پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۲۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
یادداشتی بر اولین فیلم داستانی اکران شده در جشنواره فجر
«خانه دیگری» فیلمی است به کارگردانی بهنوش صادقی که در روز اول جشنواره فیلم فجر در بخش چشم انداز روی پرده رفت.
قصه از این قرار است که دختری به نام مرجان باید ظرف 10 روز پولی را برای پدر بیمارش تهیه کند و در این راستا با موانعی روبرو می شود که کار را برای او سخت می کند. پدر قرار است با این پول گره از کار خانواده ای باز کند که با او زندگی می کنند. این پول بهای آزادی فرزند آن خانواده است که به دلیل تصادف باعث مرگ عابری شده و حال قرار است اولیای دم با دریافت 10 میلیون تومان رضایت دهند. به هرحال این پول جور می شود اما زمانی که پدر مرده است.

خانه دیگری اثری فاقد پیچیدگی و تعلیق!

فیلم اثری اجتماعی و واقعگرایانه است که به آدمها و عکس العمل آنها در مواجهه با موقعیت های مختلف می پردازد. آدم هایی که مابه ازای آنها را در جامعه می بینیم. شخصیت های به ظاهر ساده اما پیچیده ای که در تصمیم گیری دچار تردید می شوند که بر این اساس می توان گفت خانه دیگری اثری شخصیت محور است که نویسنده و کارگردان آن سعی کرده اند آنها را با ظرافت پرداخت کنند و تا حدودی موفق عمل کرده اند زیرا بیشتر آدمهای فیلم از تیپ های مرسوم دورند و به شخصیت نزدیکند.

درباره فیلمنامه اثر نیز باید گفت،  پیچیدگی خاصی در قصه فیلم به چشم نمی خورد و تعلیقی وجود ندارد. گره بزرگی وجود دارد و باقی کشمکش ها در درون آدم های فیلم رخ می دهد که نقطه قوت به حساب نمی آید زیرا نمود بیرونی ندارند و  آنچنان که باید بر کل درام اثر نمی گذارند.

فیلم برای جذاب تر شدن از داستانک های زیادی سود نبرده است و هرچه هست همان گره اصلی است و اتفاق های کوچک حواشی آن! و دیگر اینکه تنها گره قصه نیز با شتابزدگی گشوده می شود و این کاستی چنان جدی است که بر پایان فیلم تاثیر می گذارد و مخاطب را غافلگیر می کند. شاید اگر ریتم فیلم تندتر بود این شتابزدگی در پایان را در خود حل می کرد و آنقدر گل درشت به نظر نمی رسید و ضعف محسوب نمی شد. 

بازی ها قابل قبولند اما این بازی متفاوت و درونی ناصر هاشمی است که امتیاز محسوب می شود و اگر اغراق نباشد می توان آنرا نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او به حساب آورد!

دیگر عناصر فیلم نیز در خدمت اثر هستند اما ویژگی های خاصی ندارند.

در پایان باید گفت خانه دیگری فیلمی معمولی است که تماشاچی را شگفت زده نمی کند و اینگونه که به نظر می رسد در فروش گیشه نیز موفق نخواهد بود؛ که امید است چنین نباشد


یادداشت وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲