که تندیس این بخش به مهدی قنواتی برای فیلم «همه‌جا» رسید.

قنوانی پس از دریافت جایزه گفت: «این جایزه را با افتخار تقدیم می‌کنم به امیر سینمای ایران امیر نادری

تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند نیز به محسن استادعلی برای فیلم «زنانگی» اهدا شد که در جشن حاضر نبود و قرار شد جایزه او به ادرسش ارسال شود.

در ادامه، محسن شاه ابراهیمی طراح صحنه سینما و جواد عزتی بازیگر به روی صحنه رفتند تا تندیس بهترین جلوه های میدانی را به برگزیده این بخش هدا کنند که تندیس شایستگی جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «ویلایی‌ها» اهدا شد.

سیروس ابراهیم زاده و اصغر همت دیگر هنرمندانی بودند که به روی صحنه رفتند تا جایزه جلوه های ویژه را به برگزیده این بخش اهدا کنند که تندیس شایستگی به سینا قویدل برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

در پایان این بخش همایون اسعدیان گفت: همیشه این گلایه هست؛ که چرا از هنرمندان در زمان حیات‌شان تقدیر نمی‌شود، به همین دلیل امشب برای استاد مموسیقی ایران محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی می کنم.


باقی مراسم با اجرای احسان کرمی

با رسیدن احسان کرمی به مراسم او پس از عذرخواهی بابت تأخیرش گفت: از وحید جلیلوند دعوت می کنم تا به عنوان سینماگری که آخرین جایزه جهانی سینمای ایران را گرفته است، روی صحنه بیاید.

وحید جلیلوند کارگردان فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» که اخیرأ جایزه بهترین فیلم بخش افق های روشن «ونیز» را دریافت کرده است

پس از تشویق حاضران گفت: از لطف بزرگترها و اهالی خانه سینما ممنونم. این جایزه فقط متعلق به من نیست و متعلق به کل گروه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» است.

جلیلوند گفت: جوایزی که در سینمای ایران گرفته می‌شود، حاصل زحمت گذشتگانی است که وقتی جایزه‌ای می‌گرفتند، امکان عبور از درب اصلی فرودگاه را نداشتند! خدا رحمت کند عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث را و خداوند عمر طولانی به جعفر پناهی و رخشان بنی اعتماد و اصغر فرهادی بدهد و امیدوارم شاگردی کردن را هیچ وقت فراموش نکنم.


یادی از امیر نادری و بهرام بیضایی توسط مجید مظفری

در ادامه نوزدهمین جشن خانه سینمای ایران، مجید مظفری و سروش صحت برای اهدای جایزه بهترین چهره‌پردازی روی صحنه آمدند و تندیس شایستگی بهترین فیلم را به رضا درمیشیان برای فیلم «لانتوری» اهدا کردند؛ اما پیش از آن مجید مظفری از امیر نادری، بهرام بیضایی، فخری خوروش و بهروز وثوقی یاد کرد و سینمای ایران را مدیون تلاش‌های آنها دانست.

سپس، ستاره اسکندری و مهران غفوریان برای اهدای تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس روی صحنه آمدند و جایزه این بخش را به عباس بلوندی برای فیلم «یتیم‌خانه ایران» اهدا کردند.

مریلا زارعی و مهران احمدی نیز تندیس شایستگی بهترین طراحی صحنه را به کیوان مقدم برای فیلم «فروشنده» اهدا کردند؛ اما پیش از آن مریلا زارعی با تبریک‌ جایزه‌های نوید محمدزاده و وحید جلیلوند از جشنواره فیلم «ونیز» گفت: متاسفانه سکوتی از سوی سفیران صلح‌ برای آنچه این روزها در میانمار رخ می‌دهد، دیده می‌شود که از همه آنها می‌خواهم به این سکوت پایان دهند. ضمن اینکه ما سینماگران نمی‌توانیم در مقابل چنین مسائلی بی تفاوت باشیم.


اجرای کوروش تهامی

در ادامه مراسم، کورش تهامی، بازیگر سینما و تلویزیون تصنیف «شب مهتاب» شجریان را اجرا کرد و پس از آن حسن زاهدی و وحید جلیلوند برای اهدای جایزه صدابرداری و صداگذاری روی صحنه آمدند و تندیس بهترین صدابرداری و صداگذاری را به بابک و بهمن اردلان برای فیلم «رگ خواب» اهدا کردند.

در بخش دیگر این مراسم تندیس شایستگی بهترین فیلمبرداری توسط هومن سیدی کارگردان و بازیگر سینما و تورج منصوری روی صحنه حاضر شدند و تندیس ، تندیس بهترین فیلمبرداری به فرشاد محمدی برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

محمد سریر و بهنوش بختیاری نیز تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن را به کارن همایون‌فر برای فیلم «اروند» اهدا کردند. که همایون فر پس از دریافت جایزه اش گفت: اینجا زمین فوتبال است و من امشب احساس رونالدو و مسی را دارم.

گفتنی است جایزه بهترین تدوین و صداگذاری به صفی یاری برای فیلم «فروشنده» رسید و صفی‌یاری پس از دریافت آن گفت: زنده یاد یدالله نجفی صدابردار سینما، هرجا که می‌رفت همراه خود موجی از عشق و دوستی پراکنده می‌کرد که امیدوارم ما هم چنین باشیم.


جوایز بخش بازیگری

در بخش بازیگری تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد توسط امین حیایی و میلاد کی‌مرام به برگزیدان اهدا شد و فرید سجادی حسینی تندیس شایستگی را برای بازی در فیلم «فروشنده» از آن خود کرد.

در ادامه، تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل زن به پانته‌آ پناهی‌ها برای فیلم «لاک قرمز» اهدا شد. شبنم مقدمی به نمایندگی از پناهی‌ها به روی صحنه رفت و جایزه را از غزل شاکری و علی جلیلوند گرفت.


پخش کلیپی از محمدرضا شجریان و یادی از او

در ادامه این مراسم، کلیپی از اجرای محمدرضا شجریان در جشن خانه سینما در سال ۸۴ پخش شد و تشویق مکرر حاضران را در پی داشت.


ادامه مراسم و اهدای جوایز برگزیدگان

فاطمه معتمدآریا و ایرج طهماسب، برای ادامه اهدای جوایز این بخش به روی صحنه رفتند و تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد را به شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» اهدا کردند که بابک کریمی به نمایندگی از او این جایزه را گرفت.

سپس معتمدآریا گفت: در حرفه ما زن یا مرد بودن مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که اگر پرتوان نباشی، زود رها می‌شوی و می‌روی؛ لذل درخواست من این است که مسئولان با هنرمندان همراه شوند.

معتمد آریا گفت: اینکه برخی از بازیگران خانم ممنوع‌الفعالیت می‌شوند، بسیار ناخوشایند است که باید این اتفاق متوقف شود.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن تندیس جشن خانه سینما توسط حمید نعمت الله، ساره بیات و نوید محمدزاده به لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «رگ خواب» اهدا شد و او پس از دریافت آن از عوامل فیلم «رگ خواب» قدردانی کرد.

در ادامه مراسم، فرشته طائرپور، ابوالحسن داودی، فرهاد توحیدی، هارون یشایایی، رخشان بنی‌اعتماد و غلامرضا موسوی، برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به روی صحنه آمدند و تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه به اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «فروشنده» اهدا شد و بابک کریمی جایزه او را دریافت کرد.

تندیس شایستگی بهترین کارگردانی و بهترین فیلمِ نوزدهمین جشن خانه سینما نیز به فیلم «فروشنده» رسید.

پس از انجام مراسم اهدای جوایز، پیام ویدئویی اصغر فرهادی پخش شد. اصغر فرهادی در این پیام ضمن ابراز تأسف از عدم حضورش در مراسم گفت: از همه برگزارکنندگان و آقای یشایایی برگزارکنندگان تشکر می‌کنم و امیدوارم این رقابت باعث نزدیکی سینماگران شود.

در پایان مراسم، فرشته طائرپور از وجودبی نظمی های موجود گلایه کرد و پس از آن نوزدهمین جشن خانه سینما با اجرای زنده موسیقی به خوانندگی اشکان خطیبی به پایان رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳