چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Wednesday, 17 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۹۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه:بهاره رهنما در نشست خبری با انتقاد از سیاست‌های دولت گفت: من به عنوان یک شهروند به دولت آقای روحانی رای دادم اما منتظرم تا دولت در زمینه برابر جنسیتی و اشتغال برای مردم جامعه کاری و همه چیز در حد حرف‌های قشنگ نباشد. به عنوان یک مادر قلبم درد می‌گیرد از اینکه سن فحشا در ایران به 6 سال رسیده است.



به گزارش خبرنگار فرهنگی دیباچه؛ نشست خبری تشریح برنامه‌های اجرای آرمان‌های توسعه پایدار با همکاری هنرمندان و سینماگران صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریور در دفتر سازمان ملل در تهران برگزار شد.

ماریو دوتسکو (رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران) طی سخنانی گفت: اجرای برنامه آرمان‌های توسعه پایدار یک کار داوطلبانه است و همزمان با افتتاح هفتاد و دومین نشست مجمع جهانی ملل متحد در ایران آغاز شده است.برنامه‌های اجرای آرمان‌های توسعه پایدار

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۹۳ کشور ازجمله ایران یک سند مهم را به عنوان سند اصلی امضا کردند که براساس آن کشورها هفت آرمان را پیگیری می‌کنند تا جهان را بهتر کنیم. حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز طی سخنانی در مجمع سازمان ملل بر عمل به این آرمان‌ها تاکید کرد.

گری لوئیس م(دیر هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در تهران) نیز با اشاره به این هفده آرمان گفت: در سال‌های گذشته شرایط زمین هر روز بدتر شده است. ما هم‌اکنون پنج میلیارد نفر جمعیت روی زمین داریم که این میزان تا ۳۰ سال آینده به هفت و نیم میلیارد نفر می‌رسد اما منابع طبیعی روز به روز کاهش یافته و افزایش نیافته است.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر کورکورانه به آینده نگاه نمی‌کنیم و با برنامه‌ریزی جلو می‌رویم. از سال گذشته با تصویب آرمان‌های توسعه پایدار در ۱۷ اصل و ۱۶۹ هدف به دنبال بهتر کردن زمین برای زندگی هستیم.

وی با اشاره به جزئیات برنامه آرمان‌های توسعه پایدار افزود: نبود فقر، به صفر رساندن گرسنگی، سلامت مطلوب و رفاه اجتماعی، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی، گسترش آب سالم و تاسیسات بهداشتی، انرژی پاک و قابل دسترسی، شغل شرافتمندانه و رشد اقتصادی، صنعت، نوآوری و زیرساخت، کاهش نابرابری‌ها، توجه به شهرها و جوامع پایدار، تولید و مصرف مسئولانه، اقدام برای اقلیم، توجه به  زندگی زیرآب، توجه به زندگی روی زمین، برقراری صلح، عدالت و نهادهای توانمند و مشارکت برای رسیدن به آرمان‌ها، ۱۷ آرمانی هستند که کشورهای عضو سازمان ملل متعهد به انجام آن از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۳۰ شده‌اند.

287a9908

مدیر هماهنگ‌کننده سازمان ملل در تهران به بخشی از ۱۶۹ هدف این برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: محافظت از تمامی اعضای جامعه در برابر بیکاری و دسترسی آنان به خدمات حمایتی و مراقبت پزشکی، کاهش شمار مرگ مادران و نوزادان در هنگام زایمان و کاهش ابتلا به بیماری‌هایی همچون ایدز، هپاتیت و امراض ناشی از آب آلوده و کاهش مرگ و میرها ناشی از تصادفات جاده‌ای و مواد شیمیایی خطرناک و آب و هوای آلوده، پیشگیری از فقر، گرسنگی، خشکسالی، سیل، به وجودآوردن فرصت‌های برابری آموزشی برای زنان، مردان، جوانان و افراد دارای معلولیت، حذف همه گونه تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران و مبارزه با قاچاق زنان و دختران، به رسمیت شناختن کار زنان در منزل و به وجود آوردن فرصت‌های برابر شغلی برای زنان و دختران در جامعه، و همچنین اصلاح قوانین و سیاست‌ها با هدف دسترسی و مالکیت و نظارت بر دارایی، اموال، ارث و منابع طبیعی، دسترسی همگان به آب سالم و تاسیسات بهداشتی و انرژی مقرون به صرفه و پاک و توجه به منابع تجدیدناپذیر، ایجاد فرصت برای کار ایمن و خلاق و شرافتمندانه و کاهش شمار جوانان بیکار از طریق افزایش آموزش و جلوگیری از کار اجباری کودکان، گسترش اینترنت و فناوری‌های جدید و توجه به تکنولوژی‌های زیرساخت و صنعت، تصویب قوانین و برنامه‌های اجتماعی با هدف حمایت از افراد محروم و آسیب‌پذیر و جلوگیری از ترک کشور توسط آنها، دسترسی همگان به مسکن، حمل و نقل، خدمات و اولیه و نظارت بر مدیریت خدمات شهری و کیفیت هوا و جمع‌آوری زباله، کاهش اسراف مواد غذایی و ارائه راهکارهای مناسب و اجرای برنامه‌ها برای بازیابی مواد غذایی و ضایعات، مبارزه با ماهیگیری و صید غیرقانونی و بیش از اندازه و توجه به دریا و منابع دریایی، حفاظت از صخره‌ها، جنگل‌ها، زیست‌بوم‌ها و گونه‌های در معرض خطر و انقراض و مبارزه با شکار و قاچاق کنترل نشده، مبارزه با آزار، بهره‌کشی، قاچاق و خشونت و شکنجه علیه کودکان و زنان، مورد مشورت قرار دادن شهروندان در تصمیم‌های حکومت درباره کودکان و بزرگسالان، دسترسی آزاد برای همگان و تقویت نهادها برای مبارزه و جلوگیری از خشونت، تروریسم و جرم، ازجمله اهداف آرمان‌های توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد در کنار دولت ایران است تا به این آرمان‌ها دست پیدا کند اما این مسئولیت فقط برعهده دولت و سازمان ملل نیست. هرچند دولت ایران گام‌های بزرگی در این راه برداشته است. دولت ایران متعهد شده تولید گازهای گلخانه‌ای را چهار درصد کاهش دهد و در بحث تصویب قوانینی که برابری جنسیتی را تقویت می‌کنند نیز گام‌های اساسی بردارد.

گری‌لوئیس ادامه داد: ما به همکاری دولت ایران در این بخش بسیار امیدواریم زیرا در برنامه ششم توسعه ۲۰ ماده گنجانده شده که این بیست ماده به‌صورت مستقیم با آرمان‌های توسعه پایدار ارتباط دارد.

معاون هماهنگ‌کننده سازمان ملل در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه دستیابی به بسیاری از این اهداف نیاز به تکنولوژی‌های روز و کمک‌‌های مالی دارد آیا سازمان ملل ایران را در این راه کمک مالی خواهد کرد یا خیر گفت: سازمان ملل در کنار تمامی کشورهاست تا این آرمان‌ها تحقق پیدا کند و به اهداف دست پیدا کنیم. ایران جزو کشورهایی است که توسعه نیروی انسانی بالایی دارد و نیاز به کمک مالی زیادی ندارد بلکه آنچه دولت ایران از ما خواسته اطلاعات و دانش است و ما براساس این خواسته به دولت ایران کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: قرار است ما در بحث محیط زیست، سلامت، اقتصاد مقاومتی و کنترل مواد مخدر کمک‌های خوبی به ایران داشته باشیم و اطلاعات و دانش روز را در این چهار مورد در اختیار ایران قرار می‌دهیم. ایران در رسیدن به اهداف توسعه هزاره گام‌های خوبی برداشته اما همچنان در مواردی همچون برابری جنسیتی، شغل و حقوق کودکان با چالش‌های مهمی روبرو است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی با برنامه‌هایی که در ایران اجرا شده امید به زندگی، آموزش و درآمد سرانه افزایش پیدا کرده اما همچنان بخش‌های زیادی وجود دارد که باید در آنها رشد صورت بگیرد. به همین دلیل ما با کمیته ایرانی دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار که ریاست آن را معصومه ابتکار برعهده دارد؛ در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم به راهکارهای مناسب برای رسیدن به این آرمان‌ها دست پیدا کنیم.

گری لوئیس در پاسخ به سوالی پیرامون کمک‌های سازمان ملل برای دریاچه ارومیه گفت: ما این مسئله را پیگیری می‌کنیم و به دنبال نجات دریاچه ارومیه هستیم. دو نهاد در سازمان ملل به صورت جدی با همکاری دولت ایران پیگیر این مسئله هستند و به دنبال آن هستیم که با آموزش و قانع کردن کشاورزان به سمت مصرف بهینه آب این دریاچه و زنده کردن دوباره آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد:‌ یک‌سوم از آب دریاچه ارومیه به آن بازگشته است و افزایش پیدا کرده اما حداقل ۲۰ سال زمان می‌برد تا آب دریاچه ارومیه به شکل سابق بازگردد. همچنین با سازمان مراتع و جنگلداری ایران همکاری‌های خوبی داریم و با آموزش و همچنین کمک مالی هرچند اندک تلاش داریم تا جنگل‌ها و مراتع را حفظ کنیم.

مهیار جوادی‌فر (مدیر اجرایی برنامه) هم گفت: قرار است در این برنامه هنرمندان مشارکت گسترده‌ای در اجرای آرمان‌های توسعه پایدار ایفا کنند و هرکدام از هنرمندان به مدت دو دقیقه در مورد اهمیت این آرمان‌ها صحبت کنند. فیلمی نیز در مدت زمان نیم ساعت الی ۴۰ دقیقه با هدف ترغیب مردم به مشارکت در دستیابی به این آرمان‌ها ساخته می‌شود و این فیلم در سازمان ملل به نمایش درمی‌آید.

کوروش تهامی (یکی از هنرمندانی که در اجرای این طرح مشارکت دارد) نیز گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا جامعه بهتری داشته باشیم. امروز همه ما از من که در کار هنری فعالیت می‌کنم و اندک مقبولیتی دارم تا دیگران باید از راه‌های مختلف همچون صفحات اجتماعی و رسانه‌ها تلاش کنیم تا به یک جامعه و زمین بهتر برسیم.

وی ادامه داد: قطعاً این تلاش‌ها بدون همکاری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و خبرنگاران امکان‌پذیر نیست.

%d8%af%db%8c%d8%a8%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%b1%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7

در ادامه این نشست بهاره رهنما که در اجرای این طرح در موارد 5 و 6 با عناوین برابری جنسیتی و شغل شرافتمندانه و رشد اقتصادی همکاری دارد؛ طی صحبت‌هایی انتقادی گفت: من امروز می‌خواهم کمی انتقادی صحبت کنم.من به عنوان یک شهروند به دولت آقای روحانی رای دادم اما منتظرم تا دولت در زمینه برابر جنسیتی و اشتغال برای مردم جامعه کاری و همه چیز در حد حرف‌های قشنگ نباشد. به عنوان یک مادر قلبم درد می‌گیرد از اینکه سن فحشا در ایران به 6 سال رسیده است.بغض بهاره رهنما در هنگام گفتن این جمله باعث شد تا حاضران در نشست برای حس مادرانه او نسبت به دختران سرزمینش این بازیگر،نویسنده و کارگردان را مورد تشویق قرار دهند.

کمند امیرسلیمانی نیز طی سخنانی گفت: هنرمندان همیشه در ترویج کارهای خیر و گسترش فرهنگ بدون هیچ چشم داشتی حضور داشتند و امروز نیز اولین گام را در جهت توسعه پایدار برداشتیم. به نظر من توجه به آموزش و بالا بردن کیفیت آن بسیار مهم است زیرا اگر آموزش به خوبی صورت بگیرد؛ می‌توانیم شاهد رفتارهای مثبتی در سایر نقش‌ها باشیم.

وی ادامه داد: توجه به زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست و اقشار آسیب‌پذیر و خانواده‌ها بسیار مهم است و اگر می‌خواهیم به یک جامعه پایدار و رو به رشد برسیم باید به خانواده‌ها توجه جدی بکنیم.

در این برنامه علاوه بر کمند امیرسلیمانی، بهاره رهنما و کوروش تهامی که در جلسه حضور داشتند؛ محمود عزیزی نیز به عنوان بازیگر همکاری خود را اعلام کرد و پیام تصویری وی پخش شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲