شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۳ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه:نمایش «همان باش که نیستی»، در جنبشی، تئاتر را به چالش می کشد ، نظیر واگنر . دلیل انتخاب واژه تئاتر خشونت در مجموع ، به خاطر کمبود واژه است گه از تئاتر امروز فراتر است . تئاتر خشونت تئاتری ست که از بی رحمی سخن می گوید نه به گفته آرتو،خون. این نوع تئاتر برای اجرا کننده بسیار پر مشقت است چراکه بحث بر سر تکه کردن اجزای بدن هم نیست ، بحث از بی رحمی است که بسیار هولناک تر از اینهاست.دیباچه-همان باش که نیستی

آنتونن آرتو  Antonin Artud یکی از اولین نظریه پردازان جنبش سورئالیسم در ده 1390 است و ایده تئاتر خشونت از ابتکارات اوست . وی با دیدن حرکات موزون در خلسه و چیزی شبیه به کاتاکالی هندی به این سبک نزدیک شد . آنچه برای او جذاب بود تفاوت های این نوع نمایش با  تئاتر فرانسه و اروپا بود که دیالوگ و دکلاماسیون افراطی در آن وجود داشت و به قربانی شدن اجرا و ژست تئاتری می انجامید.

سبک تئاتر خشونت آرتو ، از بدویت تئاتر بالی که نظم و بی خشونتی ظاهری تئاتر را به چالش می‌کشید برخوردار بود.

از وجوه تشابه آثار وی با نمایش «همان باش که نیستی» از سامان ارسطو ، می توان به علاقه به انقلاب درونی و سیر اندیشه درون به بیرون یاد کرد.دیگر اینکه سامان ارسطو در این نمایش همچون آرتو از تاثیرهای کلامی می کاهد و بیشتر به تصاویری می اندیشد که می توانند تئاتر را از مقوله زمان و مکان فراتر ببرند.

«همان باش که نیستی»، در جنبشی، تئاتر را به چالش می کشد ، نظیر واگنر . دلیل انتخاب واژه تئاتر خشونت در مجموع ، به خاطر کمبود واژه است گه از تئاتر امروز فراتر است . تئاتر خشونت تئاتری ست که از بی رحمی سخن می گوید نه به گفته آرتو،خون. این نوع تئاتر برای اجرا کننده بسیار پر مشقت است چراکه بحث بر سر تکه کردن اجزای بدن هم نیست ، بحث از بی رحمی است که بسیار هولناک تر از اینهاست.

دیگر مقوله قابل توجه در این نمایش همذات پنداری است که مخاطب با اثر پیدا می‌کند.همذات پنداری همان مفهوم بزرگی است که در سایکودرام ( تئاتر درمانی ) نقطه اوج شناخته می شود.همان جایگاهی که روان درمان به بیمار تبدیل می‌شود و در این قبیل نمایش ها نیز اجراگر به بیمار تبدیل می شود تا تماشاگر با دیدن بیماری خود درمان شود. اینک این موضوع مطرح می شود که سامان ارسطو با پرداختن به معضل ترنسکشوال ها توانست به درمان روانی آنها کمک کرده و آنها را ناخودآگاه به آرامش برساند.

در این نمایش آنچه بیش از همه به چشم می‌آید مساله دوری از عادات است.همان مساله مهمی که آرتو در نظریاتش به صورت ذهنی به ترک آنها پرداخت که این شکست نظریه‌های دریدا و فوکو بود.

ارسطو با دقتی ویژه در کارگردانی و پرداخت به موضوع مورد بحث جامعه ترنسکشوالها که از سمت جامعه کل نادیده و حتی مورد بی مهری قرار گرفته اند ، نگاهی عمقی و چالشی را در مخاطب ایجاد می کند . وی چونان آرتو ، که جنون را مختص جامعه ایی می داند که میل شنیدن ندارد با توجه به اینکه حتی در هفته پرفورمنس منتخب شد ، اما با بی مهری تالار مولوی اجازه اجرا به او داده نشد و نتوانست از جایزه اش استفاده کند . و این یعنی تطابق دواندیشه در غرب و شرق

نمایش همان باش که نیستی ، تنها قصه یک درد و یک انسان نیست . قصه تمام مردمی است که به واسطه شبیه دیگران نبودن مورد بی مهری قرار می گیرند . دیدن این نمایش انسان را به چالش وا می دارد ، چالشی میان خیر و شر و قضاوتهای سطحی و غرض ورزانه.

هدیه رحمت‌نژاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار