پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۴  |  Thursday, 20 November 2025
کد خبر: ۵۴۳۱۱
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۳ - ۲۹ آبان ۱۴۰۴

صدایی فراتر از تیتر؛ روایت واقعی اجرای «پانیذ فریوسفی» در تالار وحدت

به گزارش دیباچه، علی اکبر پاشازاده، آهنگساز، نوازنده و مدرس پیانو و عضو انجمن موسیقیدانان جوان گفت:  در روزهایی که خبر رهبری ارکستر سمفونیک تهران توسط «پانیذ فریوسفی» در مرکز توجه رسانه‌ها قرارگرفته، همان روایت تکراری دوباره زنده شد: توجه به «رخداد» به‌جای «خودِ موسیقی». این بار هم تیترها بر «نخستین بودن» او تأکید کردند، بی‌آنکه زمینه‌ی تاریخی و هنری این رخداد را دریابند.
اما واقعیت تاریخی چیز دیگری است؛ مسیر حضور زنان در رهبری ارکستر در ایران، هرچند پراکنده و خاموش، پیش‌ازاین نیز وجود داشته است. تجربه‌هایی که در سکوت تمرین‌ها و اجراهای محدود شکل گرفتند و بی‌آنکه در حافظه‌ی عمومی ثبت شوند، راه را برای نسل کنونی گشودند. "فریوسفی" نه آغازگر، بلکه ادامه‌دهندۀ همین زنجیرۀ آرام است؛ کسی که توانست تجربۀ خاموش گذشته را درصحنه‌ای رسمی، آشکار کند.
اما در تالار وحدت، آنچه حقیقتاً شنیده شد، نه داستان یک رهبر تازه بلکه صدای آهنگسازان زن ایرانی بود؛ «آفتاب درویشی» و «گلفام خیام»، دو هنرمند که با زبانی مدرن، روایت خود از هویت ایرانی را به ارکستر آوردند. اجرای فریوسفی از آثار این دو، لحظه‌ای بود که به‌جای تمرکز بر چهره، موسیقی در مرکز توجه ایستاد.

«صدایی فراتر از تیتر؛ روایت واقعی اجرای پانیذ فریوسفی در تالار وحدت»
«آفتاب درویشی» در نگاه خود به موسیقی، از موتیف‌های ایرانی نه به‌عنوان تزئین، بلکه همچون بذرهای زبانی استفاده می‌کند که در هارمُنی‌های رنگ محور شکوفا می‌شوند. او به‌جای حرکت تُنال، بافت و رنگ را به جریان می‌اندازد و پیشرفت قطعه را از مسیر تحول رنگ و فضا پیش می‌برد. موسیقی درویشی از جنس تداوم است، نه تقابل؛ ساختاری که گذشته و حال را در ظرافتی صوتی به هم می‌دوزد.
در مقابل، جهان صوتی «گلفام خیام» بر بستر ریتم و رنگ بنا شده است. او از پیچیدگی‌های ریتمیک و استفاده از کلاسترهای صوتی برای ایجاد طیف‌های رنگی تازه بهره می‌گیرد. هرچند زبان او انتزاعی‌تر است، اما در زیر لایۀ بافت آثارش همواره موتیف‌ها و اشارات ایرانی پنهان‌اند؛ موتیف‌هایی که نه در سطحِ مِلُدی، بلکه در حافظه‌ی شنیداری مخاطب حضور دارند. خیام با این شیوه، جهانی خلق می‌کند که در آن زمان دایره‌وار می‌چرخد و لحظه، در صدا منجمد می‌شود.
هم‌نشینی این دو اثر در کنار قطعاتی از رپرتوار کلاسیک، نشان داد که وقتی ارکستر به عرصه‌ی گفت‌وگو میان سنّت و نوگرایی بدل می‌شود، مخاطب نیز صدای تازه‌ای از موسیقی ایرانی می‌شنود؛ صدایی که نه نافی گذشته است و نه تسلیم حال؛ و درست در این نقطه است که نقش فریوسفی اهمیت می‌یابد: رهبری که با شناخت از فضای صوتی و احترام به زبان آهنگسازان، اجازه داد موسیقی خود سخن بگوید.
بااین‌حال، بازتاب رسانه‌ای این اجرا همچنان از «فهم محتوایی» فاصله داشت. رسانه‌ها بار دیگر بر تیترِ «اولین زن رهبر» درنگ کردند و نه بر تجربۀ موسیقایی‌ای که در تالار وحدت به وقوع پیوست. چنین رفتار خبری‌ای نشانه‌ی اقتصاد سطحیِ توجه در جهان موسیقی امروز ماست؛ اقتصادی که از موسیقی خبر می‌سازد و از معنا غافل می‌ماند.
شاید زمان آن رسیده باشد که نوشتن دربارۀ موسیقی را از سطح هیجان به سطح فهم بازگردانیم. اجرای فریوسفی، بیش از آنکه نشانه‌ی یک «رخداد» باشد، بخشی از روندی آرام و درونی در موسیقی معاصر ایران است؛ روندی که با تکیه‌بر آثار هنرمندانی چون درویشی و خیام، در پی بازتعریف رابطه‌ی گوش ایرانی با جهان مدرن است. در این معنا، اهمیت اجرا نه در عنوانِ آن، بلکه در صداست.
صدای فریوسفی و ارکسترش یادآور یک نکته است که شاید ساده به نظر آید ولی بنیادین است:

تاریخ هنر نه با تیترها، بلکه با صداها نوشته می‌شود.

مطالب برگزیده
گفت‌و‌گو خواندنی فاکس نیوز با دکتر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان

نظام جمهوری اسلامی در دکترین خود هیچ جایگاهی برای سلاح هسته‌ای قائل نیست / کسی به‌خاطر موضوع حجاب در ایران بازداشت یا مجازات نمی‌شود

۱۶:۴۱  -  ۱۲ مهر ۱۴۰۴
گریزلدا؛ جنون و قدرت ملکه کوکائین 

زوایای پیدا و پنهان مینی‌سریال شش قسمتی نتفلیکس!

۱۶:۲۲  -  ۱۲ مهر ۱۴۰۴
در پی قهرمانی کشتی فرنگی ایران در جهان

رهبر انقلاب: آفرین به ورزشکار و مربی و مدیر؛ ملت را شادمان و کشور را آبرومند کردید

۲۳:۱۹  -  ۳۰ شهريور ۱۴۰۴
خیز کشتی فرنگی ایران برای کسب قهرمانی جهان

کسب دو طلای ارزشمند توسط شاگردان حسن رنگرز

۲۱:۵۷  -  ۲۸ شهريور ۱۴۰۴
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با دیباچه مطرح کرد؛

رئیس جمهور بر چگونگی تحقق کیفیت آموزشی در کلاس درس تاکید دارد / امسال، آموزش متفاوتی خواهیم داشت

۲۰:۲۷  -  ۲۸ شهريور ۱۴۰۴
سرنوشت پدر برای پسر تکرار شد

امید جهان، خواننده محبوب بوشهری درگذشت

۱۴:۵۳  -  ۲۲ شهريور ۱۴۰۴
مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی کشور در گفت‌و‌گو با دیباچه مطرح کرد؛

هنر تئاتر در ایران سابقه‌ای چند هزار ساله دارد/ رویداد‌های هنری و فرهنگی بزرگ از شهر‌های کوچک شروع می‌شوند

۱۴:۴۶  -  ۲۲ شهريور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گو دیباچه با نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک»

«پاسیاد پسر خاک»، رمان، داستان بلند و خاطرات شفاهی نیست!

۰۷:۳۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۴
رامبد جوان با "کارناوال" کاری کرد، کارستان؛

خبری از آثار طنز قوی در صدا و سیما نیست! روان مردم را جدی بگیرید!

۰۸:۰۰  -  ۰۴ شهريور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گو دیباچه با معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

تحقق عدالت آموزشی، مهم‌ترین هدف نظام آموزشی است!

۱۶:۵۶  -  ۰۳ شهريور ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی

مشهد مقدس آماده میزبانی از میلیون‌ها زائر در دهه پایانی ماه صفر می‌شود

۱۹:۱۷  -  ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با دیباچه مطرح کرد:

حضور ۴ میلیون زائر در مراسم اربعین پیش‌بینی می‌شود/ کاهش میزان تماس‌های مردم با ۱۱۵ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

۱۱:۴۹  -  ۰۸ مرداد ۱۴۰۴
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴