پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۹۰۸
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
انجمن‌های تجسمی ایران درباره رسوایی داوری در نهمین جشنواره تجسمی فجر بیانیه‌ای را ارسال کردند.

به گزارش دیباچه، با گذشت حدود دو هفته از مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی و حاشیه‌های ایجاد شده درباره شباهت اثر کوچ با هنرمند ترکیه‌ای شاکر گوکچه باء انجمن‌های تجسمی بیانیه‌ای درباره داوری ناعادلانه در این جشنواره را ارسال کردند.

اعتراض انجمن‌های تجسمی به داوری ناعادلانه جشنواره تجسمی فجر

در متن این بیانیه آمده است؛

۱- این روزها صحبت از جایزه‌ای‌ست که در جشنواره‌ی دولتیِ فجر به شخصی تعلق گرفته که اثر هنرمند دیگری را با مختصر تغییراتی به نام خود جا زده و به طریقی جایزه‌ی جشنواره را تصاحب کرده است. هیئت داوران جشنواره هم با انتشار بیانیه‌ای با ارجاع به بحث تئوریک از آن خودسازی کاملا از عملکرد خود دفاع نموده‌اند که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. اینکه یک اثر کپی از کار یک هنرمند دیگر توانسته طوبای زرّینِ نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر را از آن خود سازد، دُملِ کهنه‌ای را گشوده است که دیدنش هرگز خوشایند نبوده و نیست و سنگینیِ حضورش چنان گزنده است که نمی‌گذارد نادیده گرفته شود.

متاسفانه و به حق، هم در اذهان جامعه‌ی هنری و هم در اذهان عمومی، این واقعه به حیثیت پنج ساحت در حیطه‌ی هنر یورش برده و لطمه زده است: هنرمند، مدیریت هنری، هیئت داوری، حرفه‌ای بودن و شعور مخاطب. این حادثه شبهات واقعی و اساسی ایجاد کرده است و لازم است هرچه سریعتر، از طریق میزگردهایی تخصصی، با حضور مسولین جشنواره، صاحبنظران موافق و مخالف، و مطبوعات مورد بررسی عاجل قرار گیرد و آسیب‌شناسی شود چراکه برخورد سازنده با این واقعه قطعاً می‌تواند مثبت و تغییر دهنده باشد‌. اینگونه وقایع به راحتی می‌توانند در این عصر دیجیتال آبروریزی‌های ملی و بین‌المللی برای کشور و هنرمان رقم بزنند.

۲- در این سال‌ها، مدیریتِ دولتیِ هنر با فاصله گرفتن از انجمن‌های تجسمی، خود را از اندیشه، دانش و همکاری این مجموعه‌های تخصصی محروم کرده است. انجمن‌هایی که می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی - هنری مشاورانی ارزشمند باشند. بی‌شک این نادیده انگاشتن بخش قابل توجه جامعه‌ی هنری که هریک تجربه فعالیت و برنامه‌ریزی در حوزه تخصصی خود را نزدیک به دو دهه دارند، آسیب‌های جدی به فضای هنری امروز وارد آورده، و این درحالی‌ست که با هر تغییر مدیریتی انجمن‌های تجسمی برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

۳- جناب آقای صالحی امیری، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشستی که در موزه هنرهای معاصر تهران در ۲۶ بهمن سال جاری با برخی از هنرمندان، نمایندگان مطبوعات و برخی از مدیران دولتی و خصوصی داشتند، قول دادند که سال ۱۳۹۶، سال تحول در عرصه‌های کلان هنرهای تجسمی باشد و صحبت از ایجاد شورای تجسمی، اتاق فکر و برنامه‌های دیگر کردند‌. همه‌ی این‌ها می‌توانند امیدوارکننده و بسترساز باشند به شرط اینکه فضای عادلانه و حرفه‌ای برای فعالیت و همکاری هنرمندان و صاحبنظران مستقل با مدیریت دولتی فراهم شود. اینک بهترین فرصت است. تجربه‌ی تلخ جشنواره‌ی فجر نباید تکرار شود.

انجمن هنرمندان نقاش ایران انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران- انجمن هنرمندان سفالگر- انجمن عکاسان ایران- انجمن تصویرگران ایران- انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار