جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۲ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
درباره اتفاقات خوب فرهنگی هنری در مسابقه فوتبال ایران و ازبکستان
روز پیش تیم ملی فوتبال ایران موفق شد با اختلاف دو گل تیم ازبکستان را شکست دهد و مقتدرانه به جام جهانی برود؛ موضوع قابل توجه در این بازی حضور عروسک های غول پیکری بود که پیش از بازی به اجرای نمایش پرداختند. یادداشت زیر درباره این اتفاق فرهنگی و پیامدهای خوب آن است.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، روز پیش تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی مقتدرانه تیم ازبکستان را با اختلاف دو گل برد تا به جام جهانی برود. این خبر به خودی خود خوشحال کننده است اما پیش از بازی، اتفاقی بهتر رخ داد! و آن حضور عروسک های غول پیکر در استادیوم آزادی بود.

ناگفته پیداست که، استفاده از پتانسیل های فرهنگی در قالب فعالیت های هنری می تواند در شناساندن هرچه بیشتر ایران و ایرانیان به دیگر کشورها موثر باشد؛ بخصوص در مکانی بزرگ چون استادیوم آزادی، پیش از آغاز مسابقه ای مهم با آن همه تماشاچی! آن هم در حالی که ایران میزبان کشوری خارجی است.

وقتی تئاتر با عروسک های غول پیکر به استادیوم آزادی می رود!

ایران کشور فارس ها، کوردها، ترک ها، لرها ، بلوچها و دیگر قوم هایی است که با اتحاد در کنار یکدیگر زندگی می کنند، اما مردم اغلب کشورها درباره این موضوع چیزی نمی دانند! موسیقی ایرانی نشنیده اند و از قدمت تاریخی کشورمان بی خبرند!

در این میان، رویدادهای بین المللی فرصت خوبی برای شناساندن فرهنگ ایرانی هستند و فرقی نمی کند که آن رویداد ورزشی باشد یا یک جشنواره ای سینمایی!

روز گذشته، پیش از بازی مهم دو تیم ایران و ازبکستان، ورزشکاران خارجی و تماشاچیان شاهد هنرنمایی عروسکهای غول پیکری بودند که با موسیقی فولکوریک ایرانی می رقصیدند و پای کوبی می کردند؛ اتفاقی که توجه ورزشکاران ازبکستان را جلب کرد و حال و هوای ورزشگاه را تغییر داد و تصاویر آن از آنتن تلویزیون پخش شد.

در همین راستا، غلامحسین زمان‌آبادی، رئیس کمیته فرهنگی، اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال درباره برنامه های فرهنگی یک روز پیش از برگزاری مسابقه فوتبال ایران و ازبکستان، درباره برنامه های فرهنگی فدراسیون فوتبال گفته است: موضوع تکریم ارباب رجوع یا به عنوان دیگر تکریم تماشاگر در دستور کار است.

وی همچنین گفته است: حتی استفاده از تورهای یک روزه برای تماشای فوتبال هم در برنامه‌های آتی قرار دارد تا بتوانیم تماشاگر را به ورزشگاه بیاوریم و برایش امکانات رفاهی در نظر بگیریم و سپس به منزل بازگردانیم؛ در واقع قصد داریم با سازمان تبلیغات اسلامی تفاهمی امضا کنیم تا آسیب‌هایی که شناسایی شده است را به صورت تئاتر درمانی اعمال کنیم. بازیگران این‌ها عروسک‌های غول پیکیری به ارتفاع شش متر هستند که پیش از بازی و بین دو نیمه با سناریوهای از پیش تعیین‌شده بحث‌های فرهنگی را پیش می‌برند.

رئییس کمیته فرهنگی، اجتماعی و بازی جوانمردانه فدراسیون فوتبال درباره حضور عروسک های غول پیکر در مسابقه دیروز نیز گفته است: چهره‌های این تئاترها از سمبل‌های قدیمی فرهنگ خودمان گرفته شده و قطعاً در آینده سعی می‌کنیم هر هفته در مسابقات لیگ برتر گروه‌های تئاتر همه استان‌ها را فعال کرده و نمادهای عروسکی فوتبال را به جامعه معرفی کنیم.

بی شک با برنامه ریزی درست و با استفاده از نیروهای متخصص در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری، می توان فرصت های بهتری ایجاد کرد و از هر مناسبتی برای شناساندن فرهنگ ایرانی سود برد؛ اما ورزشی چون فوتبال می تواند برد رسانه ای بالایی داشته باشد زیرا طرفداران بسیاری دارد که هر روز به تعداشان افزوده می شود.

به امید آنکه این روند ادامه پیدا کند و به یک بازی ختم نشود!


یادداشت وحید خانه ساز




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲