به گزارش دیباچه ، مرتضی رحمانی موحد - رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر
- با اشاره به اینکه دو پایه آماری برای ثبت سفر در ستاد مصوب شده است، گفت: برای
ثبت تعداد سفرها با مکانیزمی که تا رده فرمانداریها باید آن را تایید کنند، «نفرشب
اقامت» در مراکز اقامت رسمی را پیگیری میکنیم که تا پایان ششم فروردینماه، ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفرشب اقامت ثبت شده است. همچنین از اماکن
تاریخی و فرهنگی و زیارتی کشور تا پایان این تاریخ، ۳۴ میلیون
نفر بازدید ثبت شده است.
وی اظهار کرد: شاخص فعالیتها از ۲۶ اسفندماه سال ۹۵ تا پایان ۶ فروردین
ماه سال ۹۶ بوده
که در حمل و نقل جادهای بیش از چهار میلیون
و ۴۵۰ هزار
نفر از وسیله نقلیه عمومی استفاده کردند که این آمار به تردد با وسایل نقلیه شخصی مربوط
نمیشود، در حالی که ارزیابیها نشان میدهد بیشترین آمار تردد در نوروز امسال به
وسایل نقلیه شخصی مربوط است.
معاون گردشگری ادامه داد: میزان ترددها
در پایانه مرزی در بخش ورودی ۲۵۳ هزار
نفر و در بخش خروجی ۳۸۲ هزار
نفر گزارش شده است که تمام پایانههای مرزی کشور را شامل میشود.
همچنین در حمل و نقل هوایی متوسط پروازهای
داخلی و بینالمللی ۱۷ هزار
و ۲۲۰ هزار
نفر پرواز با حجم جابهجایی بیش از ۲.۲ میلیون
نفر ثبت شده است.
او اظهار کرد: در استفاده از حمل و نقل
ریلی نیز بیش از یک میلیون نفر، راهآهن را بهعنوان وسیله جابهجایی انتخاب کردهاند.
رحمانی موحد با بیان اینکه امسال سفرهای
نوروزی با شرایط آب و هوایی متفاوتی همراه بود، گفت: وضعیت آب و هوایی نوروز امسال
استانهای زیادی را تحت تاثیر قرار داد و خدمات انتظامی، ترافیک، راهداری و ... را
با حجم بسیار بیشتری بر شانه دستگاههای مسؤول گذاشت که خوشبختانه این دستگاهها با
مدیریت خوب خود توانستند تبعات و آثار منفی آن را کاهش دهند.
وی بیان کرد: حجم زیاد سفرها در استانهای
مختلف سبب شد بخشهای نظارتی و خدمات پایانهای فعال شوند، به طوری که پایانههای ریلی،
هوایی و جادهای و مرزی همه درگیر حجم سفرها و مسافرتهای مردم هستند.
او سپس به اقدامات سایر دستگاههای عضو
این ستاد اشاره کرد و افزود: در بحث خدمات امدادی، سازمان امداد و نجات با هدف کمک
به مسافران نوروزی بیش از دو هزار و ۸۸۰ ماموریت
را در سطح کشور انجام داده است. سازمان جوانان هلال احمر نیز بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار اطلاع رسانی را در سلامت، برپایی چادرها
و خدمات فرهنگی و ارائه بروشور انجام داده است. در وازرت دادگستری و تعزیرات حکومتی
نیز حدود ۵۵ هزار
پرونده در شعب سیار و ثابت رسیدگی شده که این مجموعه در همه عرصههای خدماتی حاضر بودهاند
و در مجموع، ۱۶ هزار
بازرسی را انجام دادهاند.
رییس ستاد هماهنگی خدمات سفر، گفت: مرکز
فوریتهای پزشکی و اورژانس بهعنوان نماینده وزارت بهداشت، ۱۳۳ هزار ماموریت را از ۲۶ اسفند ۹۵ تا ۶ فروردین۹۶ گزارش
کرده که برخی از این ماموریتها شهری و برخی نیز خدمات جادهای بوده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع
دستی و گردشگری همچنین اظهار کرد: در بخش مربوط به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی که
سامانه ۰۹۶۲۹ نیز
در این مجموعه مستقر است و اطلاعات مسیرها و جاذبهها و بازارچههای صنایع دستی و نوروزگاهها
را در اختیار مسافران قرار میدهد و با کمک همراه اول پیامکی مربوط به جاذبههای استان
را به مسافران ارسال میکند، تا ششم فروردین ماه بیش از ۲۶ هزار تماس دریافت کرده که از آن میان ۱۰۵ مورد ثبت شکایت شده، از این تعداد ۶۰ مورد مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی، ۲۵ مورد هتل و مهمانپذیرها و ۱۲ مورد جاذبه و ۸ مورد پذیرایی بوده است.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت
یکی از اعضای موثر ستاد است که طرح خود را از یکم اسفندماه ۹۵ با مدیریت خدمات اصناف آغاز کرد، افزود: ۳۴۷ هزار بازرسی در کل کشور توسط این وزارتخانه
صورت گرفته که بعضا به تشکیل پرونده نیز منجر شده و ۱۲ هزار
گزارش مردمی با سامانه ۱۲۴ یا اتاق
اصناف انجام شده است.
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین
معتقد است: سازمان هواشناسی بهعنوان دیگر عضو ستاد با اعلام وضعیت آب و هوا مناطق
مختلف و پیشبینی روزهای آتی به مسافران و مدیریت استانها برای اجرا، اقدامات لازم
را انجام داده است.
رحمانی موحد همچنین با ابراز خرسندی از
کاهش آمار تلفات جادهای، اظهار کرد: با اعلام پلیس راهور از ابتدای طرح نوروز ۹۶ تا به امروز، تلفات جادهای با کاهش ۴ درصدی همراه بوده و شمار مجروحان تصادفات
نیز با ۵ درصد
کاهش روبهرو بوده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع
دستی و گردشگری در ارتباط با برنامههای تهیهشده در صدا و سیما نیز بیان کرد: تولیدات
برنامههای گردشگری در نیمه دوم سال ۹۵ نسبت
به نیمه نخست این سال، رشد ۳۶ درصدی
داشته و شبکه «شما» نیز متمرکزتر در فصل تعطیلات عمل کرده است.
او که در جریان بازدید زهرا احمدیپور ـ
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ از دبیرخانه این ستاد مرکزی هماهنگی
خدمات سفر و روند خدمترسانی آن، این گزارش را ارائه کرد، گفت: اعضای ستادهای خدمات
سفر با تلاشهای خود در بازه اجرای طرح سفرهای نوروزی سعی کردند تا امور سفر و میزبانی
در سراسر کشور برای مسافران با رضایتمندی و خاطری آسوده همراه باشد.
وی با اشاره به اقدامات صورتگرفته در ستاد
مرکزی هماهنگی خدمات سفر، یادآوری کرد: طرح مدیریت و اجرای سفرهای نوروز ۹۶ از نیمه آذر ماه ۹۵ با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و
گردشگری در جلسه ستاد که به میزبانی سازمان تعزیرات برگزار شد، آغاز و دستورالعمل مربوطه
به همه استان ها ابلاغ شد که پیرو آن وزیر کشور نیز طرح را با دستورالعملهای خود به
استانهای سراسر کشور ابلاغ کرد.
رحمانی موحد افزود: از دوماه قبل از نوروز
۹۶، هماهنگی و اشتراک نظر بین تمام دستگاهها مطابق
سالهای گذشته البته با نگاهی نو و متفاوت انجام شد تا کار مربوط به سفرها و میزبانی
در سراسر کشور به نحو بسیار مطلوبی عمل شود.