جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۰۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
در گفتگو با دیباچه
راشین امامی کارگردان نمایش«مهراوه عشق» معتقد است تاریخ مصرف تئاتر مذهبی با آن ساختار کلاسیک و قدیمی گذشته است؛ مگر اینکه شکل اجرا نو و مدرن باشد.

«مهراوه عشق» نمایشی است به کارگردانی راشین امامی که در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد و قرار است در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران با دیگر آثار رقابت کند.

راشین امامی: نمایشم یک اثر پست مدرن است!/هدفم تغییر دیدگاه مخاطب است

راشین امامی درباره اثرش به خبرنگار تئاتر پایگاه خبری دیباچه گفت: «مهراوه عشق» نمایشی است درباره حضرت زهرا(ع) که در آن به صفات عاشقانه و نیکوی ایشان در ماجرای فدک پرداخته ام و از آنجاییکه به سبک و سیاق نوشتن سید مهدی شجاعی و آثار مکتوبش علاقه زیادی دارم، رمان «کشتی پهلو گرفته» را مورد اقتباس قرار دادم و برای نمایشی تر شدن اثر آنرا دراماتورژی کرده ام؛ البته در همین راستا،  طی جلساتی که با آقای شجاعی داشتم از نظرات ایشان برای بهتر شدن کار سود برده ام.

راشین امامی درباره شیوه اجرای نمایشش گفت: معتقدم که تاریخ مصرف تئاتر مذهبی با آن ساختار کلاسیک و قدیمی گذشته است و مخاطب امروز به دیدن چنین نمایش هایی گرایش ندارد؛ به همین دلیل به اجرای نمایشی متفاوت فکر کردم تا به این ترتیب، مخاطب را با اثری جدید روبرو کنم و از آنجاییکه تخصص من تئاتر فیزیکال و پرفورمنس است تصمیم گرفتم دیالوگ را از نمایشم حذف کنم و آن را در قالب اثری نو و مملو از نور و رنگ به روی صحنه ببرم.

این کارگردان با تأکید بر اینکه اساس و خاستگاه تئاتر، آیین و دین است گفت: در کنار همه ژانرها، پرداختن به نمایش های مذهبی را لازم می دانم و همه تلاشم را کرده ام که دیدگاه مخاطب را نسبت به چنین آثاری تغییر دهم؛ که استقبال خوب مخاطبان در اجرای عمومی نشان داد سعی و تلاشم بی نتیجه نبوده است.

این مدرس دانشگاه ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در جشنواره تئاتر فجر گفت: به کارم ایمان دارم و به نظرم نمایشم آنقدر قوی هست که بتواند جوایز زیادی کسب کند و حتی به اجرای برون مرزی برود، زیرا ساختار اجرایی آن پست مدرن است و به دلیل کم دیالوگ بودن ، مخاطب غیر ایرانی می تواند با آن ارتباط بر قرار کند و با درک نشانه های موجود به مضمون نمایش پی ببرد.

نمایش «مهراوه عشق» به نویسندگی و کارگردانی راشین امامی که در جشنواره تئاتر فجر امسال حضور دارد و در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران با دیگر اثار رقابت می کند، روز پنجشنبه هفتم بهمن ماه در تالار وحدت به روی صحنه می رود و ساعت اجرای آن 19:00 است.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه در تهران برگزار می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار