پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۰۹ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
با وجود آنکه گاهی گفته می‌شود یا گفته می‌شد که در جشنواره فجر تماشای فیلم در سالن رسانه‌ها برای عوامل فیلم‌ها نگران‌کننده است و حتی برخی فیلمسازان که اثرشان در زمان نمایش با کف و سوت و خنده روبه‌رو می‌شد از حضور در مقابل خبرنگاران خودداری می‌کنند، امسال شرایط متفاوتی در سی و پنجمین دوره این جشنواره به‌وجود آمده و شاید حالا دیگر فیلمسازان نگرانی از حضور در این سالن نداشته باشند!

به گزارش دیباچه، جشنواره سی و پنجم فیلم فجر امسال اگر چه در برج میلاد نسبت به سالهای گذشته با نظم بیشتری برگزار شد اما بیشترین و پررنگ‌ترین حاشیه‌ها در سالن نشست‌های رسانه‌ای فیلم‌ها اتفاق افتاد؛ البته بسیاری از نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره امسال به خنثی‌ترین شکل ممکن و بدون طرح هیچ مطلب مفیدی که حتی برای انتشار ارزش خبری داشته باشد، برگزار شدند و در این بین برخی عوامل فیلم‌ها هم نسبت به بی‌تفاوتی میان اهالی رسانه و طرح نشدن سوالات مناسب و نیز سکوت آنها واکنش نشان دادند. هرچند منظور آنان از اهالی رسانه، حاضران در سالن بودند که چهره، نام یا حتا نام رسانه‌ی بسیاری از فعالان و همیشه پشت میکروفن قرارگیران آنان، برای اهالی رسانه ناآشنا بود و بعضا تازگی داشت.

برگزاری این نشست‌ها در جشنواره فیلم فجر در حالی بود که پیش از شروع جشنواره شنیده می‌شد، دبیر جشنواره به دنبال حذف این بخش یا برگزاری آن با شکل و شمایلی دیگر بوده که سرانجام عملی نشد.

موضع گیری مریلا زارعی و رامبد جوان در خصوص نشست های جشنواره فیلم فجر

مریلا زارعی: نشست‌های فجر در طول سال‌های گذشته ضعیف شده است

مریلا زارعی ابتدا با تاکید بر این که آنچه می‌گوید به نمایندگی از سینماگران نیست و فقط به عنوان بازیگری که در تعداد زیادی از جلسات رسانه‌ای جشنواره فجر در طول سال‌های گذشته حضور داشته است، اظهار نظر می‌کند، به ایسنا گفت: متاسفانه این نشست‌های جشنواره فجر طی سال‌ها خیلی ضعیف شده است و این موضوع برای من، به عنوان کسی که برای نظر اهل قلم و منتقد اعتبار و احترام قائل است و دوست دارد بابت کاری که انجام داده مورد پرسش قرار گیرد، اتفاقی عجیب و البته ناراحت کننده است.

او افزود: من دوست دارم این فرصت را داشته باشم تا در برابر پرسش و نظر اهالی رسانه و منتقد پاسخگو باشم؛ حال چه در رد آن نظرات و چه موافقت با آن‌ها، اما هیچ کدام از این‌ها در نشست‌های امسال دیده نمی‌شود. نکته‌ی مهم اینجاست که ما گاهی در اثری حضور داریم که ممکن است در نهایت نتیجه‌اش با آنچه ما انتظار داشته‌ایم متفاوت باشد و اتفاقا در چنین مرحله‌ای جزو منتقدان خواهیم بود تا ضعف‌ها به گروه سازنده گفته شود که لااقل صاحب اثر متوجه اشکالات بشود و پاسخی به آن‌ها بدهد.

بازیگر فیلم «زیر سقف دودی» اضافه کرد: اما وقتی سوالی مطرح نشود، تمام انتظاری که داشته‌ایم، به صورت یک کمپلکس در ما باقی می‌ماند، در نتیجه انگار فقط آمده‌ایم تا خود را در یک شرایط پر از استرس و انرژی‌های سنگین عرضه کنیم و این برای بازیگری که ماحصل یک سال انتخابش را با کار نکردن، رد کردن یک سری پیشنهادها و پذیرفتن یک سری دیگر در جشنواره می‌بیند، هزینه‌ سنگینی است.

زارعی تاکید کرد: این اتفاق باعث می‌شود از این پس دیگر خیلی انگیزه‌ای برای آمدن به برج میلاد و پاسخ‌گویی به اهالی رسانه نداشته باشم، چون می‌دانم صحبت خاصی مطرح یا سوالی پرسیده نمی‌شود. حتی منتقدان هم کارگردان را زیر سوال نمی‌برند تا توضیح بشنوند و ما هم برای برخی از اتفاقات آثارمان توجیه شویم. در نهایت این می‌شود که ما نظرات منتقدان یا خبرنگاران را در سایت‌ها و روزنامه‌ها باید بخوانیم و آن وقت نکاتی آنجا مطرح می‌شود که حتی فرصتی برای موافقت با آن‌ها نداریم. این در حالی است که تایید یا تکذیب شدن به هر حال برای ما در میان اهالی رسانه اعتبار می‌آورد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد بی‌اعتباری به وجود آید، ما باید فرصتی برای دفاع داشته باشیم ولی این فرصت با این جلسات بی‌خاصیت از ما گرفته شده است، در نتیجه فقط مجبوریم انرژی منفی‌ای را که ممکن است در جلسات پیش آید، از بین ببریم و الکی خوشحال و شاد باشیم؛ در حالی که بحث‌ها کاملا جدی است و ما یک فیلم را همراه با اهالی رسانه برای اولین‌بار تماشا می‌کنیم.

زارعی با بیان اینکه الان اشکالات فیلم‌ها در حال خفه شدن هستند، اظهار کرد: تنها انگیزه من برای آمدن به این نشست‌های خبری این است که گوشم برای شنیدن انتقادها باز است تا ببینم چقدر از انتقادها قابل دفاع است یا حتی کارگردان چطور می‌تواند برای نکاتی که مطرح می‌شود توضیح بدهد، اما وقتی کارگردان چیزی نشنود، چطور می‌تواند به ایرادهای کارش آگاه شود و من به عنوان شخصی که در فضای مجازی حضوری ندارم، اصلا نمی‌توانم بفهمم چه اتفاقی برای فیلمم افتاده است. به همین دلیل اگر بعدها هم مصاحبه‌ای انجام شود، دیگر آنقدر فایده ندارد چون فضای جشنواره برای ترمیم مشکلات فیلم راه‌گشاست.

موضع گیری مریلا زارعی و رامبد جوان در خصوص نشست های جشنواره فیلم فجر

رامبد جوان: بهتر است نشست های رسانه‌ای با شرایط فعلی برگزار نشود

در این باره رامبد جوان هم که انتظار می‌رفت نشست رسانه‌ای فیلم جدیدش «نگار» در برج میلاد متفاوت از دیگر نشست‌ها باشد اما اینطور نشد، اظهار نظر کرد. البته در آن جلسه حاشیه‌هایی به وجود آمد اما به فیلم «نگار» هیچ ارتباطی نداشت.

رامبد جوان دراین‌باره اظهار کرد: متاسفانه جهان منتقدان و اصحاب رسانه با جهان خود فیلم‌سازها آنقدر از هم دور است که انگار برای رسیدن حرف‌هایشان به هم چندین سال نوری زمان نیاز است و اصلا گفت‌وگویی میان ما اتفاق نمی‌افتد.

او با اشاره به اینکه منظورش از فاصله، تفاوت است، ادامه داد: وقتی من به عنوان یک فیلم ساز در نشست خبری می‌نشینم، از مجموعه ‌حرفها، سوالها و تحلیل‌های‌ آن جلسه ممکن است فقط دو مورد به دردم بخورد که بخواهم به آن فکر کنم و بخش عمده‌ای از آنها اصلا اهمیت ندارند. گاهی انگار سوال‌ها شبیه گفت‌وگو با مردم است و سوال‌هایی است که مردم هم می‌توانند آن را بپرسند اما نکته اینجاست که آیا وقتی ما به یک نشست رسانه‌ای در جشنواره فجر می‌رویم، وظیفه داریم سوال‌هایی را که مردم می‌خواهند از ما بپرسند، جواب دهیم؟

جوان افزود: به نظرم اصلا اینطور نیست و خبرنگار و منتقد باید سوال مهم و بزرگ‌تری را بپرسند تا حتی مردم هم بدانند که این نوع سوال‌ها اهمیت بیشتری دارند؛ نه سوال‌های خاله زنکی و بی‌اهمیت.

او در پاسخ به اینکه بسیاری از فیلمسازان در نشستها کمتر در مواجهه با نمایندگان رسانه‌های رسمی فعال در حوزه سینما قرار می‌گیرند و بیشتر رسانه‌هایی از فضای مجازی در نشست‌های خبری حضور دارند، گفت: این اتفاق برایم خیلی عجیب بود. رونق گرفتن فضای مجازی، سایت‌ها و کانال‌هایی که شکل گرفته‌اند، به گونه‌ای است که خیلی از آنها را نمی‌شناسیم و همه تازه متولد شده‌اند اما امیدوارم لااقل قد و قواره‌اشان در حد و اندازه‌ای باشد که در جشنواره فجر و نشست‌های رسانه‌ای آن حضور داشته باشند.

کارگردان و تهیه کننده فیلم «نگار» در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم با شرایط فعلی بهتر است نشست‌های رسانه‌ای برگزار نشود، چون وقت گیر، حوصله سربر و با حاشیه است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲