پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴  |  Thursday, 05 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۱۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به فیلم کارگردانی کار اولی
«ایتالیا ایتالیا» نخستین ساخته بلند کاوه صباغ زاده که روز پیش در جشنواره فیلم فجر اکران شد اثری است سرگرم کننده که با وجود کاستی های کم و بیش، در نهایت مخاطب را راضی نگه می دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی پایگاه خبری دیباچه، «ایتالیا ایتالیا» نخستین فیلم کاوه صباغ زاده است. این فیلم پیش از آنکه فیلم خوب یا بدی باشد اثری آبرومند است که قصد دارد بدون پناه بردن به فضاسازی های کلیشه ای، موقعیت های دم دستی و دیالوگ های سخیف مخاطب را شاد می کند. اثری خیال انگیز که از آغاز تا پایان لبخند بر لب تماشاچی می نشاند و گاه او را به فکر فرو می برد.

«ایتالیا ایتالیا» فیلمی شادی آور و البته جسورانه!

«ایتالیا ایتالیا» قصه زندگی نادر برف کوبانی با بازی حامد کمیلی است نویسنده و مترجمی که عاشق زبان و فرهنگ ایتالیایی است بی آنکه به این کشور سفر کرده باشد؛ آدمی که برندهای ایتالیایی می پوشد، موسیقی های ایتالیایی گوش می دهد، غذای ایتالیایی می پزد و ادبیات ایتالیا را دنبال می کند و رویای ایتالیا را در سر می پروراند.

نادر برف کوبانی به وسیله دوست بازیگرش که همایون ارشادی است و در فیلم نقش خودش را بازی می کند، برای بازی در فیلمی به پروژه ای در دست تولید معرفی می شود و در همان دقایق نخست به دستیار کارگردان فیلم، برفا آسمانی با بازی سارا بهرامی دل می بندد و بالاخره اینکه رابطه شکل می گیرد و به ازدواج ختم می شود.

پس از ازدواج نادر و برفا با وجود تناقض های ریز و درشت رابطه را ادامه می دهند و مخاطب را در روزمرگی زندگیشان سهیم می کنند. برفا که آرزوی ساخت اولین فیلم بلندش را دارد کاراکتری است که نگاه هنرمندانه در رفتار او موج می زند و هرچه می گذرد این منش هنرمندانه و البته روشنفکرانه در او پررنگ ترمی شود و بالاخره کار را به جایی می رساند که ترجیح می دهد بی آنکه از نادر طلاق بگیرد از او جدا زندگی کند و برای این کار دلایل خاص خودش را دارد. دلایلی که نادر را متعجب می کند.

بی شک «ایتالیا ایتالیا» اثر جسورانه ای است زیرا کمتر کارگردانی را می توان سراغ داشت که در قدم نخستین به سراغ ساخت فیلمی برود که در عین ملودرام بودنش، کمدی و موزیکال نیز هست.

نکته جالب فیلم اینکه صباغ زاده در نگارش فیلمنامه گوشه به چشمی سینما داشته و علاوه بر آنکه تلاش کرده مخاطب را با فضا و حال و هوای سینما آشنا کند از وقایع سال پیش سینمای ایران می گوید که حضور علی ملاقلی پور و همایون ارشادی و عوامل پشت صحنه سینما گواهی است بر این ویژگی! ویژگی از آن جهت که صباغ زاده مرور سینمای ایران را موازی با قصه اصلی فیلمش پیش برده و گاه برای تکمیل درام از آن سود برده است.

«ایتالیا ایتالیا» اما کاستی هایی نیز دارد که مهم ترین آن عدم وجود کنش در کل فیلمنامه و در نهایت فیلم است. در فیلم هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد و گره گشایی به معنی واقعی وجود ندارد و هرچه هست موقعیت های گاه کمدی و گاه جدی است که توسط نادر و برفا خلق می شود به همین دلیل است که فیلم پایان مشخصی ندارد و احتمالا مخاطب پس از دیدن فیلم باید برای به خاطر آوردن چگونگی پایان یافتن آن کمی فکر کند!

بخش موزیکال فیلم نیز با آنکه سلیقه شخصی کارگردان است اما تا حدودی در اثر حل شده و در نهایت باعث انبساط خاطر مخاطب می شود که همین راضی نگه داشتن مخاطب توجیه خوبی برای وجود کلیپ های موجود در فیلم است.

در پایان باید گفت کاوه صباغ زاده قدم اولش را درست برداشته و اثر خوش ساختی را تولید کرده است. به امید اینکه این فیلم مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد و گیشه خوبی داشته باشد تا صباغ زاده برای ساخت فیلم بعدی اش خیلی معطل نشود.


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳