جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۱۶۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۱ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
متن و حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر؛
مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر شب گذشته اول بهمن ماه با حضور هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت برگزار شد و در این مراسم از برگزیدگان جشنواره تقدیر به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری 71 اجرا به کار خود پایان داد. در این دوره، 12 خواننده پاپ در 18 اجرا، 10 گروه بین‌المللی، 10 گروه تلفیقی،  و گروه ‌های مختلف موسیقی سنتی، بانوان و ارکستر موسیقی کلاسیک و معاصر در 6 سالن تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، سالن میلاد نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفتند.

عدم حضور وزیر ارشاد به دلیل حادثه پلاسکو/ محمد معتمدی داوری جشنواره را زیر سوال برد


در این مراسم که اجرای آن بر عهده «عباس سجادی» مدیر فرهنگسرای نیاوران بود، به مناسب واقعه تلخ ساختمان پلاسکو یک دقیقه سکوت اعلام شد.


حمیدرضا نوربخش، دبیر جشنواره در ابتدای مراسم روی صحنه آمد و از کمبود بودجه سخن گفت. وی در سخنانی بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر با کمبود بودجه روبرو است با این حال ما سعی کردیم که کیفیت جشنواره را بالا ببریم. در دوره جاری جشنواره فجر، تمرکز ما بیشتر روی موسیقی ملی و همچنین موسیقیدان‌های جوان بود.


وی توضیح داد: کنسرت‌های موسیقی ملی در جشنواره با فروش خوبی روبرو شد و به نزدیکی فروش کنسرت‌های پاپ رسید و از کنسرت‌های موسیقیدان‌های جوان که در بخش موسیقی کلاسیک به روی صحنه رفت نیز استقبال خوبی به عمل آمد.


نوربخش در پایان گفت: پخش کنسرت‌های جشنواره به صورت آنلاین، توجه به روابط عمومی و اطلاع‌رسانی جشنواره و دعوت از گروه‌های مختلف و متنوع موسیقی بخشی از برنامه‌های ویژه امسال جشنواره فجر بود که خوش‌بختانه همه‌شان به سرانجام رسید. امیدوارم پایان این جشنواره نقطه آغازی برای گفت و گو، وحدت و همدلی بیشتر و برداشتن گام‌هایی موثر برای ارتقای وضعیت موسیقی کشور و طنین آن در جهان امروز باشد.



وزیر ارشاد: جامعه موسیقی به وحدت و همدلی نیاز دارد

عدم حضور «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم شب گذشته از حواشی مراسم اختتامیه بود. وی، دلیل عدم حضور خود را حادثه پلاسکو عنوان کرده بود و در پیامی، از هنرمندانی هم که شب گذشته اجراهای خود را به روح بلند آتش‌نشانان قهرمان‌مان تقدیم کردند، تشکر کرد.


«علی مرادخانی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای سخنرانی به روی سن آمد، متن پیام ارسالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای مهمانان ستاد جشنواره قرائت کرد.


بخشی از متن این پیام عبارت است از: « موسیقی، زبان گفت و گو است و گفت و گو نیاز امروز جامعه ایرانی است. موسیقی زبان تعالی، نشاط، همگرایی و همدلی است و جامعه امروز نیازمند نشاط است. موسیقی تقویت حس همبستگی، کار گروهی و خرد جمعی است و جامعه امروز بیش از هر زمان به وحدت و انسجام نیاز دارد.

جامعه موسیقایی کشور هم به وحدت و همدلی نیاز دارد. برای برداشتن موانع و عبور از تنگناها نیازمند همدلی و مدارا هستیم. در سایه وفاق و اتحاد می توان بر مشکلات فائق آمد و به آینده امیدوار بود. امید فردای ما در گرو اتحاد امروز ماست. از این رو انتظار می رود جشنواره ها از جمله جشنواره موسیقی نماد آشتی و اتحاد و انسجام باشد که اگر چنین شد، آن گاه می‌توان به برداشتن گام های جدی برای رفع مشکلات اندیشید. می توان سایه تصدیگری دولتی را از سر اصحاب فرهنگ دور کرد و کار هنر را به اهل هنر سپرد. اینجانب مصمم هستم تا در دوره مسئولیتم به تقویت نهادهای صنفی و کاهش تصدیگری دولتی در حد مقدور جامه عمل بپوشانم.

هم‌چنانکه دفاع از کیان و ساحت مقدس فرهنگ و هنر را وظیفه خود می دانم. دفاع از کیان موسیقی، دفاع از هنر و هویت ملی ماست. هنر موسیقی نگاهبان آیین و سنت های ارزشمند این جامعه بوده است. این یک واقعیت غیر قابل کتمان است که هنر ایرانی درخشان ترین نقش را در ادوار تاریخی ایفا کرده است. بخش عمده ای از تاریخ و تمدن ما با هنر گره خورده است. معماری، هنرهای تجسمی همچون خط و نقاشی و هنرهای دیگر جلوه هایی از هنر اسلامی و ایرانی است. موسیقی آیینی، زبان حفظ سنت های اصیل و انتقال آن به نسل های بعدی بوده است. موسیقی نواحی، بازگو کننده آداب و رسوم و عنصر هویت بخش مناطق مختلف ایران زمین بوده است.»



محمد معتمدی: معیارهای انتخاب جشنواره شفاف نبود

یکی از حواشی مراسم شب گذشته عدم حضور محمد معتمدی بود. وی که طبق اعلام دبیرخانه، در لیست کاندیدهای خوانندگی بخش موسیقی دستگاهی با کلام حضور داشت، از قبل با انتشار بیانیه ای از حضور در این مراسم سر باز زد و نسبت به کاندید شدنش در این جشنواره ابراز نارضایتی کرد و آن را نادیده گرفته شدن حقوق مولفین و پدیدآورندگان آثار هنری در ایران برشمرد.

در این بخش که محمد معتمدی کاندید شده بود، مهدی شهسوار برای خوانندگی آلبوم بیات ترک جایزه باربد را دریافت کرد.


معتمدی همچنین در بخشی از بیانیه خود، با طعنه به داوران جشنواره، ابراز امیدواری کرد که معیارهای انتخاب و قضاوت، به آن حدی از شفافیت برسد که همه هنرمندانِ ساحتِ موسیقی، بتوانند با طیب خاطر در آن شرکت کنند.



رستاک جایزه کارگروه مد و لباس را دریافت کرد

به گزارش دیباچه، در این مراسم از دو پیشکسوت موسیقی نواحی ایرانی «سیدجلال محمدیان» پیشکسوت موسیقی استان کرمانشاه و «پهلوان رسول زنگ‌شاهی» پیشکسوت موسیقی نواحی منطقه بلوچستان تقدیر شد و لوحی نیز به این هنرمندان اهدا شد.


همچنین کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از جهت استفاده مناسب و تبلیغ لباس‌های ایرانی از گروه موسیقی محلی «رستاک» تقدیر کرد.


ابقای دبیر جشنواره موسیقی فجر

پس از اتمام اهدای جوایز باربد، علی مرادخانی طی حکمی ریاست حمیدرضا نوربخش بر جشنواره فجر را برای یک دوره دیگر تمدید کرد تا او ریاست سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز برعهده بگیرد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار