جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۴۵۶
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
به بهانه برگزاری ششمین جشنواره فیلم شهر
ششمین جشنواره فیلم شهر امسال نیز توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار خواهد شد؛ سازمانی که زمانی در عرصه تئاتر نیز فعال بود و از گروه های هنری که حامی مالی نداشتند حمایت می کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، جشنواره فیلم شهر یکی از رویدادهای نوپایی است که قرار است ششمین دوره آن با حضور 1694 متقاضی به زودی در تهران برگزار شود.

جشنواره فیلم شهر در ابتدا خیلی جدی نبود و با اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار کننده آن بود اما گمان می رفت یکی از چند جشنواره ای است که پس از یکی دو دوره کارش به تعطیلی بکشد! که این اتفاق نیفتاد و حال می توان گفت جشنواره فیلم شهر یکی از جدی ترین رویدادهای فرهنگی هنری است؛ تا آنجا که مژگان زرگر، مدیر دبیرخانه ششمین جشنواره فیلم شهر خبر از افزایش 40 درصدی شرکت کنندگان داده است.

وی همچنین، درباره آمار و ارقام فیلم‌های متقاضی گفته است: به طور کلی 1694 اثر متقاضی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره شهر هستند که از این میان، 106 فیلم در بخش سینمایی، 52 فیلم در بخش داستانی بلند، 62 فیلم در بخش مستند بلند، 337 فیلم در بخش مستند کوتاه و نیمه بلند، 652 فیلم در بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند، 179 فیلم در بخش پویانمایی و 297 فیلم در بخش محله ثبت‌نام شده‌اند.

اتفاق بهتر اینکه در ششمین دوره از جشنواره فیلم شهر، فیلمسازان مطرحی حضور دارند که مسعود کیمیایی، خسرو سینایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، همایون اسعدیان، مسعود جعفری‌جوزانی، رضا درمیشیان، محمدحسین مهدویان، منوچهر هادی، مهدی و کاوه صباغ‌زاده، وحید موسائیان، محمدعلی طالبی، حمید نعمت اله مازیار میری، پوران درخشنده، هاتف علیمردانی، سیدمسعود اطیابی، ، کیومرث پوراحمد، تینا پاکروان، مهرداد فرید، ابراهیم مختاری، فرزاد موتمن، روح اله حجازی، علیرضا داودنژاد از آن جمله اند.

همچنین در بخش آثار داستانی، مستند و پویانمایی بلند، نیمه بلند و کوتاه جشنواره فیلم شهر نیز سینماگران مطرحی حضور دارند، هنرمندانی چون محسن عبدالوهاب، آیدا پناهنده، هادی آفریده، پگاه آهنگرانی، لقمان خالدی، محمد کارت، هادی حیدری، احسان عبدی‌پور، کاوه قهرمان، آرین وزیر دفتری، علی درخشنده، محمد اسماعیلی، محمد نجاریان داریان، محمد حمزه‌ای، سعید محصصی، سامان سالور، یاسر طالبی، داریوش یاری، محمد حمزه‌ای، مسعود مددی، حسین قاسمی‌جامی، نادر طریقت، شهرام میراب اقدم، هادی آفریده، مرجان ریاحی، مرتضی جذاب، رهبر قنبری، سجاد شاه‌حاتمی و بهزاد خداویسی.

یادش بخیر! اجرای تئاتر خیابانی در پارک های تهران

کمی درباره سازمان فرهنگی هنری شهرداری

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران است که مدیریت فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی و هنری وابسته به شهرداری را بر عهده دارد. این سازمان در سال ۱۳۷۵ تأسیس شد که زیر نظر هیئت امنایی متشکل از نهادهای فرهنگی گوناگون مانند صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خود را انجام می‌دهد.


یادش بخیر تئاتر خیابانی و همایش های وسیع میدانی

البته باید گفت سازمان فرهنگی هنری شهرداری در زمانی نه چندان دور فعال تر از پیش بود و مسئولیت برگزاری همایش ها و جشنواره های بیشتری را به عهده داشت که مهمترین آنها برگزاری همایش های بزرگ تئاتر خیابانی بود؛ پوششی وسیع که از هر لحاظ قابل توجه بود، تا آنجا که کمتر پارک یا مکان فرهنگی را در تهران می شد یافت که خالی از برنامه های فرهنگی و هنری باشد و تئاتر خیابانی در آن اجرا نشود، این سازمان در آن سالها (سه، چهار سال پس از تأسیس) نظارت کاملی بر بخش مالی پروژه ها داشت و از هنرمندان با خوش حسابی حمایت می کرد تا آنها کمتر با مشکلات مالی مواجه باشند.

حال طی این سالها هرچند فعالیت های میدانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در عرصه تئاتر کمتر شده اما وجود جشنواره ای چون فیلم شهر می تواند یادآور روزهای خوبی باشد که مسئولان این سازمان برای هنرمندان ایجاد کردند.

بی شک سازمان فرهنگی هنری شهرداری این قدرت را دارد تا فعالیت های فرهنگی هنری اش را بیشتر کند و با اختصاص بودجه به تئاتر از گروه های هنری که از سوی هیچ ارگان و سازمان دولتی حمایت نمی شوند، پشتیبانی کند! تا به این ترتیب آنها نیز با سختی و مرارت های کمتری گذران زندگی کنند! امید که چنین باشد.

گفتنی است، ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر 9 تا 14 مردادماه به دبیری سیدعلی احمدی در تهران برگزار می‌شود.




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار