جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۰۹۰۹
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۵
نقدی بر فیلم «لاک قرمز» ساخته سیدجمال سید حاتمی
فیلم سینمایی «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی که این روزها روی پرده سینماهاست اثری رئالیستی است با حال و هوایی تلخ که سعی در گریاندن مخاطب دارد.

«لاک قرمز» ساخته سیدجمال سید حاتمی است و فیلمنامه آن را امیرعبدی نوشته و کامران مجیدی آن را تهیه کرده است. فیلم درباره دختر نوجوانی است که در شانزده سالگی با مشکلات جدی خانوادگی روبرو می شود و در تلاش است از آنها گذر کند؛ اما هرچه بیشتر پیش می رود با مشکلات بیشتر و بزرگتری روبرو می شود. پدر خانواده در خانه عروسک می سازد و مادر برای گذران زندگی به دنبال کارگری در خانه مردم است. طی حادثه ای پدر از پشت بام سقوط می کند و می میرد و بعد از آن است که مشکلات بزرگ دامن خانواده را می گیرد و آن را از هم می پاشد.«لاک قرمز» ملغمه ای از همه مشکلات اجتماعی!

قصه سر راست است و نویسنده سعی کرده در فضایی واقع گرایانه به زندگی خانواده ای از پایین شهر بپردازد و آنها را درمقابل تلخی های اجتماع قرار دهد؛ تا این ترتیب درام شکل بگیرد و این فضای واقعی تا حدودی امتیاز فیلم محسوب می شود.

نویسنده سعی کرده شخصیت های اصلی را تمام و کمال پرورش دهد تا به این ترتیب همذات پنداری مخاطب را برانگیزد اما موفق نیست زیرا خودش آنها را در انبوه اتفاق ها و موقعیت های مکرر و گاه غیر واقعی غرق می کند.

چنین به نظر می رسد که امیر عبدی سعی داشته با گره های دراماتیک مخاطب را با خود همراه کند که این اتفاق نیفتاده است. گویا نویسنده قصد داشته به هر قیمتی قصه اش را جذاب کند و اینگونه است که با داستانک ها و کنش های پی در پی شخصیت اولش را از واقعیت و منطق لازم دور و دورتر می کند.

در قسمت هایی از فیلمنامه، عجله نویسنده و گذر از اتفاق های مهم به راحتی مشهود است که مثال واضح آن به زوال کشیده شدن مادر و رفتنش به آسایشگاه روانی است؛ کنش بزرگی که بی هیچ مقدمه ای به وقوع می پیوندد! و مسیر فیلمنامه را به سمت و سویی دیگر می برد.

در ساخت اثر نیز سید حاتمی سعی کرده با پرداختن به موقعیت ها و منطقی جلوه دادن آنها لکنت موجود در فیلمنامه را مرتفع کند که تا حدودی موفق عمل کرده است اما باز هم وجود اتفاق های پی در پی در فیلمنامه باعث شده سید حاتمی نتواند همه آنها را باهم پیش ببرد و به نتیجه برساند و همین موضوع ریتم فیلم را تحت تأثیر قرار داده است و آن را از یک پارچگی لازم خارج کرده است؛ و نتیجه اینکه فیلم پایان بندی موفقی ندارد.

سید حاتمی همچنین سعی کرده به فضای رئالیستی اثر وفادار بماند و در این زمینه موفق بوده است. بازی ها یکدست است و پردیس احمدیه با آنکه برای اولین بارجلوی دوربین رفته اما نقش را درک کرده و در ارائه آن موفق عمل کرده است. پانته آ پناهی ها(مادر خانواده) بازی قابل قبولی ارائه داده و بهنام تشکر(پدر خانواده) به خوبی از عهده نقش برآمده و از کلیشه های معمول و همیشگی اش به دور است و با آنکه در اوائل فیلم می میرد اما تا به آخر فیلم حضورش حس می شود.

طراحی صحنه و لباس در خدمت فضای فیلمنامه است ومرتضی پورحیدری در این زمینه موفق عمل کرده است و در این میان کادربندی های بی آلایش محمدرضا سکوت را نمی توان نادیده گرفت.

در پایان باید گفت فیلم سینمایی «لاک قرمز» اثری اجتماعی است و شاید اگر نویسنده و کارگردان با تعامل بیشتر به قصه می پرداختند و از کمیت معضلات اجتماعی فیلم می کاستند و به کیفیت و منطق آن می افزودند خروجی بهتری ارائه می دادند.

امید است سید جمال سید حاتمی که فعالیت سینمایی اش را با دستیاری در آثار کمال تبریزی آغاز کرده است در ساخت آثار بعدی اش موفق تر عمل کند.

فیلم سینمایی «لاک قرمز» به نویسندگی امیر عبدی و کارگردانی سیدجمال سید حاتمی این روزها روی پرده است و از دیگر عوامل آن می توان به کامران مجیدی تهیه کننده، محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری، مرتضی پورحیدری طراح صحنه و لباس، حمید نجفی راد تدوینگر اشاره کرد و از بازیگران آن می توان به پردیس احمدیه، بهنام تشکر و پانته آ پناهی ها اشاره کرد.

وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳