جمعه ۰۲ آبان ۱۴۰۴  |  Friday, 24 October 2025
کد خبر: ۴۲۳۳۶
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۶ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
یادداشتی بر دومین اثر سینمایی حسین کندری

«شنل» فیلمی ملتهب که دیده نشد!

حسین کندری در دومین فیلم بلندش «شنل» تابع فیلمنامه و ماجراهای آن است و با دکوپاژی خوش ریتم تشنج لازم را به فیلم تزریق کرده و بازیگران را نسبت به موقعیت هایشان در فیلم آگاه کرده است و این را می توان از بازی های رئالیستی و یک دست بازیگران فهمید.

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، آدم که فیلم سینمایی «شنل»، دومین اثر بلند حسین کندری را می بیند دلش می سوزد از اینکه این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور نداشت! ربطی هم ندارد که آن آدم یک سینماروی دو آتشه باشد! یا یک منتقد یا حتی یک آدم عامی به دور از سینما!

«شنل» فیلمی ملتهب که دیده نشد!

به نظر کسی که سینما بخش بزرگی از زندگی اوست (که خودم باشم) حتی همان آدم عامی به دور از سینما نیز با فیلم ارتباط برقرار می کند! قصه فیلم ملتهب و تعلیق زده است و مخاطب اصلأ کارش به آنجا نمی کشد که سالن را ترک کند زیرا دنیای روی پرده، دنیایش شده و بازی های جاندار بازیگران فیلم درگیرش کرده اند؛ از باران کوثری گرفته که از همیشه متفاوت تر است و درد و رنج و ویژگی های کاراکتر از سر و رویش می بارد! تا بهار کاتوزی که در این فیلم از خود واقعی اش دور است و تا داوود بهبودی دوست داشتنی که نقش منفی فیلم را مانند لباسی خوش فرم به تن کرده است.

به جز اینها، فیلم سینمایی «شنل» بازهم مزیت های ارزشمندی دارد. حمید رضا بابابیگی برای نگارش فیلمنامه وقت گذاشته و این را می توان از ظرافت های شخصیتی آدمهای فیلم فهمید. همه کاراکترهای فیلم ناگفته هایی دارند که به شخصیت آنها جلوه مرموز و پیچیده ای می دهد و این رمزآلودگی در رفتار و کردار بازیگران قابل دیدن و لمس کردن است و مخاطب را دچار حدس گمان می کند؛ از شخصیت منفی فیلم گرفته تا باران کوثری که خاکستری نقش بر سر و روی وجه بازیگرش نشسته است.

در «شنل» بازیگران صرفأ حرافی نمی کنند تا چیزی گفته باشند! آنها دیالوگ می گویند تا درام را پیش برند و قصه را به جلو هول دهند. با این حساب واضح است که بابابیگی اگر دیالوگ نویس ماهری هم نباشد، لااقل پیش از نگارش گفتگوها فکر کرده و هر بی ربط یا کم ربطی را در دهان شخصیت های اثرش نچپانده است!

فیلمنامه علاوه بر کنش های بزرگ (که لازمه هر اثر دراماتیکی است) گره های کوچکی دارد که قابل دیدن نیستند اما ملموسند. گره هایی که تاوان باز شدن هرکدامشان، رو شدن دست یکی از آدمهای فیلم است؛ زیرا همه آنها به قاعده بازی واردند و اهل مچ گیری اند و مدام دست آن یکی را می خوانند!

فیلم، یک نوآر امروزی است و قصه، قصه باجگیری است. صحرا (باران کوثری) مخفیانه با مردی مسن(مسعود فروتن) ازدواج کرده است. مرد می میرد و مشخص می شود که او با شناسنامه کارگرش، صحرا را عقد کرده است. مرد کارگر(رضا بهبودی) که شناسنامه مال اوست از وضعیت پیش آمده سواستفاده می کند و می خواهد از صحرا اخاذی کند. صحرا شرایط خاصی دارد و نمی تواند نارضایتی و شکایتش را علنی کند؛ زیرا افغانی است و اگر به دادگاه شکایت کند مشکلات بیشتری دامنش را می گیرد. دوست صحرا(بهار کاتوزی) و همسرش ( مهدی حسینی نیا) به ناچار درگیر ماجرای صحرا می شوند و می خواهند به او کمک کنند در حالی که خودشان نیز گرفتارند و مشکلات خود را دارند. در نهایت نیز صحرا نمی تواند از دست کارگر باج گیر رها شود و خودش را به تقدیر می سپارد!

حسین کندری تابع فیلمنامه و ماجراهای آن است و با دکوپاژی خوش ریتم تشنج لازم را به فیلم تزریق کرده و بازیگران را نسبت به موقعیت هایشان در فیلم آگاه کرده است و این را می توان از بازی های رئالیستی و یک دست بازیگران فهمید.

به هرحال جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به پایان رسید، بی آنکه «شنل» در بخش سودای سیمرغ با دیگر آثار رقابت کند؛ که اگر این اتفاق می افتاد آرای هیئت داوران لااقل در بخش بازیگری تغییر می کرد!

در پایان باید گفت، هرچند فیلم سینمایی «شنل» آنچنان که باید توسط سینماگران و مخاطبان دیده نشد! اما هنوز امیدی هست اگر «شنل» در فصل مناسبی اکران شود. پس به امید اکران «شنل» در فصلی مناسب و فروش بالای فیلم.



یادداشت وحید خانه ساز
مطالب برگزیده
سرنوشت پدر برای پسر تکرار شد

امید جهان، خواننده محبوب بوشهری درگذشت

۱۴:۵۳  -  ۲۲ شهريور ۱۴۰۴
مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی کشور در گفت‌و‌گو با دیباچه مطرح کرد؛

هنر تئاتر در ایران سابقه‌ای چند هزار ساله دارد/ رویداد‌های هنری و فرهنگی بزرگ از شهر‌های کوچک شروع می‌شوند

۱۴:۴۶  -  ۲۲ شهريور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گو دیباچه با نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک»

«پاسیاد پسر خاک»، رمان، داستان بلند و خاطرات شفاهی نیست!

۰۷:۳۰  -  ۱۱ شهريور ۱۴۰۴
رامبد جوان با "کارناوال" کاری کرد، کارستان؛

خبری از آثار طنز قوی در صدا و سیما نیست! روان مردم را جدی بگیرید!

۰۸:۰۰  -  ۰۴ شهريور ۱۴۰۴
گفت‌و‌گو دیباچه با معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش

تحقق عدالت آموزشی، مهم‌ترین هدف نظام آموزشی است!

۱۶:۵۶  -  ۰۳ شهريور ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی

مشهد مقدس آماده میزبانی از میلیون‌ها زائر در دهه پایانی ماه صفر می‌شود

۱۹:۱۷  -  ۲۸ مرداد ۱۴۰۴
رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با دیباچه مطرح کرد:

حضور ۴ میلیون زائر در مراسم اربعین پیش‌بینی می‌شود/ کاهش میزان تماس‌های مردم با ۱۱۵ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه

۱۱:۴۹  -  ۰۸ مرداد ۱۴۰۴
یک نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتگو با دیباچه:

شنیدن قصه، یکی از نیازهای همیشگی کودکان و نوجوانان است/ کار قصه‌گو نگهداری و نگهبانی از زبان فارسی است

۱۹:۵۶  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴