شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۳۶۲
تاریخ انتشار : ۵۸ : ۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵
نگاهی به گزینه‌های نهایی سینمای ایران برای حضور در اسکار
دیباچه: از «فروشنده» پرفروش اکران تا «لانتوری» خشن رضا درمیشیان و «ایستاده در غبار» مورد تائید وزیر ارشاد و معاون سینمایی‌اش تا گزینه‌هایی نظیر «دختر« رضا میرکریمی و حتی فیلم‌هایی کم‌شانس‌تری نظیر «اژدها وارد می‌شود»،«ناهید» و «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و فیلم اولی رکوردداری مانند «ابد و یک روز» 8 فیلمی هستند که در فهرست اولیه برای معرفی به اسکار معرفی شده‌اند و باید دید ستاره اقبال برشانه کدام فیلم خواهد نشست.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛اعضای هیات انتخاب و معرفی فیلم ایرانی برای حضور نماینده سینمایی ایران به مراسم اسکار، سرانجام پس از مدت‌ها بحث و گمانه‌زنی در سکوت کامل خبری دور هم جمع شدند و در نهایت عصر روز گذشته نام 8 فیلم اولیه را برای بررسی نهایی انتخاب و اعلام کردند.

فیلم‌های «فروشده»ی اصغر فرهادی، «اژدها وارد می‌شودِ» مانی حقیقی، «لانتوریِ» رضا درمیشیان، «ابد و یک روزِ» سعید روستایی، «ایستاده در غبارِ» محمدحسین مهدویان، «ناهیدِ» آیدا پناهنده، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشتِ» وحید جلیلوند و «دخترِ» رضا میرکریمی؛ 8 فیلمی هستند که شانس حضور در مراسم اسکار را به عنوان نماینده سینمای ایران دارند.

mani

هیات انتخاب و معرفی نماینده ایران برای جشن سینمای آمریکا (اسکار) عبارتند از: پوران درخشنده (کارگردان)  محمد بزرگ نیا (کارگردان)، محمد حیدری (دبیر جشنواره فیلم فجر)، سعید عقیقی (فیلمنامه نویس و منتقد سینمایی)، امیرحسین علم‌الهدی (دبیرشورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه) شهرام مکری (کارگردان) تورج منصوری (مدیر فیلمبرداری) اکبر نبوی (تهیه کننده و منتقد سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند.

«فروشنده»ی پرفروش سینمای ایران

دیباچه-فروشنده.jp1

«فروشنده»ی اصغر فرهادی که با درخشش در مراسم کن شانس بیشتری نسبت به دیگر فیلم‌ها برای حضور در مراسم اسکار دارد. البته به این شرط که تصمیمات غیرسینمایی بلای جان هیئت انتخاب نشود و همه‌چیز درست پیش برود. فرهادی پیش از این با «گذشته» و «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار شرکت کرده بود.

ابد و یک روز»؛فیلم‌اولی خوش‌اقبال

139411151722565047041344

«ابد و یک روزِ» سعید روستایی‌ِ فیلم‌اولی یکی از دیگر گزینه‌های قابل بررسی در میان نامزدهای فیلم انتخابی از سینمای ایران برای مراسم اسکار است. فیلمی که در میان فیلم‌های نه‌چندان امیدوارکننده جشنواره فیلم فجرِ سال گذشته، سیمرغ‌ها را درو کرد تا سعید روستایی راه صدساله را یک‌شبه برود.

اژدها وارد می‌شود؟

mani

«اژدها وارد می‌شودِ» مانی حقیقی؛ فیلمی با استانداردهای روز سینمای جهان؛ با مضمونی تلخ و پرداختی متفاوت که در جشنواره فیلم فجر با بی‌مهری داوران، دستش از سیمرغ‌ها کوتاه شد هم یکی از گزینه‌های دیگر سینمای ایران برای مراسم اسکار است. به نظر می‌رسد تجربه متفاوت و موفق سینمای ایران شانس کمتری برای حضور در اسکار دارد چرا که انتخاب‌‌های داوران ایرانی برای انتخاب نماینده سینمای ایران در سال‌های اخیر، نشان از آن دارد که نماینده سینمای ما در جشن صنفی سینمای آمریکا فیلمی رئال خواهد بود.

«ایستاده در غبار»؛ مورد تایید ماست

13950417104750578088654

«ایستاده در غبارِ» محمدحسین مهدویان با روایتی مستندگونه به احمد متوسلیان (فرمانده‌ای که همراه با گردانش خرمشهر را آزد کردند) مورد استقبال مردم واقع شد و توانست با پیوستن به باشگاه میلیاردی‌ها افتخاری برای مستندسازها باشد.این فیلم با اقبال وزیر ارشاد (علی جنتی) و حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) هم مواجه شده و این دو مدیر در مصاحبه‌های‌هایی از این فیلم به عنوان گزینه‌ای سزاوار برای حضور در اسکار یاد کرده‌اند.

«لانتوری»ها به اسکار می‌روند

1462588_405

«لانتوریِ» رضا درمیشیان که برخلاف عدم حمایت حوزه هنری (حوزه هنری سالن‌هایش را در اختیار در این فیلم قرار نداد) با استقبال گسترده مردم همراه شد یکی دیگر از گزینه‌ها‌ست. «لانتوریِ» درمیشیان مانند فیلم‌ههای قبلی کارگردان به معضلات جوان‌های امروز می‌پردازند و با برداشتن نقاب از چهره‌شان؛ در مقاطع حساس خودِ واقعی آنم‌ها را نمایلپان می‌کند. معمولا به فیلم‌هایش رضا درمیشیان برچسب سیاه‌نمایی زده می‌شود و «عصبانی نیستمِ» این فیلمساز جوان هم همچنان توقیف است.

میرکریمی با «دختر» هت‌تریک می‌کند؟


82107272-70786563

رضا میرکریمی که دو سال قبل‌تر «امروز»اش و قبل‌تر از آن «یک حبه قند»اش نماینده سینمای ایران در جشن اسکار بود؛ امسال نیز «دختر»ش در میان دیگر گزینه‌ها حضور دارد.  «دختر» در جشنواره فیلم مسکو توانست چند جایزه از جمله بهترین بازیگر نقش اصلی (برای فرهاد اصلانی) را به ارمغان بیاورد.

«ناهید» و رقبای گردن‌کلفتش

large

«ناهید»ِ آیدا پناهنده که سال گذشته در جشنواره فیلم کن هم حضور داشت، دیگر گزینه این لیست است. فیلمی که تعارف را کنار می‌گذارد تصویری واقعی از زنان امروز و مشکلات‌شان را به تصویر می‌کشد. آیدا پناهنده در جشنواره کن هم تحسین شد و «ناهید» توانست نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران در کن باشد اما باید ببینیم این فیلم می‌ـواند رقبای گردنم‌کلفتش را کنار بزند و راهی جشن سینمای آمریکا بشود؟

شناسایی نیازمندان از طریق نیازمندی‌های همشهری

636050619687775819

 

«چهارشنبه 19 اردیبهشتِ» وحید جلیلوند در حالی در فهرست 8 فیلم نهایی قرار گرفته که کمتر کسی احتمال می‌داد این اتفاق بیافتد اما این‌گونه شد و فیلم جلیلوند هم میان دیگر گرینه‌ها قرار گرفته است. این فیلم روایتگر زندگی زنی‌ست که سال‌های سال از شوهر معلولش پرستاری کرده و از طرفی نامزد سابقش در اقدامی عجیب؛ مبلغی چندمیلیونی را برای کمک به فردی نیازمند در روزنامه آگهی کرده و زن بنا بر نیاز به آن‌جا می‌رود...

باید اشاره کنیم که شرایط پذیرفته شدن در اسکار: اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۹ مهر ۱۳۹۴ تا ۹ مهر ۱۳۹۵) به مدت یک هفته متوالی و به سودآوری مالی برای تهیه‌کننده اثر و صاحب سالن سینما است. اکران عمومی فیلم باید حداقل در یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد.همچنین هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار 28 فوریه 2016 (دوشنبه 10 اسفند) در هالیوود برگزار می‌شود. بخش اسکار خارجی زبان از سال 1956 به جوایز اسکار اضافه شده و فیلم هایی که به عنوان نماینده هر کشور برای شرکت در این بخش شرکت می‌کنند باید بین تاریخ اول اکتبر 2015 تا سی‌ام سپتامبر 2016 (از مهر سال گذشته تا مهرماه امسال) در کشورها‌شان اکران شده باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار